RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Cubas flyselskab “Cubana”

  • Written by:

“Cubana de Aviación” er det officielle navn på Cubas nationale flyselskab, i daglig tale bare kaldet “Cubana”. Selskabet står for indenrigsflyvninger på Cuba samt flyvninger til nabolande og de oversøiske ruter til Paris og Madrid.

Det er et flyselskab, hvis flåde består af Antonov, Ilyushin og Tupolev maskiner samt en enkelt ATR 42-500. Der er således en god chance – andre vil sige risiko – for at komme til at sidde på en af flybranchens mere eksotiske russisk-/ukrainskbyggede maskiner, hvis du er i besiddelse af en billet med Cubana.

Turen fra Santiago (SCU) til Havana (HAV) er en flyvning på tværs af landet – fra øst til vest – som er beregnet til en time og 25 minutter.

Denne dag foregår rute CU985 fra Antonio Maceo Intl (SCU) til José Martí Intl (HAV) med et ukrainsk bygget Antonov An-158 fly. Ombord er der plads til 98 passagerer, der sidder i blå stofsæder – alle på Economy Class.

Flyets interiør bærer præg af slid. Gulvtæppet er beskidt, sæderne slidte og på sæde 18B føles det som om der sidder en jernstang i ryglænet. I realiteten tager turen mindre end den halvanden times tid, som flyvningen er angivet til, og det nok er meget godt komforten taget i betragtning.

Servicen ombord består af lidt vand at drikke… og niks mere. En time efter afgang fra Santiago sætter Antonov flyet hjulene på jorden i Cubas hovedstad Havana, og dermed er turen med Cubana slut for denne gang.