RSS

BREAKING NEWS

Officielt: Royal Jordanian åbner rute til København

Af Kenneth Karskov // Så er det officielt: København får endnu en interkontinental rute, når flyselskabet Royal Jordanian begynder at flyve mellem København og Jordans hovedstad, Amman, d. 3. juni 2018. "København bliver den 45. destination i Royal Jordani…

A380 reddet - Emirates bestiller 36 fly mere

Af Kenneth Karskov // Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029. Der er et nærmest symbiotisk forhold …

Det vrimler med nye USA ruter - og nu kommer tre mere...!

Af Kenneth Karskov // Icelandair har allerede to nye amerikanske destinationer på tapetet i 2018 - Dallas og Cleveland - men nu tilføjer selskabet yderligere tre byer i USA til deres rutenetværk. To af de nye destinationer har Icelandair tidligere fløjet t…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Norwegian indenrigs (København – Aalborg)

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

1000 kroner. Så stor var forskellen mellem Norwegian og SAS på en enkeltbillet til Aalborg denne torsdag eftermiddag.

Det er alligevel en stor prisforskel på en flyvetur, hvor maskinen er i luften i knap 30 minutter. Så lad os se på, hvad de to flyselskaber tilbyder, så der kan foretages et kvalificeret valg:

SAS
Typisk små fly – til tider endda propelfly
Gratis kop kaffe/the
Internet check-in
Sædereservation koster ekstra
Gratis 23 kg. bagage
SAS Eurobonuspoint

Norwegian
Boeing 737 fly
Gratis internet ombord
Intet internet check-in
Sædereservation koster ekstra
Bagage koster ekstra
Norwegian Rewards bonus

There you have it. Så hvad ville du vælge, når forskellen er 1000 kroner?

Det er ikke svært. Forskellen på produktet er minimal, og med en prisforskel i dette leje falder det naturligt ud til fordel for Norwegian. Jeg er med på, at bagage så kommer oveni – hvilket jeg dog ikke har noget af på denne tur – men til gengæld bruger jeg 65 kroner på en plads ved nødudgangen.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at der langt fra altid er så stor prisforskellen mellem SAS og Norwegian. Tværtimod.

Nuvel, jeg bestiller billetten på Norwegians egen side. Nemt. Får både mail og SMS med det samme, og en reminder i inbox’en nogle dage før afrejse. En SMS kommer på selve dagen, og jeg kan stryge direkte til gaten uden at besøge hverken automat eller skranke.

Flyet er et lille kvarter forsinket “fordi purseren er kommet sent ind med flyet fra Nice”, så vi sidder pænt og venter ved gate D2 i Kastrup. Boarding foregår ad en finger for de forreste 14 rækker og fra en trappe ved bageste dør for passagerer på række 15 og frem.

Benpladsen er overdådig på række 15 ved nødudgangen. Flyet er udstyret med Boeings Sky Interior, så der er lysshow i loftet, som toner kabinen i lækre farver. Personalet laver en manuel opvisning med sikkerhedsforanstaltningerne, da der er problemer med skærmene, og derefter griber kaptajnen mikrofonen og fortæller, at flyvetiden er ca. 30 minutter.

Mere ser jeg for så vidt ikke til Norwegian personalet. En enkelt gang går en kvinde i uniform igennem flyet og samler skrald, men det er også det.

Internettet kører så snart flyet er oppe i luften, og det er gratis at surfe fra 10.000 meters højde, selvom det ikke bliver til mange minutters arbejde før flyet står på jorden i Aalborg.

Og dermed er turen slut. Norwegian leverer varen, og kun en tåbe vil betale 1000 kroner ekstra på så kort en tur.