RSS

BREAKING NEWS

Emirates forlænger med Arsenal

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Emirates forlænger sponsoratet med Arsenal Football Club indtil 2024. Prisen er ikke offentliggjort, men Arsenal har meldt ud, at det er klubbens største sponsoraftale til dato, og én af de største i fodboldhistorien. Em…

Rekordmange oversøiske ruter

Af Kenneth Karskov // Finnair kan i 2018 prale af rekordmange oversøiske flyvninger fra Helsinki - faktisk hele 27 af slagsen. Ruterne går til steder i Asien, Nord- og Centralamerika samt Mellemøsten. Asien er suverænt den største destination for Finnairs …

Lufthansa siger farvel til det gule haleror

Af Kenneth Karskov // Lufthansa siger farvel til den gule trane på haleroret, og opdaterer selskabets ikoniske design.  Det er første gang i næsten 30 år, at det tyske flyselskab piller ved det ikoniske blå-gule haleror, og dermed et af flybranchens mest kend…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Cubas flyselskab “Cubana”

  • Written by:

“Cubana de Aviación” er det officielle navn på Cubas nationale flyselskab, i daglig tale bare kaldet “Cubana”. Selskabet står for indenrigsflyvninger på Cuba samt flyvninger til nabolande og de oversøiske ruter til Paris og Madrid.

Det er et flyselskab, hvis flåde består af Antonov, Ilyushin og Tupolev maskiner samt en enkelt ATR 42-500. Der er således en god chance – andre vil sige risiko – for at komme til at sidde på en af flybranchens mere eksotiske russisk-/ukrainskbyggede maskiner, hvis du er i besiddelse af en billet med Cubana.

Turen fra Santiago (SCU) til Havana (HAV) er en flyvning på tværs af landet – fra øst til vest – som er beregnet til en time og 25 minutter.

Denne dag foregår rute CU985 fra Antonio Maceo Intl (SCU) til José Martí Intl (HAV) med et ukrainsk bygget Antonov An-158 fly. Ombord er der plads til 98 passagerer, der sidder i blå stofsæder – alle på Economy Class.

Flyets interiør bærer præg af slid. Gulvtæppet er beskidt, sæderne slidte og på sæde 18B føles det som om der sidder en jernstang i ryglænet. I realiteten tager turen mindre end den halvanden times tid, som flyvningen er angivet til, og det nok er meget godt komforten taget i betragtning.

Servicen ombord består af lidt vand at drikke… og niks mere. En time efter afgang fra Santiago sætter Antonov flyet hjulene på jorden i Cubas hovedstad Havana, og dermed er turen med Cubana slut for denne gang.