RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: KLM “Economy Comfort”

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskab: KLM Royal Dutch Airlines
Rute: Hong Kong – Amsterdam

Klasse: Economy Comfort
Sæde: 14D
Flytype: Boeing 747-400 Combi
Flyvetid: 12 timer 9 minutter

Economy Comfort er KLMs idé om lidt mere luksus end på almindelige Economy Class, men uden at prisen stiger astronomisk. Da det særligt er pladsen til benene, som folk jamrer over på lange flyrejser, så har hollænderne givet de forreste rækker på Economy Class ti centimeters ekstra benplads og kaldt dem “Economy Comfort”.

Samtidig har selskabet justeret på stolene, så de kan lægges længere tilbage end de almindelige sæder, og det giver mulighed for at slappe mere af i overkroppen, når øjenlågene bliver tunge og Ole Lukøje trænger sig på.

Bortset fra den ekstra plads, så er mad, drikke, service og underholdning fuldstændig identisk med almindelig Economy Class. Prisen for Economy Comfort varierer efter rute og bestillingstidspunkt, men ligger mellem EUR 60 og EUR 180 (450–1.350 danske kroner) pr. vej på flyvninger på tværs af kontinenterne.

KLM har normalt 31 tommer mellem sæderne på Economy Class, mens afstanden på Economy Comfort er 35″.

klm-economy-comfort-seat
Herover: KLM Economy Comfort sædet med 10 cm ekstra benplads

Komfort *****

Sædet er egentlig et helt almindeligt Economy Class sæde, men det har to fordele: Her er 10 cm ekstra benplads og det kan lægges lidt længere tilbage. Selv om ti centimeter måske ikke lyder af meget, så gør den ekstra benplads virkelig en forskel.

Det betyder også, at det faktisk er muligt at sidde og arbejde på den lange flyvetur. Selv med sædet lagt tilbage er her plads til en computer på bordet, noget som er blevet sværere i takt med at pladsen på almindelig Economy Class bliver mere og mere trang.

En sidste fordel er, at Economy Comfort er placeret i den forreste del af Economy Class kabinen, så passagererne på Comfort er nogle af de første til at komme ud af flyet, og dermed får en kortere kø ved paskontrollen efter landing.

Dermed fjerner “Economy Comfort” lige det værste af det ubehag, som kan være forbundet med en lang oversøisk flyrejse på økonomiklasse.

klm-747-400-kombi-hkg-ams-kl888-economy-class-main-meallHerover: Frokost efter afgangen fra Hong Kong med salat, hovedret, dessert, brød og ost

Mad & drikke ****

Mad og drikke er nøjagtig som på almindelig Economy Class. Hos KLM er det hele inkluderet i flybillettens pris, så turen starter med en Gin & Tonic og en lille pose cashewnødder en times tid efter afgang fra Hong Kong.

Personalet kommer dernæst rundt med varme vaskeklude til hænderne, inden de serverer frokost og over højttaleren forlyder det, at dagens hovedretter er enten “Kylling med ris og grøntsager” eller “oksekød med kartoffelmos”.

Der er altid to valgmuligheder hos det hollandske flyselskab, og måltidet består desuden af en lille blandet salat, en lun bolle, en æske med smøreost og kiks samt passionsfrugt-mousse til dessert (se billedet herover). Den varme ret er ikke overdådig i størrelse, men kyllingestykkerne i den sur-søde sauce smager fint.

Der er fri bar på hele turen med både varme og kolde drikkevarer. Øl, vin og spiritus er gratis, så passagererne på Economy Class kan få både en velkomstdrink, vin til maden, cognac til kaffen og øl mellem måltiderne, hvis de skulle ønske.

Undervejs på den næsten 12 timer lange flyvetur er der små sandwich, småkager, chips og slik, og inden landing kommer endnu et måltid på bordet. Denne gang er det en varm pastaret, salat og frisk frugt i tern (se billedet nederst).

klm-economy-comfort-cabin-747-400-combiHerover: Den lille Economy Comfort kabine på Boeing 747-400 Combi flyet

Service ***

Erfaring synes at være kodeordet til at få en plads på holdet som kabinepersonale på denne afgang. Det kan være både godt og skidt.

Fordelen ved et kabinepersonale med høj anciennitet er, at flyveturen kører efter bogen og bliver afviklet i god ro og orden, men omvendt kan det også give et serviceniveau som er knap så sprudlende og imødekommende.

Det her var lidt en kombination. Kvinden, som betjener passagererne på Economy Comfort, er både erfaren og imødekommende, men resten af personalet kan til gengæld være svære at få øje på. Det går fint så længe de er på patrulje i kabinen med snacks eller drikkevarer, men når der opstår et særligt behov undervejs – f.eks. et simpelt ønske om en kop varm thé – så er de svære at spotte.

klm-economy-comfort-serviceHerover: Serveringsvognen ruller igennem Economy Comfort kabinen

Underholdning ***

Turen fra Hong Kong til Amsterdam er en dagsflyvning med afgang fra Hong Kong kl. 13:35. Det betyder, at de fleste passagerer måske blunder lidt undervejs, men ellers er de vågne det meste af den næsten 12 timer lange flyrejse.

Til at fordrive ventetiden har hver passagerer en individuel skærm med film, tv, musik, spil samt en særlig børnekanal. Skærmen styres fra en lille fjernbetjening, og filmene er et miks af både nye og gamle titler, fra nyere film som “Captain Fantastic”, “Bad Moms” og “The Infiltrator” over klassikere som Gladiator, Mrs. Doubt Fire og Den danske pige.

Skærmen er bedst, når lyset i kabinen er slukket, hvilket sker midtvejs på turen, for ellers kan det være svært at se filmen ordentligt.

Denne tur foregår ombord på en Boeing 747-400 Kombi, som blev leveret fra fabrikken i 1994. Hvor mange af de nyere fly har installeret wifi ombord, så er trådløst internet mulighed ikke tilgængelig på denne maskine.

Her er heller ikke stikkontakter til mobil eller tablet, så sørg for at alle elektroniske dimser er fuldt opladt inden afgang. Dette er dog at finde på Economy Comfort på de fleste andre flytyper hos KLM.

klm-747-400-kombi-hkg-ams-kl888-economy-class-second-mealHerover: Pastaret, salat og frugt inden landing i Amsterdam

 

Flybranchen.dk var inviteret af KLM