RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Finnair Business Class København – Helsinki

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et glas kølig Champagne, en bakke med varm mad og ekstra service i lufthavnen. Sådan er livet på Business Class på Finnairs flyvninger til og fra København.

For hvor konkurrenten SAS har afskaffet Business Class på de europæiske flyvninger, så holder finnerne stædigt fat i luksuskonceptet på de forreste rækker.

Hvem rejser på Business Class?

Men lad os være ærlige: Det er et fåtal af rejsende, som betaler de ca. 7.500,- en Business Class billet koster på ruten København – Helsinki tur/retur. Det er ingen hemmelighed, at flyselskaberne klapper i deres små hænder, hvis der er en enkelt eller to af disse passagerer på hver afgang.

Til gengæld så har Finnair en stor del transferpassagerer, som skal videre med det finske flyselskab til rejsemål i Asien. Der er stadig mange firmaer, som tillader Business Class på lange flyvninger til Asien, og da den hurtigste vej dertil ofte er via Helsinki, har Finnair en betydelig del transfer-passager på Business Class.

Og de som betaler 15.000,- og opefter for at flyve med Finnair til Asien skal ikke sidde klemt sammen med de øvrige passagerer på den korte flyvning, så for deres skyld er der sørget for lidt ekstra lir på ruten til København.

Hvad er forskellen på Economy og Business?

På flyet er forskellen mellem Economy Class og Business Class basalt set tre ting:

1) Du er garanteret at du ikke har nogen sidemand. Sædet ved siden af dig er markeret med “Complimentary Seat. Enjoy!”
2) Du har lidt ekstra benplads med nogle få ekstra centimeter til fødderne.
3) Du får et varmt måltid mad og har fri bar, inklusive Champagne

I lufthavnen er der også inkluderet en række fordele, og i København inkluderer det separat check-in, for det tilfælde du har bagage med – hvilket typisk er en fordel for de som rejser videre til Asien – samt lounge adgang og CPH Express køen ved sikkerhedskontrollen. Denne morgen er den normale kø syv minutter lang, mens CPH Express køen er tom.

Business Class fordelene

Loungen i København deler Finnair med en række andre flyselsker. CPH Lounge blev markedsført som en særlig luksuriøs lounge, hvilket måske er at skyde over målet. Den rummer et klassisk skandinavisk interiør samt en buffet med lidt at spise og drikke, men den er ikke luksus i samme forstand som kan opleves hos udvalgte mellemøstlige eller asiatiske flyselskaber.

Morgenbuffeten minder lidt om, hvad du kan forvente på et mindre dansk hotel med brød, ost, pålæg, marmelade, yoghurt, corn flakes, kaffe, juice, the og lidt alkohol, men hvad der er måske allervigtigst er, at du du kommer lidt væk fra stress, jag og menneskeflokkene i lufthavnen.

Så her sidder du med udsigt til flymaskiner og drikker en kop kaffe, inden du spadserer mod gaten og ombord på Finnair flyet.

Ombord på flyet

Det er arbejdshesten Airbus A320 som tager turen fra København til Helsinki denne torsdag morgen. Ved døren står to medlemmer af besætningen og tager imod passagererne, men de fleste passagerer har bare travlt med at komme ombord og få sat sig ned, og ænser knap nok personalet.

Finnair-Business-Class-seats

Der er ikke noget specielt ved sæderne foran på flyet. Det er de samme tynde sæder som i resten af flyet, beklædt med gråt stof. Sædet er af typen, hvor alle magasiner og papkortet med sikkerhedsintruktioner er flyttet væk fra lommen foran knæene og op i hovedhøjde.

Det giver mere plads til benene, og designet fortjener ros, men omvendt er det også nogle tynde sæder med en minimal polstring. Naturligvis med det formal at kunne klemme så mange stole ind i maskinen som muligt, og til en lang tur vil det kunne mærkes, men det er intet problem på en rejse fra København til Helsinki på halvanden times tid.

Da alle passagerer har fundet vej til deres pladser, går et kvindeligt besætningsmedlem rundt med en stak aviser. Der bliver ikke serveret nogen velkomstdrink, som det nogle gange ses på Business Class på de europælske ruter, men så snart flyet er i luften er baren åben.

Og der er frit valg på alle hylder – inklusive Champagne.

Gardinet bliver trukket for

Gardinet bliver trukket for, og dermed er Business Class en lille kabine med blot seks rækker. Udover at det bliver tydeligt markeret, at der er en forskel på Economy og Business Class, så har det også andre positive effekter for oplevelsen.

Primært skaber det en mere eksklusiv og afstressende atmosfære i den forreste del af flyet. Pludselig forsvinder følelsen af at sidde mange hundrede mennesker klemt sammen, og oplevelsen af rummelighed opstår.

Samtidig er der mindre trafik op og ned ad midtergangen og støjen bliver mindsket. Studier har vist at sidstnævnte har en markant indvirkning på oplevelsen af serveringen ombord på flyet, for støj blokerer for vores oplevelse af mad.

Maden kommer på bordet

Der går ikke længe inden duften af varm mad begynder at breder sig i kabinen. På denne morgenflyvningen fra København til Helsinki bliver der serveret en varm ret, som personalet ombord præsenterer med ordene: “Det er en lakseomelet”.

Finnair-Business-Class-breakfast

Omeletten indeholder ganske rigtigt små laksestykker, en klat flødestuvet spinat samt kartoffelrösti med urtefriskost. Personalet kommer rundt med en kurv med brød – rundstykker, små croissanter eller mørkt rugbrød – og der er smør og marmelade.

“Hvad kunne du tænke dig at drikke”, lyder spørgsmålet.

Champagneflaskerne står fremme på serveringsvognen, så morgenen kan starte med et par ægte franske bobler (Nicolas Feuillatte Brut Grande Reserve i miniflasker) eller kaffe/the og juice.Bestikket er metal, tallerkenen er ægte porcelæn og glassene er originale finske designer glas.

Uanset hvordan man end vender og drejer det, så giver fraværet af plastglas og plastbestik en bedre madoplevelse. Ubevidst smager maden bedre, når kniven skraber mod porcelænet og laver sin distinkte skærende lyd.

Herfra er det blot at suge solens stråler til sig. Det kan være en trist morgen på landjorden i både København og Helsinki, men over skyerne skinner sollyset ind i kabinen. Bakkerne med maden bliver samlet ind igen, og flyet gør klar til landing i Helsinkis internationale lufthavn.