RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge Tripadvisor

Af Kenneth Karskov // Tripadvisor har afholdt deres årlige Travelers' Choice prisuddeling, og i 2018 er det Singapore Airlines, som rejsesiden kårer til verdens bedste flyselskab. Tripadvisors liste er baseret på de mange anmeldelser, som millioner af brug…

4 millioner har fløjet med Norwegian mellem Aalborg og København

Af Kenneth Karskov // Otte gange om dagen flyver Norwegian på indenrigsstrækningen mellem København og Aalborg. Med årene er det blevet til rigtigt mange passagerer, og nu kan flyselskabet meddelele, at de har rundet 4 millioner rejsende på strækningen. ”T…

Icelandair får fabriksnye fly

Af Kenneth Karskov // Bedre plads i kabinen og nye vinduer med bedre udsyn. Sådan præsenterer Icelandair fordelene for passagererne ved deres nye fly, Boeing 737 MAX 8. Det islandske flyselskab har længe været trofast overfor Boeing og har en lang traditio…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Brussels Airlines “Economy Privilege”

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lidt mere luksus til en overkommelig merpris. For de fleste rejsende er netop dét ønskescenariet, når en lang flyvetur venter forude; at kunne skifte de trange kår på Economy Class ud med mere plads uden at skulle sprænge banken og købe en dyr Business Class billet.

Derfor opfinder flyselskaberne forskellige opgraderede udgaver af økonomiklassen, som for en merpris kan tilgodese netop dette behov. Hos det Lufthansa-ejede flyselskab Brussels Airlines hedder det “Economy Privilege”, og er de første fire rækker på Economy Class.

Merprisen er under 900 kroner pr. vej til Indien, Afrika eller USA, og for den sum får du mere benplads, plads forrest i maskinen, en lille taske med bl.a. flyverbriller samt et glas Champagne.

Boardingkort til Brussels Airlines SN602 fra Mumbai,til Bruxelles (foto: Kenneth Karskov)

Merprisen skal ses i forhold til, at det i forvejen koster penge at reservere en almindelig siddeplads hos Brussels Airlines. Som udgangspunkt er prisen 186,- for et standard sæde på Economy Class sæde til Indien, og kr. 447,- hvis du vil sidde ved nødudgangen.

Så springet op til “Economy Privilege” er ikke enormt. Og det føles som om, der er lidt mere valuta for pengene ved at vælge “Economy Privilege” end ved blot at betale siddepladsgebyret.

Tag med på turen på Brussels Airlines Airbus A330 flyet fra den indiske megaby Mumbai til den belgiske hovedstad Bruxelles på luksus-udgaven af Economy Class. Her er den grundige gennemgang af samtlige 9 fordele som du får ud af merprisen på kr. 897,- for en opgradering til Economy Privilege.

Economy Privilege sædet (foto: Kenneth Karskov)

1) Otte centimeter ekstra benplads

Den største forskel mellem almindelig Economy Class og Economy Privilege er benpladsen. Brussels Airlines lover otte centimeter ekstra afstand mellem sæderne i Privilege afsnittet i kabinen, og dermed ekstra plads til knæene.

…Og faktisk også ekstra plads til at have en bærbar stående på bordet, så det er muligt at få lidt fra hånden undervejs.

Efterhånden som flyselskaberne skærer ned på pladsen på Economy Class, så kan det være svært at arbejde på en computer, men det er ikke noget problem her.

MEN du skal ikke vælge den forreste række (række 14). Her har du en væg foran dig, og selvom det betyder, at der ikke nogen, som læner deres sædet tilbage foran dig, så er benpladsen meget begrænset. Faktisk kan du ikke strække benene på række 14, og det bliver ubehageligt i slutningen af turen.

Av, det her er ikke rart! Benpladsen på række 14 er stærkt begrænset (foto: Kenneth Karskov)

2) Sædet kan lægges dobbelt så meget tilbage

Bortset fra den ekstra benplads, så er sædet identisk med det almindelige Economy Class sæde. Det vil sige, bortset fra den ekstra benplads OG ekstra ‘recline’, altså hvor meget ryglænet kan lægges tilbage.

Helt præcist er der dobbelt så meget ‘recline’ på Economy Privilege, så du kan lægge ryglænet dobbelt så meget tilbage i forhold til et almindeligt økonomiklasse sæde.

Og tro det eller lad være, men dette gør en mærkbar forskel, for det betyder, at du slapper mere af i overkroppen og hviler bedre.

3) Plads forrest i flyet

Det er de første fire rækker i Economy Class hos Brussels Airlines, som er Economy Privilege. De er adskilt fra resten af kabinen af et skilt, som du kan se på billedet herunder.

At du sidder forrest i Economy kabinen betyder, at du kommer af flyet før de andre passagerer. Det er rart hvis du rejser til et sted, hvor du efterfølgende skal stå længe i kø ved paskontrollen i USA, f.eks. til USA.

Brussels Airlines “Economy Privilege” er de forreste rækker på Economy med ekstra benplads (foto: Kenneth Karskov)

4) En varm klud til hænderne

Den varme klud hører normalt hjemme på Business Class, og de øvrige passagerer på Economy Class får den ikke.

Og fair nok, det er rart med sådan en klud, men den alene gør ikke den store forskel for oplevelsen. Det er bestemt i kategorien ‘nice to have’ – ikke ‘need to have’.

5) Lille toilettaske med flyverbriller og tandbørste

Det er anderledes med den lille toilettaske med flyverbriller, sokker, ørepropper, tandbørste, tandpasta og en lille body lotion. Det er altsammen ting, der gør en forskel for oplevelsen.

Tag flyverbrillerne som effektivt lukker lyset ude fra kabinen, og med dem på øjnene er det mærkbart nemmere at falde til ro og ikke få søvnen forstyrret af de andre passagerer.

Interessant er det at bemærke, at der faktisk ikke er den store forskel på indholdet af den taske, som man får på Business Class hos Brussels Airlines, og så denne her på Economy Privilege. Selve tasken er forskellig, men indholdet er stort set det samme.

Lille toilettaske bliver omdelt til passagererne på Economy Privilege (foto: Kenneth Karskov)

6) Bedre hovedtelefoner

Kvaliteten af hovedtelefoner på fly bevæger sig normalt i den del af spektret, der hedder ‘acceptable’ til ‘decideret ringe’. Jeg medbringer derfor altid mine egne støjreducerende hovedtelefoner, og du bør gøre det samme.

For uanset hvilken slags hovedtelefoner du har, er de med garanti bedre end dem flyselskaberne låner ud på Economy Class.

Så det er fint med opgraderede hovedtelefoner til Economy Privilege passagererne, for der er intet værre end at se en film, hvor man dårligt kan høre dialogen.

7) Et glas Laurent Perrier Champagne

Champagne er luksus, og selv et enkelt glas af de dyre dråber er en ensbetydende med en god start på flyturen.

Brussels Airlines serverer den glimrende Laurent Perrier Champagne, og dette er en fin måde at markere forskellen mellem Economy Privilege og almindelige Economy Class på. Også selvom de fine, franske bobler bliver serveret i et plastglas…

En snackbox og et glas Champagne på turen fra Mumbai til Bruxelles (foto: Kenneth Karslov)

8) En flaske vand

En flaske SPA mineralvand på 33 cl. bliver omdelt til alle passagererne på Economy Privilege inden flyet ruller ud på startbanen og tager hul på turen tilbage til Europa. Flasken er lige til at putte i stolelommen og have til natten, hvor personalet ikke patruljerer kabinen så ofte.

9) En lille æske chokolade

Kig først på billedet. Brussels Airlines omtaler det som “en lille æske Neuhaus chokolader til at tage med hjem”.

Neuhaus laver FREMRAGENDE chokolade, og er et godt valg af chokoladeleverandør til et belgisk flyselskab. Neuhaus et af Belgiens store chokoladehuse, og laver lækkerier i luksusklassen.

Problemet er snarere, at der blot gemmer sig 2 stykker chokolade i æsken, så det kræver maksimal selvkontrol ikke at fortære dem, længe inden du er nået hjem.

Men hvis du rent faktisk gør, som flyselskabet har tænkt og tager chokoladerne med hjem, så har du ærligt og redeligt fortjent titlen som årets mest betænksomme kæreste.

En lille æske chokolade til at tage med hjem… hvis du altså kan lade være med at spise de to stykker LÆKKER chokolade på flyet (foto: Kenneth Karskov)

10) Og bedre mad…?

Nej, maden er den samme som i resten af flyet. Denne afgang er en smule forsinket fra Mumbai, så klokken er over to om natten, da personalet kommer rundt med første servering. Det er derfor helt fint, at den store bakke med mad er erstattet af en sandwich.

“Vegetarian or non-vegetarian?”, spørger det kvindelige besætningsmedlem. For at dét spørgsmål giver mening, skal du nok have opholdt dig lidt i Indien, hvor formuleringen “non-vegetarian” dækker over at maden indeholder kød eller kylling.

Det er en helt normal formulering i Indien, mens spørgsmålet i resten af verden nok ville have lydt: “Kylling eller vegetarsandwich?”

Sandwichen kommer i en lille papæske og bliver serveret med kaffe/te, øl, vand eller vin samt – som nævnt – et glas Champagne til passagererne på Economy Privilege.

En sandwich bliver serveret som natmad (foto: Kenneth Karskov)

De fleste passagerer ser ud til at have spist aftensmad for længst, og mange vil gerne bare sove. En stor bakke med mad havde været tosset på dette tidspunkt og det ville have taget alt for lang tid for personalet at servere den og bagefter samle den ind igen, men omvendt er det rart med en lille snack som natmad.

Den store servering er så i stedet morgenmaden, inden landing i Bruxelles. Spørgsmålet lyder igen: “Vegetarian or non-vegetarian?”. Det kunne lige så vel have lydt “indisk eller vestlig morgenmad?”.

Valget står mellem en bakke med røræg eller indisk morgenmad med en lun karryret. Mange passagerer på flyet er af indisk oprindelse, så valgmulighederne giver fin mening.

Personligt, så har jeg spist min ration af fly-æg i tidens løb. Så jeg kaster mig ud i et sidste indisk eventyr og vælger vegetarmåltidet, der består af en portion frugt, yoghurt, mangodrik, bolle, smør, marmelade og så en varm indisk karryret med fladbrød og indiske donuts kaldet ‘medu vada’.

Indisk eller vestlig morgenmad? Her er den indiske valgmulighed (foto: Kenneth Karskov)

Det er ikke en morgenbakke, der vil falde i alles smag, men netop derfor er det rart med valgmuligheder. De indiske passagerer ser glade ud for deres morgenmad, og resten er tilfredse med ægget, så her er noget for alle.

Herefter er det blot at vente på, at det bliver morgen og Brussels Airlines flyet kan sætte hjulene på jorden i Bruxelles lufthavn efter ni timers flyvning fra Indien.