Rutetjek: Med Finnairs nye A350-fly til Asien

Af Kenneth Karskov
Superfly. Vidunderfly. Fremtidsfly. Ordene dækker over et desparat forsøg på at finde et catchy navn til Airbus’ nyeste arbejdshest. For “Airbus A350 XWB” tager ikke pusten fra én på samme måde som den store dobbeltdækker A380, og den er ikke blevet heftigt markedsført med en sexet titel som Boeings 787, den såkaldte “Dreamliner”. Nej, Airbus har valgt et bogstav og tre røvsyge tal: A. Tre. Fem. Nul. Og det fortsætter, når talen falder på flyets egenskaber: Lavere emmission. Lavere brændstofforbrug. Mere økonomisk. Gab. Men tag ikke fejl. A350 er fremtiden fly, og bringer masser af godt nyt for passagerne med ny teknologi og bedre komfort. Og som det står på jorden i Helsinki lufthavn inden premiereflyvningen til Beijing ser maskinen ud som skolegårdens hårde negl. De sorte tegninger omkring cockpittets vinduer ligner et par cool solbriller, kroppen er pyntet med en stor tatovering, vingerne har et pikant schwung og nederst hænger to store, potente motorer til at bringe flyet frem i verden. AY-Business-Class-HEL-PEK-tail-camera2Herover: Live-billeder fra kameraet i flyets hale bliver vist på skærmene i kabinen  Flyet er udstyret med trådløst internet, større skærme på både Business og Economy Class, store vinduer som giver giver mere naturligt lys i kabinen, fancy lysshow der kan skabe loungestemning i kabinen og ikke mindst højere luftfugtighed, så passagererne ikke i samme grad som tidligere tørrer ud på en lang flyrejse. Og så er det støjsvagt. Faktisk så meget at man næsten ikke lægger mærke til det. Hvor støjsvagt det er, går først rigtigt op for en, når sidder på det næste fly, hvor forskellen pludselig bliver meget tydelig. AY-Business-Class-HEL-PEK-seat Finnair har sat alle sejl til for at skabe en af Europas bedste Business Class kabiner på det nye fly. Her er installeret 46 luksuriøse sæder i 1-2-1 konfiguration (et sæde ved vinduet og to i midten), så alle passagerer har adgang til mellemgangen. Stolene er drejet skråt væk fra hinanden, og i vinduesrækken er det således muligt at sidde med benene oppe med et glas champagne i hånden og stirre ud af vinduerne og stort set ikke ænse de andre passagerer i kabinen. Det er ganske enkelt en ypperlig siddeplads, og et meget bedre Business Class sæde findes ikke. Det er i øvrigt samme sæde, der har vundet priser hos det fem-stjernede flyselskab Cathay Pacific og også findes i de nye kabiner hos Air France. AY-Business-Class-HEL-PEK-screen-position Egentlig er det ikke fordi sædet er SÅ meget bredere end Economy Class stolen længere bagude på flyet – blot 10 cm i bredden – men den store forskel er oplevelsen af rum omkring siddepladsen. Her er ingen sidemand, alle har direkte udgang til midtergangen, og det er som om det hele kun handler om mig. Masser af albuerum, masser af plads til skuldrene og masser af muligheder for at strække benene. Stolen kan alt det et Business Class sæde anno 2016 skal kunne. Et tryk på en knap tryller det om til en 180 grader flad seng, som bliver pyntet med både Marimekko puder og dyne til at skabe optimale rammer for en god nats søvn. Her er også et lille bord og små skuffer til alle de småting, man roder rundt med på en flyrejse som telefon, bog, computer etc. Samtidig er der både en stikkontakt og USB stik, så du kan holde dine elektroniske dimser kørende under hele flyrejsen. AY-Business-Class-HEL-PEK-menus Allerede inden passagererne går ombord er der blevet lagt en mappe med menu, vinkort og morgenmadsbestilling på bordet. Her er også en lille toilettaske med tandbørste, flyverbriller, læbepomade og ansigtscreme fra Clarins. Inden afgang byder personalet på en velkomstdrink i form af vand, Champagne eller Finnairs signatur drink “Blue Sky” (bestående af 1 del Lapponia blåbærlikør og 8 dele Champagne). Personalet omdeler også Marimekko sutsko og stofposer til dine almindelige sko, og dermed er der inviteret til at du smider skoene og gør dig behagelig i sædet, inden maskinen drejer væk fra gaten og ud mod startbanen. AY-Business-Class-HEL-PEK-amenety-kit En flyvning til Beijing tager under otte timer fra Helsinki, og der skal nås både en større middag, der tager halvanden times tid, så et par timer på øjet og til sidst lidt morgenmad inden landing i Kina. Så det er bare med at komme i gang. For både middagen og morgenmaden gælder det, at det er muligt at vælge nogle lidt mindre omfangsrige serveringer, så du kan få maksimalt med søvn på flyveturen. På denne aftenafgang fra Beijing til Helsinki er middagen en fem-retters menu, der starter med en Amouse Bouche i form af “koldrøget baltisk sild og heltling rogn”. AY Business Class HEL-PEK AMUSE BOUCHE Næste ret er et bræt med en finsk specialitet: Vorschmack. Oprindeligt har retten østeuropæisk oprindelse, men den er blevet en finsk klassiker, som især The Savoy Restaurant i Helsinki er kendt for. Netop denne restaurant har fået det ærefulde hverv at lave menuen til Finnairs A350 flyvninger, og har valgt en forret som stensikkert rammer finnerne lige i hjertet, men kan være en overraskelse for et internationalt publikum. Vorschmack består af stegt hakkekød med tilbehør i form af rødbeder, syltede agurker og creme fraiche. Dertil en skive sødligt rugbrød, og på bakken er også en salat med olie-eddike dressing. Oksekødet er salt, med sure og søde elementer fra rødbederne og agurkerne. Portionen kunne fint have gjort det ud for en hovedret, men der er meget mere mad på vej. AY-Business-Class-HEL-PEK-starter Det er måske værd lige at stoppe op og notere, at servicen er upåklagelig. Retterne kommer ind efterhånden som passagerne hver især er færdige. Middagen er ikke en opvisning i synkronsvømning, men serveres i netop det tempo, som passer den enkelte passager. Fremragende! Til hovedret skal der vælges. De tre valgmuligheder er varmrøget fjeldørred med kartoffelgratin og mormors creme fraiche sauce eller langtidsstegt rensdyr entrecôte med artiskokpuré og havtornsauce eller vildand med kantarel-kartoffelmos og B52-sauce. Det bliver en skive af julemandens hjælper – rensdyr entrecôteen – som med en passende mængde af skæbnens ironi bliver indtaget i ti kilometers højde med knap 900 km/t… AY-Business-Class-HEL-PEK-reindeer-main-course2 En ting er, at det nye Airbus fly har en højere luftfugtighed end de gamle modeller. Det betyder bedre indeklima med mindre tør luft på flyet, men personalet ser det stadig som deres opgave at sørge for, at man ikke tørrer ud på noget tidspunkt under middagen. Med andre ord, her kommer rigeligt i glassene. Det kræver faktisk et seriøst alkoholforbrug at komme hele vejen rundt i vinkortet. Et lille glas til hver ret kan gå an, men hold fast for vinkortet er en hæsblæsende omgang… AY-Business-Class-Napue-Gin Champagnen er Nicholas Feuillatte Brut Grande Réserve, de to hvidvine er fra henholdsvis Tyskland og Frankrig – Cliffhanger Mosel Riesling 2013 fra Tyskland og Saint Veran Champs Rond 2012 – mens rødvine er en italiensk Brunello – Cantina di Montalcino 2010 – og Château de Montfaucon 2012 fra Frankrig. Og det fortsætter. Til osten ryger der en kraftkarl af en 20-års portvin fra Maynard’s på bordet. Der er en Château Liot 2010 Sauternes til desserten, Baron Otard XO cognac til kaffen og single malt whisky, XO Calvados og ikke mindst den finske Napue Gin (der netop er kåret til verdens bedste til Gin & Tonic) til resten af natten…Skål! AY-Business-Class-HEL-PEK-cheese Madorgiet fortsætter og næste servering er finske oste fra små producenter, henholdsvis Peltolan blåskimmelost og Viinitarhuri, en prisvindende vellagret, fast ost. Det kommer med chutney, lidt valnødder og et godt stykke knækbrød til. På det her tidspunkt er det svært at klemme mere ned, men den flinke stewardesse er ikke sådan at afvise. “Det er en VIRKELIG lækker dessert”, lokker hun, og så er det vel uhøftligt at afvise. Æblekage a la Marski med kanelmousse og varm karamelsauce. AY-Business-Class-HEL-PEK-dessert Som det fremgår er her rigeligt med både vådt og tørt, og det hele glider ned med en god film kørende på skærmen lige over bordet. Efter sådan en omgang er det en fornøjelse at kunne trykke på knapperne, og se sin stol blive forvandlet til en seng. En dyne kommer på og så er det bare at sige pænt godnat og nyde fornemmelsen af at putte sig, mens det lange metalrør pisker blæser igennem luftrummet på vej til Asien. Inden øjnene klapper helt i, samler personalet bestillingssedlerne til morgenmanden ind. Valgmulighederne er et varmt morgenmåltid 90 minutter før landing, en kold anretning 60 minutter før landing eller muligheden for at sove igennem, og ikke bliver vækket til mere mad. Det er en fin ordning, som tager hensyn til alle. Egentlig er planen at springe morgenmaden over, da det er blot fire timer siden den overdådige middag blev afsluttet, men det viser sig at være umuligt at sove igennem metalbestikkets stille klirren mod porcelænstallerkenerne. Den varme morgenmad er enten omelet med røget laks, rösti kartoffel med flødeost og cremet spinat eller en kinesisk morgenanretning med nudler med rejer og bok choy. Det er for meget af det gode, så valget falder i stedet på den kolde morgenbakke med friske stykker appelsin, æble og ananas, frugtyoghurt med müsli, croissant, rundstykke, smør, Rondele ost, smoothie, et glas vand og en dobbelt espresso. Perfekt! AY-Business-Class-HEL-PEK-light-breakfast Finnair var det første vestlige flyselskab med en non-stop rute fra Europa til Kina i 1988, og 18 år efter åbningen af ruten mellem Helsinki og Beijing er Finnair også det første flyselskab, der bringer Airbus A350’eren til Kina. Finnair har i snart tyve år satset benhårdt på det asiatiske marked, og selskabet har valgt Beijing og Shanghai til første destinationer for Airbus A350. Det er tydeligt, at det også gør indtryk i Kina, og på premiereflyvningen til Beijing står således et usædvanligt stort antal nysgerrige medarbejdere fra Beijing lufthavn klar til at byde flyet velkommen, mange med mobiltelefoner og kameraer i hånden til at forevige begivenheden. AY-Business-Class-HEL-PEK-landing Flybranchen.dk var inviteret af Finnair til premiereflyvningen med A350 til Beijing


Posted

in

, ,

by