RSS

BREAKING NEWS

Eksperiment: Kineser skal bo 30 dage i Helsinki lufthavn

Af Kenneth Karskov // Normalt vil de rejsende gerne tilbringe så kort tid i lufthavnen som muligt. Selvom der bliver investeret store summer i shopping, madsteder og oplevelser, så foretrække de fleste stadig korte ‘layovers’, for selv den bedste lufthavn i v…

Nu vil du elske briterne for... maden!

Af Kenneth Karskov // Sig Storbritanien og mad i samme sætning, og alle er klar over problemet. På trods af, at engelske kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsay har domineret alverdens tv-skærme, og at restauranten The Fat Duck tilhører den absolutte verdense…

Ryanair aflyser 2000 fly: Disse danske ruter er ramt

Af Kenneth Karskov // Op til 50 Ryanair flyvninger om dagen vil bliver aflyst over de næste seks uger. Lavprisselskabet er i problemer og må aflyse over 2000 afgange den næste halvanden måned. Tilsyneladende er det et efterslæb med ikke-afholdt ferie, som …

  • 1
  • 2
  • 3

Test: KLM World Business Class (NY KABINE)

  • Written by:

Rute: Tokyo Narita – Amsterdam
Flytype: Boeing 747-400
Flyselskab: KLM Royal Dutch Airlines
Klasse: “World Business Class”  (øverste dæk)

I efteråret 2013 lettede det første fly med KLM’s nye Business Class kabine. Det betød en markant opgradering i forhold til den gamle kabine, der havde sat KLM tilbage i konkurrencen med europæiske, asiatiske og arabiske flyselskaber.

Det nye kabine rummer en række lækre detaljer, men først det helt grundlæggende: Med et tryk på en knap bliver stolen til en flad seng, og den er lang nok til at en voksen mand kan ligge udstrakt (det hører med til historien, at hollænderne er verdens højeste folkefærd, så det passer perfekt til KLM’s hjemmepublikum).

KLM-01-web

I min bog er det øverste dæk på en Boeing 747-400 noget af det ypperste luftfarten kan tilbyde. Det kan godt være, at Airbus A380 er et større fly og ser imponerende ud med sine to dæk i flyets fulde længde, men boblen ovenpå Boeings gode gamle 747 Jumbo-Jet er stadig den perfekte lille hule.

En smal trappe fører op til førstesalen, væk fra den tætpakkede Economy Class kabine og op til et eksklusiv område med kun tyve pladser. Her ånder fred og ro, pladsen føles overdådig og man glemmer på sekunder, at man sidder i et metalrør sammen med flere hundrede andre mennesker.

KLM er stadig i gang med at installere de nye sæder på selskabets fly. Flåden af Boeing 747 har alle de nye sæder, og i øjeblikket er selskabet igang med opgraderingen af deres Boeing 777.

KLM-7-web

KLM’s nye Business Class er indrettet i en klasisk opstilling med to sæder ved siden af hinanden. Det er ikke helt uinteressant, for det stikker faktisk ud fra den igangværende trend, der tilsiger at Business Class passagerer i fremtiden ikke skal have en sidemand.

Så på den måde kan KLM’s nye satsning virke tilbageskuende, men der er to ting som er vigtige at holde sig for øje.

For det første: Den klassiske opstilling med to sæder ved siden af hinanden, giver typisk plads til et lidt bredere sæde. Det kan lyder paradoksalt, men mange selskabers forsøg på at fjerne sidemanden på de dyre pladser betyder, at sædet bliver smallere og benpladsen begrænset.

For det andet: Rejser du sammen med en anden, så er den klassiske opstilling bare en tand hyggeligere.

KLM-2-web

Check-in i Tokyo Narita er en helt igennem smertefri oplevelse. Det er tjekket, velorganiseret og hurtigt overstået. Der er ingen kø ved Business Class skranken, jeg stryger igennem sikkerhedskontrollen og et hurtigt loungebesøg med en kop kaffe kan sågar klemmes ind inden afgang.

Vel ombord på flyet bliver der budt på en velkomstdrink og menukort samt små toilettasker bliver omdelt. “Dagens flyvning gennemføres af tre piloter, så hvis du ser en af os gå rundt i kabinen, så kan du være forvisset om, at der stadig er to i cockpittet”, lyder det over højtaleranlægget efter.

Flyvningen er godt i gang og personalet kommer rundt med vognen og serverer drinks inden maden. KLM er det eneste flyselskab, som jeg på stående fod kan nævne, der serverer en pink portvin, hvilket er en blændende drik. Pink Croft portvin, et glas Perrier danskvand og blandede nødder er en fin måde at starte på turen.

KLM 3

Menukortet giver mulighed for at gå både den japanske eller europæiske vej. Når flyet letter fra Tokyo er det oplagt at give det lokale køkken en sidste tur, så den står på både sobanudler, grillet makrel og andre japanske lækkerier.

Efter forretterne kommer der en varm hovedret på bordet, efterfulgt af ost og dessert. Det hele bliver fulgt til dørs af personalet, der gerne serverer al den rødvin, hvidvin, Champagne, portvin og cognac du kan drikke.

KLM-6-webFlyvetiden er sat til 11 timer og 30 minutter fra Tokyo Narita til Amsterdam. Det er en halv dag i luften, så der er tid til både at nyde måltidet i ro og mag, tage sig en skraber på et par timer og nå at se et par film.

KLM har et fint udvalg af nye og klassiske film at vælge mellem, og selvom om turen er lang, risikerer du ikke at løbe tør for underholdning. Og bare for en god ordens skyld: Alt starter og stopper naturligvis på kommando, og du kan frit vælge og vrage mellem timevis af tv, film og musik.

Midtvejs på turen kommer personalet rundt med is, og ellers er der indrettet en lille buffet med drikkevarer, snacks og chokolader til de passagerer, der ikke er faldet i søvn. Og er du lidt mere end snacksulten, så kan du kaste dig over en knasende sprød sushi-rulle.

KLM-4-webInden landing i Amsterdam kommer der mere mad. En lettere anretning i form af friske sommerruller, couscous-salat, varm pastaret, en lun hollandsk æblekage med flødeskum samt et par skriver frisk frugt.

Til allersidst kommer personalet rundt og giver hver passager et lille porcelænshus i gave. Huset er i virkeligheden en lille flaske Genever og forestiller en af de flotte, gamle bygninger i Amsterdam. Efterhånden er disse huse blevet samlerobjekter blandt KLM’s mest trofaste passagerer.

Således flyver tiden afsted med mad og drikke i rigelige mængder, kombineret med et par gode film, hyggeligt personale og en behagelig siddeplads. På denne måde er det ingen sag at sidde 11 timer og 30 minutter på et fly.