RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Finnair “Economy Class” til Mellemøsten

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Dette er egentlig en anmeldelse, der kunne være overstået med en enkelt sætning: “En bus med vinger”.

Men før man kommer ombord på Finnair flyet på denne flyvning fra Tel Aviv til Helsinki (og derfra videre til København), så skal israelerne dog lige sige god for, at man kan forlade landet.

Check-in er ellers hurtigt klaret på nettet, men så nemt er skal det ikke være, når der er tale om afrejse fra Israel. Første kø i Ben Gurion lufthavnen møder en længe inden det obligatoriske ritual med at vise pas og aflevere kufferten ved check-in.

Først stop er et interview: “Har du selv pakket kufferten” og “Har du modtaget gaver fra nogen i Israel”, og “Hvad lavede du i Emiraterne?” er blandt spørgsmålene. Et grundigt kig i mit pas afslører stempler fra både Emiraterne og Marokko, og det giver anledning til ekstra spørgsmål og senere også et særligt sikkerhedstjek.

Et klistermærke ryger i mit pas, og så kan jeg gå hen til køen til check-in. Klistermærket i passet indeholder en kode, der sender mig over i en særlig kø ved sikkerhedskontrollen, hvor folk bliver kigget ekstra grundigt efter i sømmene. Først derefter går turen videre til paskontrollen.

Dette er grunden til, at israelerne anbefaler, at man møder op tre timer før afgang.

En bus med vinger

Med alt sikkerheden på plads er det bare at komme ombord på Finnairs Airbus A320 til Helsinki.

Det er ikke nemt at blive klog på, præcis hvordan Finnair har tænkt at gribe flyvningenen an. Flyvetiden er 4 timer og 30 minutter, og med Israels placering i Mellemøsten er spørgsmålet, om Finnair anser det for at være en “oversøisk flyvning” med gratis mad og drikkevarer eller betragtes som en europæisk flyvning med “bistro”-konceptet, hvor forplejningen koster.

Det viser sig at være det sidste. Finnerne fortolker Tel Aviv flyvningen som en Europa rute, hvilket betyder, at forplejningen består i gratis kaffe/the/blåbærjuice. Hverken mere eller mindre.

Med afgang kl. 01.20 om natten vil de fleste passagerer alligevel bare gerne sove, så man kan godt argumentere for, at dette ikke er det store problem. På den omvendte rejse – fra Europa til Mellemøsten – er der afgang klokken otte om aftenen, hvilket nok giver flere sultne passagerer, der må op med pengepungen.

Bare for sammenligningens skyld, så ville konkurrende selskaber som KLM, Air France, Lufthansa, British Airways og andre servere et måltid og lidt at drikke på en flyvning af denne varighed.

Omvendt, så er Finnair i konkurrence med SAS og Norwegian, der begge flyver direkte fra København til Tel Aviv, og disse selskaber opkræver også penge for mad og drikke, så her adskiller det finske flyselskab sig ikke.

Finnair giver passagererne mulighed for at bestille en salat eller varm ret på forhånd til 10-12 EUR. Jeg har spist en god middag i Tel Aviv inden afgang til lufthavnen, så på denne 4,5 times flyvning drikker jeg en kop the. Og sover. For først at vågne, da flyet rammer jorden i Helsinki lufthavn, hvilket jo ikke helt dårligt.

Flyet er samme type, som Finnair sender på togt rundt omkring i Europa. Der er ingen former for underholdning eller wifi ombord, så hvis du ikke kan sove på turen, så må du selv sørge for at medbringe musik, film eller aviser.

Deraf udtrykket “En bus med vinger”. Det er effektiv transport, der bringer dig frem og tilbage uden mange dikkedarer.

Finnair A320