RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Brussels Airlines til Afrika

  • Written by:
Af Kenneth Karskov


Flyselskab: Brussels Airlines

Rute: Kigali – Bruxelles (SN451)
Flytype:
Airbus A330-200
Sæde: 5K på Business Class

Brussels Airlines SN451 har afgang kl. 22:50 fra Rwandas hovedstad, Kigali. Sikkerheden er tight omkring lufthavnen, og allerede ude foran parkeringspladsen er store cement-barrikader opstillet, hvor alle biler bliver stoppet.

Her bliver passagererne bedt om at træde ud af bilen og stille deres bagage over i et område, hvor bombehunde får adgang til det. Hundene snuser flere gange til hvert enkelt stykke bagage, inden der bliver givet tegn til, at det er OK at køre det sidste stykke ind på parkeringspladsen.

brussels-airlines-boardingkort

Ude foran terminalbygningen står en kvinde og tjekker billetter. Kun dem med pas og gyldig flybillet kommer igennem, og de ryger videre til køen for at få gennemlyst bagagen – både håndbagagen og den som skal tjekkes ind.

Først herefter er det tid til at stille sig i kø ved check-in skranken.

Med et boardingkort i hånden går turen op ad en rulletrappe til paskontrollen, og så ind til området med toldfrie butikker, siddepladser og Pearl Lounge for Business Class passagerer og guldkortkunder.

Her er glimrende internet i terminalen, men ellers relativt stille, og det er tydeligt at mærke, at der ikke er mange afgange fra Kigali lufthavn på denne tid af dagen.

Taget i betragtning af, at Rwanda har ry for at være et af Afrikas sikreste rejselande er her meget fokus på sikkerheden, og faktisk mangler et sidste sikkerhedstjek endnu. Sko, bælter og jakker skal af, computeren op af tasken, og det hele igennem x-ray maskinen, inden der bliver givet adgang til en ventesal.

Endelig åbner en dør. Folk strømmer igennem, ud på asfalten og hen til flyet, som står foran terminalen. Oplyst af lufthavnens lamper står Airbus A330 flyet majestætisk parkeret i den afrikanske nat og med trapper forrest og bagest, som leder passagererne ombord.

brussels-02Herover: Business Class på Brussels Airlines. Kabinen er indrettet med både dobbeltsæder samt enkelt enkeltsæder, kaldet “tronstole”

Afrika er en stor indtægtskilde for det Lufthansa-ejede flyselskab Brussels Airlines. En stor del af af selskabets oversøiske rutenetværk består af flyvninger til 19 afrikanske rejsemål, hvilket inkluderer eksotiske steder som Bujumbura i Burundi, Ougadougou i Burkina Faso og – som her – Kigali i Rwanda.

Brussels Airlines er således eksperter i flyvninger til destinationer, der ikke er helt konventionelle. For et flyselskab kan flere af disse steder i Afrika være ekstra krævende, og i Rwanda har flyselskabet således ansat egne folk til at tage sig af sikkerheden i lufthavnen. Det er givetvis kun det trænede øje som bemærker det, men det fortæller sin egen historie om udfordringen ved de mere “skæve” rejsemål.

Ombord på selve flyet er det klassisk europæisk stemning i luften. Der er fyldt i Business Class kabinen på SN451 denne aften, og det betyder at alle 22 stole er optaget. Kabinen er indrettet med sæder, der kan lægges ned til en 1.97 cm lang seng, og som står i en formation med en række dobbeltsæder (velegnet til par og kollegaer) og med otte enkeltsæder, de såkaldte “tronstole” (se billedet herover).

brussels-03

På det blå stofsæde ligger et tæppe og en pude samt en lille toilettaske med creme, læbepomade, flyverbriller, ørepropper og sokker. Her er stikkontakter til at holde de elektroniske dimser kørende under hele turen, ligesom her er en god skærm fyldt med film, tv og musik.

Der bliver serveret en velkomstdrink mens passagererne finder sig til rette i kabinen, og samtidig bliver menukortene omdelt, så det er muligt at orientere sig om aftenens valgmuligheder.

Servicen er no-nonsense. Det er tydeligt at se, at personalet godt er klar over, at de fleste ønsker at få mest mulig søvn ud af turen på de dyre pladser, så de skynder sig at servere maden og drikkevarerne, så snart flyet er i luften.

Turen fra Kigali til Bruxelles tager otte timer, og for at passagererne kan få mest mulig hvile undervejs, er det er vigtigt ikke at bruge for mange timer på maden. Så måltidet er ikke en langstrakt affære, som det kan opleves på nogle længere dagsflyvninger.

En bakke med forret, ost og dessert kommer på bordet, vin og vand bliver fyldt i glassene, og når forretten er spist, bliver der serveret en varm hovedret. Vinene flyder ad libitum og for de få som ikke falder i søvn er der også både kaffe og cognac, belgiske chokolader samt et helt menukort med gode belgiske øl.

brussels-05

Om morgen bliver der serveret et let morgenmåltid inden landing. Den står på en bakke med en lun bolle, croissant, marmelade, smøreost, græsk yoghurt, frugt, kaffe og juice.

Det kun knap fem timer siden middagsmaden blev indtaget, så de færreste sulter på det her tidspunkt.

Som en allersidste gestus omdeler personalet en lille gave til alle Business Class passagerne: En æske med fyldte chokolader fra Neuhaus til at tage med hjem.

 

Flybranchen.dk var inviteret af Brussels Airlines