RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Icelandair Economy Class til Nordamerika

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Icelandair har 16 destinationer i USA og Canada, og dermed mange flere rejsemål i Nordamerika end Norwegian og SAS, så går turen over Atlanten er det ofte attraktivt at rejse med det islandske flyselskab.

Der er dog nogle ting, der er vigtige at vide, inden du sætter dig ombord på et Icelandair fly til USA eller Canada.

København – Reykjavik

Flyvetid: 2 timer og 55 minutter

Første del af turen er en rimelig standard tre timers flyvetur. Efter forholdene er her god benplads med 32 tommer (81 centimeter) mellem sæderne, hvilket er nogle centimeter mere end lavprisselskaberne har på deres maskiner. Icelandair bruger samme flytype på alle flyvninger – Boeing 757 – som er indrettet med tre sæder på hver side af midtergangen.

Icelandair-Economy-Class-seat

Herover: Icelandair Economy Class med tre sæder i hver side af flyet

Alle passagerer har egen skærm, bemærk dog at hovedtelefoner koster 6 EUR (ca. 45 dansker kroner), men det er fint muligt at bruge dine egne. Det er også muligt at købe sig til wifi ombord, så der er ingen problemer med at få tiden til at gå. Ganske betænksomt har islændingene derfor installeret USB stik ved sæderne, så du kan oplade din telefon eller iPad undervejs.

En time inde i flyvningen kommer personalet rundt med drikkevarer – kaffe, the, sodavand, juice eller vand er gratis – men ingen mad. Det koster ekstra, hvis du vil have lidt at spise undervejs, og udvalget består af luftens sædvanlige sandwich og snacks.

På samme måde beder de også om betaling for øl, vin og spiritus. Det er 5 EUR for en øl (ca. 38 danske kroner) og 6 EUR (ca. 45 danske kroner) for en flaske rød- eller hvidvin og samme pris for de små miniature flasker med alkohol.

For de fleste vil det være helt fint på en tre timers flyvetur. Det som dog kan overraske er, at der heller ikke er gratis mad på den lange flyvetur videre over Atlanten.

Icelandair-Economy-Class-screens

Herover: Alle passagerer har egen skærm – bemærk USB stikket til venstre for skærmen

Keflavik lufthavn (Reykjavik)

Lufthavnen på Island er nem at overskue. DIt fly lander, du går igennem paskontrollen, ned ad en rulletrappe og så er du ved de afgangene til USA og Canada. Det er et idiotsikkert system, og du skal ikke spadsere i mange minutter for at komme fra det ene fly til det andet.

Omvendt så vrimler det ikke med et butikker og restauranter her, men dog alligevel alt hvad du har brug for. Der er borde du kan sætte dig ved, en restaurant der serverer lidt mad, du kan hænge i baren eller shoppe i den toldfrie butik.

Det særlige ved Icelandairs måde at drive flyselskab på er, at alle fly fra de europæiske hovedstæder ankommer stort set samtidig til Island. Og indenfor to timer har alle maskiner igen forladt Island og sat kurs mod forskellige destinationer i USA og Canada.

På den måde sidder du heller aldrig fire-fem timer og hænger i Keflavik lufthavn – du er videre indenfor et par timer, uanset hvor du skal hen. Med mindre du altså gerne VIL blive på Island i et par timer/dage og gør brug af tilbuddet om at lave et stop på vulkanøen. Det er altid gratis at inkludere et stopover på Island.

Icelandair-Keflavik-boarding

Reykjavik – Vancouver

Flyvetid: 7 timer og 35 minutter

Turen fra Reykjavik til Vancouver på den canadiske østkyst er en af Icelandairs længste flyvninger, og derfor en tur hvor mange passagerer typisk vil have brug for at spise eller snacke lidt undervejs.

Som nævnt er der ingen gratis mad på flyet – heller ikke på denne syv timer lange flyvning over Atlanten – så knurrer maven undervejs, er det frem med pungen og købe sig til lidt at spise.

I Saga Shop Kitchen menuen bliver de forskellige valgmuligheder præstenteret, og det inkluderer salat fra Islands mest populære raw food restaurant til 13 EUR (ca. 98 danske kroner), lun skinke-ost sandwich til 6 EUR (ca. 45 danske kroner), en thai curry til 13 EUR (ca. 98 danske kroner) og en bakke med tre mini-burger til 10 EUR (ca. 75 danske kroner).

Icelandair-hamburger

Herover: Icelandairs bakke med tre hamburgere til 75,- dansker kroner

De tre små cheeseburgere bliver serveret lune på en aflang bakke og med en sauce i en beholder ved siden af. Burgerne kommer fra Hamborgara Fabrikkan på Island og saucen er stedets højtberømmede og hemmelige sauce.

De er ikke meget større end tre små hapsere, men smager overraskende godt, og især den dybe smag af velstegt oksekød fungerer godt i luften, hvor smagsløgene agerer anderledes end på landjorden.

Derfra er det bare at vente på, at det lange metalrør får pløjet sig igennem luften og ankommer til destinationen. Personalet kan man finde bagest i flyet, og man er altid velkommen til at gå derned og få lidt at drikke eller købe en snack.

To timer før landing ruller personalet igennem flyet med vognen med gratis drikkevarer og snacks til salg. Mere sker der for så vidt ikke, så det er bare at tænde for skærmen og se et par film.

Sædet er fin, benpladsen er godkendt, underholdningssystemet spytter film ud og tiden går. Icelandair er ikke overdådig luksus med fri bar og gourmetmad, men hvis man har afstemt forventningerne, så er det en fin måde at komme til USA og Canada på.

Og så er det rart at flyve i den rigtige retning fra starten af turen, så flyrejsen ikke bliver markant længere af at vælge Icelandair.

Icelandair-Northern-Light

5 ting du SKAL vide, inden du flyver med Icelandair

1) Mad er ikke inkluderet i flybillettens pris. Skal du have noget at spise på den lange flyvetur, så skal du medbringe det selv eller købe det ombord
2) Sodavand, juice, kaffe og te er gratis
3) Vin, øl og spiritus koster ekstra
4) Hovedtelefoner koster 6 EUR (ca. 45 danske kroner), men du kan fint bruge dine egne hovedtelefoner, så husk at tage dem med
5) Wifi er installeret på de fleste Icelandair fly, men koster ekstra

5 ting der vil få dig til at ELSKE Icelandair

1) Du må have to kufferter med til USA og Canada. Konkurrenterne giver dig kun 1 gratis kuffert, så her er Icelandair dobbelt så gode (ændret til kun én gratis kuffert i 2017 – læs mere her)
2) Du flyver i den rigtige retning fra starten. Det er ikke en omvej at flyve via Reykjavik, når turen går til Nordamerika
3) Alle passagerer har egen skærm – både på den korte tur fra København og den lange videre over Atlanten
4) Der er USB stik ved sæderne, så du kan oplade din telefon eller iPad
5) Der er internet på de fleste fly – og intet underholdningssystem kan slå at have hele internettet til rådighed!

Icelandair-B757-Hekla-Aurora-6

Bonuspoint med Icelandair

Der er kun to muligheder for at optjene bonuspoint med Icelandair. Tidligere var der en tredje, som var en attraktiv mulighed for danske rejsende, nemlig at få pointene godskrevet hos SAS i Eurobonus programmet. Det samarbejde er ophørt, så SAS giver IKKE bonuspoint for flyvninger med Icelandair.

Tilbage står Icelandairs eget Saga Club bonusprogram, men islændingene har ikke mange partnere, så med mindre du ofte flyver til Island eller er flittig gæst hos Icelandair på ruterne til Nordamerika, så er der ikke meget sjov ved det. For en enkelt tur i ny og næ er der ikke noget at komme efter.

Den anden mulighed er Finnairs bonusprogram Finnair Plus. Finnair har som udgangspunkt flere partnere – inklusive alle selskaberne i oneworld alliancen, bl.a. British Airways, American Airlines og Iberia – så her er mulighederne for at optjene point bedre.

Finnair Plus giver point på Icelandair flyvninger, men det er ikke helt simpelt, Det er således ikke muligt at indtaste Finnair nummeret ved online check-in på Icelandairs hjemmeside (den accepterer kun Saga Club numre), folkene i Kastrup ryster på hovedet når man beder om at få indsat Finnair bonusnummer, og selv ved service desken i Keflavik lufthavn kender de ikke til samarbejdet med Finnair.

Resultat? Du kan skrive til Finnair og bede dem godskrive pointene, men forbered dig på, at det kræver en opfølgning eller to, for heller ikke Finnair er vant til at se kunder, der vil have point for Icelandair flyvninger. At det skal være SÅ besværligt kan undre, for det ophæver til dels pointen med samarbejdet mellem de to flyselskaber.