RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Finnair Economy Comfort til Asien

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Først prisen: Det koster 65-85 EUR ekstra pr. vej (ca. 485-635 danske kroner) at “opgradere” til Economy Comfort, når du flyver til Asien eller USA med Finnair.

Uanset hvor dyr eller billig din flybillet i øvrigt har været.

Economy Comfort er de fire-fem forreste rækker i Economy Class kabinen. Sæderne er identiske med de øvrige Economy Class sæder (omend de på A330 har bedre nakkestøtter end de almindelige sæder), men den vigtige forskel er den ekstra benplads.

8-13 cm ekstra plads til knæene. Dét gør en forskel på en lang flyrejse.

Dertil kommer bedre hovedtelefoner – de samme støjreducerede hovedtelefoner som på Business Class – samt en lille toilettaske med tandbørste, flyverbriller og ørepropper. Economy Comfort passagererne er også blandt de første til at forlade flyet, hvilket kan gøre en forskel i køen til paskontrollen i lufthavnen.

Finnair Economy Comfort toilettaske (foto: Kenneth Karskov)

Resten – dvs. mad og service – er den samme som på Economy Class. Så spørgsmålet er: Gør disse opjusteringer af produktet en reel forskel… er det merprisen værd?

Overvej først dette: At reservere sæde koster ekstra hos de fleste selskaber, og således også hos Finnair. Hvis man tager det med i betragtning, så bliver prisen for Economy Comfort faktisk endnu mindre.

En sædereservation på en flyvning til Asien koster som minimum 15 EUR for et MIDTERSÆDE. Gangpladsen koster 20 EUR, et vinduessæde 25 EUR, nødudgangen 60 EUR og lige pludselig er der ikke langt op til Economy Comfort for 65-85 EUR.

I det perspektiv bliver Economy Comfort ikke mindre interessant.


Priser for sædevalg på Finnair (screenshot fra Finnairs hjemmeside)

Finnair AY70 Hong Kong – Helsinki

Kabinen på denne Airbus A330-200 fra Hong Kong til Helsinki er indrettet med 8 lyseblå sæder i hver række, konfigureret 2-4-2. Economy Comfort er de første fem række i Economy Class kabinen, og bortset fra en bedre nakkestøtte, så er sædet helt identisk med det almindelige Economy Class sæde.

Den primære forskel er altså benpladsen. Der er 8-13 cm ekstra benplads til Economy Comfort passagererne og særligt sæderne 21 DEFG har god benplads. Det er første række Economy Class på flyet, så foran er placeret toiletter til Business Class passagerer. Dermed er der ekstra god benplads, og ingen passagerer foran lægger sædet tilbage.

Flyvetiden er 11 timer fra Hong Kong til Helsinki. Servicen på flyet er den samme for både Economy Comfort og Economy Class, og på Finnairs flyvninger til Asien vil det sige to gratis måltider undervejs samt gratis drikkevarer i form af juice, vand, kaffe, the, øl og vin.

Spiritus er dog ikke en del af den gratis forplejning, så et glas vin er gratis, men en Gin Tonic koster 6 EUR (ca. 45 danske kroner). Det samme gælder en cognac til kaffen, og derudover sælger Finnair forskellige snacks til den lange rejse.

Forsinket

Flyet fra Hong Kong skulle afgå kl. 00.25, men tavlen viser blot “boarding soon” på dette tidspunkt. En halv times tid senere begynder ombordstigningen, men det er ikke helt slut med forsinkelserne endnu.

Folk finder deres pladser og sætter sig godt til rette på flyet. Venter. Og venter. Indtil kaptajnen kommer på anlægget og siger, at flyet nu er nummer 11 i køen, og fordi der er restriktioner i overflyvninger over Kina fra Hong Kong, så vil det give en forsinkelse på 7 timer.

Syv. Timer.

Der bliver decideret iltfattigt i kabinen, da alle simultant tager en dyb indånding. Smager på ordene. Synker dem langsomt.

“Men vi arbejder med hovedkvarteret i Finland for at skaffe en alternativ rute”, siger han. Dermed har han præsenteret problemstillingen på den mest optimale måde, for da flyet to timer efter planlagt afgang begynder at rulle, er alle passagerer taknemmelige for at komme afsted.

Det betyder dog, at forbindelsen videre til København ryger. En af fordelene ved at flyve med Finnair er den korte transfertid i Helsinki, men opstår der en forsinkelse, så kan det let gå ud over det næste fly, når der kun er halvanden time imellem.

Retfærdigvis skal siges, at Hong Kong afgangen normalt har en rigtig god punktlighed, men denne flyvning har tilsyneladende været udfordret på flere måder. Oprindelig var den sat op til at blive fløjet med en af Finnairs nye Airbus A350, men i stedet var det en af de gode gamle A330, der blev sendt til Hong Kong på denne afgang.

Service og underholdning

Den ekstra ventetid giver lidt ekstra pres på det elektroniske grej, så det er belejligt med et stik til at holde computer/telefon/tablet kørende. Der er dog kun ét stik til to sæder, så det kræver lidt disciplin at deles om strømmen med sin sidemand.

Det lille fjernsyn er fyldt med film og underholdning, og maskinen er udstyret med internet til de, som måtte have lyst til at sidde på nettet hele natten. Det koster dog ekstra at benytte flyets wifi.

Servicen ombord foregår som om intet var hændt, selvom tidspunkterne bliver lidt skæve på denne afgang. Klokken 03:00 om natten kommer drinksvognen rundt, og lyset er stadig tændt i kabinen, så ingen får helt ro endnu, selvom mange sidder og småblunder.

Middagen bliver serveret på en bakke med en lille salat med skinketern til forret, en varm ret i form af enten pasta med rejer i hvid sauce eller kylling med ris. Dertil kommer to kiks, en smøreost og til dessert et stykke gulerodskage.

Det er svært ikke at savne en lun bolle fra en kurv, som personalet går rundt med. Det ville hæve oplevelsen i forhold til den færdigindpakkede bolle, der ligger på bakken, som har en trist krumme.

Personalet kommer en ekstra gang rundt med vinflasken, så ingen mangler noget. Mange passagerer springer maden over og sover allerede, og klokken er da også halv fire om morgenen, da kaffe og the bliver serveret. Først derefter bliver bakkerne samlet ind.

Med middagen – eller rettere natmaden – vel overstået, bliver lyset slukket. Næste punkt på dagsordenen er morgenmad, som bliver serveret to timer før landing, hvilket er syv timer efter middagsbakken er fjernet.

Så timingen er egentlig fin – den er blot blevet skubbet lidt skævt af forsinkelsen fra Hong Kong.

En stor del af passagererne – og faktisk også af personalet ombord – er kinesere, og det er nok i det lys at de to valgmuligheder til morgenmad skal ses: American Breakfast med æg og kinesisk morgenmad med nudler.

Udover den varme ret består morgenmaden af jordbæryoghurt, en vacuumpakket bolle, tre stykker frugt og et glas appelsinjuice. Dertil kommer kaffe/the og vand/æble-/appelsin-/tomatjuice fra drinksvognen.

“Undskyld forsinkelsen”

En stor del af passagererne på flyet skal fortsætte rejsen, men med forsinket afgang fra Hong Kong og lidt længere flyvetid end normalt, så vil mange komme til at misse deres fly.

Her er Finnair tjekket. Allerede inden passagererne er steget af Hong Kong maskinen, står personalet klar med nye boardingkort til alle de, som er berørt af forsinkelsen. Ikke noget med at skulle hen til en skranke og stå i kø, nej, her er det hele printet og klart.

En lille folder bliver udleveret med nyt boardingkort, en skriftlig undskyldning for forsinkelsen, passagerernes rettigheder i forbindelse med forsinkelse samt en “service voucher” på 8 EUR til køb af mad og drikke i lufthavnen.

Forsinkelser er noget som alle selskaber bliver ramt af indimellem, men det er hvordan de bliver håndteret, som adskiller selskaberne. Finnair var i dette tilfælde gode til at holde folk orienteret og velforberedte på de trætte rejsende, der var frustreret over udsigten til at misse deres fly videre.

Konklusion

Dernæst er det blot at vente på flyet til Danmark og i mellemtiden drage en konklusion omkring Economy Comfort produktet:

  1. Den ekstra benplads er dejlig – det gør en reel forskel på en lang flyrejse
  2. Hovedtelefonerne er markant bedre, hvilket løfter oplevelsen af underholdningssystemet overraskende meget
  3. Toilettasken er fin og flyverbrillerne er bestemt brugbare på en natflyvning
  4. Prisen er ikke uoverkommelig for den ekstra komfort

Flybranchen.dk var inviteret af Finnair