RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

TEST: Cathay Pacific “Business Class”

Af Kenneth Karskov

Bemærk: Cathay Pacific har lanceret ny Business Class kabine – se anmeldelse her: www.flybranchen.dk/test-cathay-pacific-business-class-ny-kabine/

Hong Kong selskabet Cathay Pacific bliver gang på gang kåret som et af verdens bedste flyselskaber. På alle klasser – Economy såvel som Business og First – er luksus et gennemgående tema.

Cathay Pacific har tre forskellige indretninger af deres Business Class. Morgenafgangen fra Melbourne til Hong Kong var en Airbus 330 med Business Class i sildebens konfiguration, men derudover har Cathay en række fly med det splinternye Business Class (med endnu mere plads) og en en lidt mere ydmyg ‘Regional Business Class’ til de kortere ruter indenfor Asien.

Sildebens opstillingen giver en ypperlig fornemmelse af “privacy”. Hvis du rejser alene og vil arbejde på flyveturen er det fremragende, men væggen gør det umuligt at tale med sidemanden, og derfor er det ikke ideelt til par, der rejser sammen.

“Velkommen ombord, Mr. Karskov”. Personalet gør et nummer ud af at tiltale mig med efternavn på hele turen. Første servering er morgenmad med lun croissant, frisk frugt, et krus thé og en smoothie.

Senere også müsli med yoghurt og en lun ret. Der er tre lune retter at vælge mellem: ‘Scrambled eggs crepe with bacon, spinach and tomato’,  ‘Congee with prawn and fish fillet’ og ‘Stir-fried egg noodles and Chinese dim sum’. Jeg vælger det sidste, som er en lokal Hong Kong specialitet og derfor naturligvis også på menuen hos Cathay Pacific.

Sædet er en god arbejdsplads med strømstik til alle passagerer på Business Class. Samtidig kan stolen foldes ud til en 180 grader vandret seng, der giver en ypperlig søvn i et par timer. Skærmen er loadet med 350 timers underholdning, som du kan starte og stoppe efter forgodtbefindende.

Flyvetiden er beregnet til 9 timer og tyve minutter og før landing i Hong Kong bliver der budt på frokost. Mellem de to måltider er der sågar mulighed for snacks i form af ‘Prawn wontons in noodle soup’ eller ‘Maggie Beer ice cream’, men jeg springer disse over og gør brug af sædets egenskaber som helt flad seng.

Champagnen flyder under hele turen, og jeg starter frokosten med et glas af Champagne Deutz Brut Classic til den første af syv retter: Starter, salat, hovedret, ost, frugt, dessert og praliner.

Frokosten starter med en kold forret i form af røget laks, grillet kammusling og marineret baby blæksprutte.

Der er fire forskellige valgmuligheder til den varme ret: ‘Grilled chicken with rosemary jus, gratin potatoes and roasted mixed vegetables’, ‘Stir-fried beef with black bean sauce, steamed rice, pak choy and black mushrooms’, ‘Lamb Korma, turmeric rice and vegetable jalfrezi’ samt vegetarretten ‘Rocket ravioli with tomato sauce’. Jeg vælger det indiske lam.

Til sidst rullede personalet ind med oste-, frugt- og dessertvognen. Den var ladet med frisk frugt, ‘Strawberry and pistachio cheesecake’ desserter samt et osteudvalg bestående af Camembert, cheddar og blåskimmelost af ged.

Der blev serveret en Dow’s Late Bottled Vintage 2006 portvin til osten. Vinkortet bød meget passende på en australsk rød- og hvidvin samt en fransk rød og hvid. Mountadam Vineyard Eden Valley Riesling 2009 og Domaine des Malandes Chablis 2009, samt de to rødvine Chateau de Maison Neuve Montagne Saint-Emilion 2009 og Tyrell’s Wines Hunter Valley Brokenback Shiraz 2007.

Personalet var hele tiden opmærksomme på, om der manglede noget i glassene. Og de toppede meget gerne op – uanset hvad jeg drak. Alt i alt var det en fremragende flyvetur!