RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Qatar Airways Business Class (Dreamliner)

  • Written by:

Qatars Business Class er kåret til verdens bedste anno 2014, men kan oplevelsen leve op til hypen?

Af Kenneth Karskov


Rute: København – Doha


Flytype: Boeing 787 Dreamliner

Flyselskab: Qatar Airways

Klasse: Business Class

En stol der kan trylles om til en 180 grader flad seng, en åben mini-suite uden sidemand og restaurant-lignende service med stort vinkort og flere forskellige slags Champagne. Det er blot nogle af ingredienserne i det, som ifølge Skytrax er verdens bedste Business Class oplevelse.

Det hører med til historien om Qatar Airways, at selskabet har et væld af forskellige indretninger af deres fly, og ikke alle er ligeså imponerende som den oplevelse, der venter på Københavner-ruten. Ud af Kastrup har vi nemlig fornøjelse af selskabets nye Dreamliner fly med den seneste udgave af Qatars Business Class.

Qatar-Boeing-787-Dreamliner

Og det er en overdådig oplevelse. Kabinen står knivskarpt, lyset er dæmpet og elegant tonet rødt i overensstemmelse med Qatars firmafarve, den burgunder-røde, der går igen flere steder i indretningen. På sædet ligger en stor pude og et tæppe, og førstehåndsindtrykket er favorabelt.

Det ser lækkert, elegant og classy ud.

Stolene er stillet op i en omvendt sildebensformation. En ved vinduet, to i midten og en ved det andet vindue. 1-2-1. Du sidder i stolen, med ryggen ud til midtergangen, og kigger ud på skyerne. Alle passagerer har adgang til midtergangen og i vinduesrækker er der ingen sidemand.

Qatar-Airways-Business-Class-1Stolene i midten af flyet vender skråt ind mod hinanden, men med en markant adskillelse, så du ikke støder op mod en fremmed. Det sidste kan faktisk være en udfordring for to som rejser sammen, for de er skærmet så godt af, at det er ikke helt uden besvær at samtale undervejs.

Stolen giver en overdådig fornemmelse af plads. Her er en fodskammel til at smide benene op på, flere små skuffer til at lægge ting fra i og stor 17 tommer touch screen fyldt med 1000 timers underholdning.

Med et tryk på en knap, og det hele bliver forvandlet til en 180 grader flad og 203 cm lang seng. Bemærk, at du på natflyvninger – som returrejsen fra Doha til København – vil få udleveret en gratis pyjamas i tillæg til den lille toilettaske med Salvatore Ferragamo produkter.

Menukortet ligger allerede klar i stolelommen i form af en rød lædermappe med to hæfter om henholdsvis maden og vinen. Begge dele er en større omgang, f.eks. indeholder vinkortet to forskellige slags Chamapgne: Billecart-Salmon Brut og Taittinger Prestige Rosé.

Det er et svært valg, så det bliver et glas af hver…

Qatar-Airways-Business-Class-7

Et kvindeligt besætningsmedlem stiller et champagneglas med høj fod – i almindelige størrelse, ikke noget med små miniput-fly-glas her – på bordet foran mig. Jeg bliver tilbudt at smage, da de første bobler har lagt sig, men jeg afslår høfligt mmm-ja-den-er-god ritualet, og får fyldt mit glas. Meget elegant!

Da flyet er i luften bliver der omdelt en varm klud til at tørre hænderne og derefter spørger personalet, hvad jeg kunne tænke mig at spise og drikke. Stewardessen sætter sig på hug foran mig, og noterer mine valg til frokosten.

Herefter bliver der serveret en “Palate pleaser” i form at et stykke rugbrød med sild med marinerede rødløg, dild og creme fraiche dressing. Qatar Airways har som princip, at menukortet altid har én servering, der afspejler byen, der flyves fra/til – i dette tilfælde en lille sildehapser på ruten fra København.

Qatar-Airways-Business-Class-2

En hvid dug bliver lagt på bordet, en serviet foldet i skødet på mig, bestikket elegant placeret sammen med salt peber, en smør og en skål med tre slags brød. Derefter bliver forretten serveret.

Her skiller Qatar Airways sig allerede ud fra mængden. Standarden for servering på Busines Class er en bakke med mad. En flot bakke, bevares, men stadig en bakke, hvor forretten og en salat allerede er anrettet, så kommer en varm hovedret på en vogn, lidt dessert, hvorefter bakken bæres ud igen.

Sådan foregår det ikke på QR 162 fra København til Doha.

Her bliver bordet dækket og hver ret bæres ind fra flyets lille køkken, som var det en restaurant.Og for det ikke skal være løgn, så behøver du ikke spise sammen med resten af flyet. Qatar Airways tilbyder dine-on-demand, så du vælger selv hvornår på flyveture, du vil indtage frokosten.

Qatar-Airways-Business-Class-3

Inden vi når til maden, så kommer et besætningsmedlem rundt i kabinen med en flaske mineralvand og en flaske bobler. “Still or sparkling?”. Jeg går for San Pellegrino’en.

Forretterne er et valg mellem enten arabiske mezze med humus, tabouleh og feta eller lufttørret oksekød med surt eller champignonsuppe med ostecroutoner. Jeg springer på de arabiske lækkerier (billedet herover).

Qatar-Airways-Business-Class-4

Hovedretten er et valg mellem Aubergine, sun blushed tomato and cheese tart eller Mustard Chicken with butternut squash masala eller Seared fillet of haddock with a saffron cream sauce.

Jeg vælger tærten med solmodne tomater, grillede auberginer og grønne asparges. Den er farverigt anrettet på en firkantet tallerken. Dernæst står den på tre gode oste med kiks, chutney og vindruer.

Qatar-Airways-Business-Class-5

Det er i øvrigt her, at vi når til vinkortets måske mest imponerende detalje. For nok er det overdådigt at have både en brut og rosé champagne på kortet, men det er bestemt også høj klasse at have en fadlagret Kopke Colheita årgangsportvin med 40 år på bagen til osten.

Wow!

Herefter er det blot at nyde sædet, en dobbelt espresso og en film, hvorefter det er tid til at gøre sig klar til landing. Business Class passagererne får lov til at forlade maskinen først, imens personalet holder Economy Class tilbage.

Qatar-Airways-Business-Class-8

Normalt giver det en fordel ved Immigrationsskrankerne, hvor køerne hurtigt kan blive lange, men det er ikke noget du behøver spekulere på i Doha. Byens splinternye lufthavn har en særlig immigrations lounge til First Class og Business Class passagerer med marmor på gulvet, burgunder røde læderstole og en bar med mad og drikke, hvor du i ro og mag kan opholde dig og blive stemplet ind i landet.

På næsten alle parametre er dette den bedste Business Class, jeg har prøvet. Hvis jeg skal finde et enkelt punkt, hvor  jeg har oplevet tingene bedre hos de ypperste asiatiske flyselskaber, så er på det servicen. Tag ikke fejl, Qatar har fremragende service, men jeg har fået den lige et nøk over hos f.eks. Cathay Pacific.

Alligevel, så tøver jeg ikke med at konkludere, at Qatar Airways’ Business Class på selskabets Dreamliner fly til fulde lever op til titlen som “verdens bedste”. Det er et ypperligt produkt med en række tiltag, der tidligere var forbeholdt passagerer på First Class, f.eks. den overdådige 1-2-1 konfiguration (se billedet herunder), dine-on-demand og udvalg af Champagner.

Qatar-Airways-Business-Class-6

Flybranchen.dk var inviteret af Qatar Airways