RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: LOT Polish Airlines “Premium Class” (Premium Economy)

  • Written by:

Flyselskab: LOT Polish Airlines
Klasse: Premium Class (Premium Economy)
Rute: Warszawa – Chicago
Flytype: Boeing 787-800

Af Kenneth Karskov

“Det var da en sjov vej til Chicago”, udbryder SAS-damen i Kastrup, da hun ser ruten fra København til Chicago via Warszawa med det polske Star Alliance medlem LOT Polish Airlines.

Det er dog ikke helt dumt. LOT har op til to daglige afgange til Chicago, flyver med Boeings splinternye Dreamliner fly og forbindelsen via Warszawa er god.

LOT Polish Airlines var det første europæiske flyselskab til at tage Boeings revolutionerende Dreamliner fly i brug. Generelt har polakkerne en af Europas yngste flyflåder, og de nye Dreamliner fly dufter da næsten også af ny bil.

LOT-Dreamliner-1

Premium Class er navnet på LOT’s Premium Economy Class kabine. 21 brede sæder er fordelt på tre rækker i en separat kabine på flyet, imellem Economy Class og “Elite Class” (Business Class).

I forhold til Economy er der to sæder mindre i hver række. Det giver masser af plads til en ekstra bred stol, der gør det komfortabelt at flyve langt. Stolen er beklædt med blåt stof, og en fodskammel sørger for at benene kommer op.

Benpladsen er også markant bedre end på Economy Class, så alt i alt er der tale om en markant opgradering i forhold til sæderne på de bageste rækker. Det er ganske enkelt et rigtigt behageligt sted at sidde!

LOT-4

LOT’s udgave af Premium Economy er lidt mere generøs end mange andre selskabers. Hvor mellemklassen hos de fleste selskaber bliver strengt fortolket som Economy Class med lidt ekstra plads og fordele, så er der hos polakkerne mere tale om en ‘Business Class Light’ oplevelse.

Pladsmæssigt er LOTs Premium Class kabine tæt på Business Class stolen for nogle år tilbage, fra dengang før de flade senge blev standard på Business. Hvad servicen angår, så er niveauet også lagt højt med velkomstdrink, menukort og fem retters middag.

LOT-2

Et kvindeligt besætningsmedlem starter med at byde os velkommen ombord med en velkomstdrink i form af vand, juice eller mousserende vin. Dernæst bliver en lille toilettaske omdelt, indeholdende ørepropper, flyverbriller, sokker og en tandbørste.

Menukortet bliver udleveret umiddelbart efter take-off, sammen med en lille skål med nødder og en cocktail. Kort derefter bliver måltidet serveret, og på turen fra Warszawa til Chicago har kokken fået frit spillerum til at fortolke det polske køkken over fem retter.

LOT-3

Vinkortet består af spanske bobler, to røde og to hvidvine. Der er bl.a. Glenfiddich Single Malt 12 Years og Camus VSOP cognac som avec til kaffen.

Måltidet er sammensat af en forret i form af laksetartar med peberodsmousse, dernæst årstidens salat med vinaigrette dressing og til hovedret valget mellem polsk fyldt kyllingebryst eller ratatouille. Dernæst ost, bl.a. med en polsk specialitet: Røget ost.

LOT-5

Man kan altid diskutere stilen. LOT Polish Airlines er Star Alliance’s polske medlem, så naturligvis afspejler forplejningen også selskabets herkomst. Der er som udgangspunkt intet at udsætte på råvarerne, men nogle passagerer vil givetvis foretrække en mere international stil, mens hjemmepublikummet stensikkert er godt tilfredse.

Til sidst kommer desserten – meringue med pære mousse – serveret på en separat bakke med en kop kaffe eller the og en avec.

LOT-7

Der er intet at udsætte på serveringen, nærmest tværtimod. Niveauet var tilsvarende Business Class hos flertallet af europæiske flyselskaber, og personalet var flittige til at spørge, om der manglede vin, vand eller ekstra brød.

Vi er kun tre passagerer på Premium Class på denne afgang, så intet er for meget besvær og der er plads til smil og særlige ønsker.

Al maden bliver serveret på rigtigt porcelæn med metalbestik og alle drikkevarer i rigtige glas, hvilket er endnu en forskel i forhold til almindelig Economy Class.

Inden landing i Chicago bliver der serveret en let anretning i form af parmaskinke rullet om pære og dertil grillede grøntsager og græskar mousse.

LOT-8

Og mens der tidligt bliver lyst i Economy Class kabinen, så serveringen af det andet måltid kan komme i gang, så er det muligt at holde Premium Economy kabinen mørklagt lidt længere, så passagererne her får mest muligt hvile på den lange flyrejse.

Premium Class er et stort skridt væk fra den gængse Economy Class oplevelse. Her er markant mere plads, og der er skruet gevaldigt op for servicen. Der er masser af plads til at finde en god sidde- og sovestilling, og du ryger ikke i nærkontakt med på din sidemand, så du I sidder ikke og gnubber skuldre med hinanden.

LOT-1

På billedet herover ses afstanden mellem sæderne, samt sædet så langt ned, som det kan lægges.

Konklusion

Som helhed skal LOT have stor ros for komforten ombord. Det er nok ikke alle, der vil bifalde den polske linje i forplejningen ombord, men målt på selve indretningen af Dreamliner flyet placerer “Premium Class” sig som en af Europas mest komfortable Premium Economy kabiner.