RSS

BREAKING NEWS

SAS åbner Hongkong-København

Af Kenneth Karskov // Det er lidt af en overraskelse, at SAS vælger at flytte Hongkong-ruten fra Stockholm til København i forbindelsen med vinterprogrammet 2018. Det betyder, at København fra d. 28. oktober vil få fem ugentlige afgange til Hongkong med SAS. …

Flyv CO2-neutralt til Folkemødet

Af Kenneth Karskov // Når det årlige Folkemøde i dag starter på Bornholm, så er det samlingssted for beslutningstagere, lobbyister, brancheorganisationer og alle andre som er interesseret i samfundsforhold. Blandt disse passagerer findes også en række menn…

Nu kommer ENDNU en rute til Jordan

Af Kenneth Karskov // Først åbnede Norwegian en rute til hovedstaden Amman i Jordan, så kom Royal Jordanian med en rute til samme destination, og nu annoncerer Norwegian så en rute til den jordanske badeby Aqaba. "Aqaba er en spændende udvidelse af vores J…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Indenrigs i Saudi-Arabien

  • Written by:

Det kan godt komme som en overraskelse, hvor proppet Saudi-Arabisk luftrum egentlig er.

En indenrigsstrækning i Saudi-Arabien er blandt verdens 20 travleste flyruter. Det er strækningen mellem Jeddah og Riyadh, som 365.000 passagerer flyver hvert år. Derfor er det ikke usædvanligt at se de helt store maskiner på indenrigsruterne, for passagergrundlaget er til stede.

Ruten mellem Jeddah i den vestlige del af Saudi-Arabien og Dammam i den østlige del er en flyvning på lige under to timer, der går på tværs af det store land. Det nationale flyselskab Saudia (tidligere kendt som Saudi Arabian Airlines) bruger en række forskellige maskiner på strækningen, og indenfor de sidste 14 dage har ruten været betjent med både Airbus A330 (som selskabet har i en særlig “Regional”-variant af det store fly), Boeing 787 Dreamliner samt Boeing 777 fly.

Denne eftermiddag er Saudia SV1118 dog sat op med en Airbus A321 – den største af single-aisle flyene.

Ombord er der en separat kabine til 20 passagerer på Business Class og herefter 145 sæder på det som Saudia kalder “Guest Class” – med andre ord: Economy Class.

First Class passagererne sidder 2+2 i brede stole med god plads, mens passagererne på økonomiklassen sidder 3+3.

Der er afgang kl. 15:00 fra King Abdulaziz International lufthavnen i Jeddah (JED) og forventet ankomst er1 time og 50 minutter senere i King Fahd International i Dammam (DMM). Dén plan holder denne eftermiddag.

Den obligatoriske bøn bliver afspillet på skærmene inden afgang, og derefter er Saudia flyet klar til afgang.

Undervejs på den knap to timer lange flyvetur bliver der serveret en snack og lidt at drikke i form af kaffe/the eller juice. Der er ikke alkohol ombord, men til gengæld flere forskellige juicer.

Snacken på denne eftermiddagsafgang er enten en kylling-sandwich eller en chokolade croissant. Brødet er lige på den tørre side, men ellers er sandwichen ikke helt dårlig.

Der er fodstøtter til alle passagerer, hvilket er sjældent på denne flytype. Til gengæld er der  ingen personlige skærme, så det er flyets centralt placerede skærme, der viser sikkerhedsinstruktioner og leverer underholdningen ombord.

Først i form af først nogle reklamer og så en sportsudsendelse med fodbold. Dernæst nogle flere reklamer og så en udsendelse om papir-parasoller.

Kvart i fem om eftermiddagen lokal tid sætter flyet hjulene på jorden i Dammam, der er et administrativt centrum for Saudi-Arabiens olieindustri og landets sjettestørste by med 1 million indbyggere.