RSS

BREAKING NEWS

Emirates forlænger med Arsenal

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Emirates forlænger sponsoratet med Arsenal Football Club indtil 2024. Prisen er ikke offentliggjort, men Arsenal har meldt ud, at det er klubbens største sponsoraftale til dato, og én af de største i fodboldhistorien. Em…

Rekordmange oversøiske ruter

Af Kenneth Karskov // Finnair kan i 2018 prale af rekordmange oversøiske flyvninger fra Helsinki - faktisk hele 27 af slagsen. Ruterne går til steder i Asien, Nord- og Centralamerika samt Mellemøsten. Asien er suverænt den største destination for Finnairs …

Lufthansa siger farvel til det gule haleror

Af Kenneth Karskov // Lufthansa siger farvel til den gule trane på haleroret, og opdaterer selskabets ikoniske design.  Det er første gang i næsten 30 år, at det tyske flyselskab piller ved det ikoniske blå-gule haleror, og dermed et af flybranchens mest kend…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Ombord på Saudia til Jeddah i Saudi-Arabien

  • Written by:

Saudia er Saudi-Arabiens nationale flyselskab, der tidligere gik under navnet “Saudi Arabian Airlines”.

Selvom Saudi-Arabien er et af verdens rigeste lande, så er landets flyselskab langt fra de mellemøstlige konkurrenter hvad angår service ombord. Der er således milevidt fra oplevelsen ombord på Emirates og Qatar Airways til det som foregår på et Saudia fly.

Afgangen mellem Charles de Gaulles lufthavnen i Paris og Jeddah i Saudi-Arabien har flynummer SV126. Flyet forlader gate C91 kl. 13:23 og dermed er der taget hul på den 5 timer og 16 minutter lange flyrejse til Mellemøsten, en tur på 2.837 miles.

Flyet er en Boeing 777-300ER med en generøs 3-3-3 konfiguration. Det kan godt være, at Saudia ikke har samme høje serviceniveau som Emirates og Qatar Airways, men denne Saudia maskine er mere rummeligt indrettet end det ses hos konkurrenterne, som klemmer et sæde mere ind i hver række og kører 3-4-3 konfiguration på samme flytype.

Der er således mere plads på flyet hos Saudia end hos konkurrenterne. Hver passager har egen skærm med et udvalg af film, musik og underholdning.

En helt særlig ting ved Saudias fly er, at de store maskiner er indrettet med et bederum. Tydeligere kan forskellen næsten ikke blive, for hvor Qatar og Emirates har brugt plads på at indrette en bar på deres store fly, så bruger Saudia pladsen til et religiøst område.

Bederummet er placeret bagest på den store Boeing 777-300ER, og denne særlige feature er faktisk en ting, som Saudia markedsfører sig på. Det kan du se på videoen herunder.

Bederummet dækker et område i midtersektionen af flyet svarende til 9 Economy Class sæder. Området er afskærmet fra resten af kabinen med tykke gardiner, som det ses af billedet herunder.

Bederummet skal vise sig at være populært under flyveturen, hvor flere af passagererne benytter pladsen til en bøn.

Det er så godt som umuligt at få et turistvisum til Saudi-Arabien, så alle passagerer ombord er enten lokale saudier eller folk, der skal arbejde i landet – enten som lokalt fastansatte eller på forretningsrejse til Saudi-Arabien.

Denne Boeing 777-300ER er indrettet med både First Class, Business Class og Economy Class. Inden afgang bliver der fremsagt en bøn over flyet højttalere og skærme, og med det på plads, samt sikkerhedsinstruktionerne vel gennemgået, er det endelig tid til at få maskinen i luften.

På den over fem timer lange tur fra Paris CDG til Jeddah i Saudia-Arabien bliver der serveret et varmt måltid mad. På denne flyvning står valget mellem “beef or chicken”.

Kyllingen bliver serveret med safran ris, dertil en lille salat samt en chokoladekage til dessert. Der følger et rundstykke med en smør med til måltidet, og det er værd at bemærke at bestikket ikke er af plast, men af rigtigt metal. Hurra!

Saudia er et af de tørlagte flyselskaber, som ikke serverer alkohol ombord, og der er således ingen vin og øl til maden eller en cognac til kaffen. En lille vand står på bakken og personalet kommer rundt med yderligere drikkevarer.

Klokken 20:39 lokal tid i Saudi-Arabien stopper flyet ved gaten i Jeddah International Airport (JED), også kaldet King Abdulaziz International Airport, og dermed er turen slut.

Saudia er medlem af SkyTeam alliancen, og du optjener således bonuspoint hos KLMs og Air Frances bonusprogram Flying Blue.