Rutetjek: Hvor god er Qatar Airways Economy Class til Asien?

Flyselskabernes reklamekampagner handler om, hvor meget luksus, der kan klemmes ind i en flyvning – men gælder det også på den billige økonomiklasse? Få alle detaljer om turen med Qatar Airways på Economy Class til Asien.

Af Kenneth Karskov
De mellemøstlige selskaber buldrer frem og lokker med billige priser til fjerne destinationer. Qatar Airways flyver to gange dagligt fra København til Doha med selskabets splinternye Dreamliner fly. Kun et fåtal af passagererne står af i Qatars hovedstad, og helt op mod 90 procent af de rejsende fortsætter turen til destinationer i Asien, Afrika, Mellemøsten eller Australien. Qatar Airways er blot et af syv flyselskaber i verden, som har opnået fem stjerner hos Skytrax, sammen med bl.a. Singapore Airlines, og mens passagererne på Qatar Airways Business Class får en oplevelse, der flere gange er kåret til verdens bedste, så er forholdene markant anderledes for de rejsende på selskabets Economy Class.

Komfort

Av! Der er godt nok klemt mange sæder ind i flyet fra Doha til Bali. Oprindelig er flytypen Boeing 777 designet til at have ni sædder i hver række, men flyselskaberne opdagede, at de kunne gøre hvert sæde et par centimeter smallere og samtidig skære lidt af pladsen i mellemgangen, og vupti, så var der plads til et sæde mere i hver stolerække. Qatar-Airways-QR-960-DPH-DPS-cabin Det er den slags opdagelser, der giver de økonomiansvarlige dollartegn i øjnene, men som passagerer betyder det, at du får et tæt forhold til din sidemand. Så tæt at I vil gnide skuldrene op af hinanden under det meste af flyvningen, og mellemgangen er så smal at en rullekuffert knap kan trille igennem kabinen. Retfærdigvis skal det nævnes, at Qatar Airways langt fra er det eneste selskab, der gør det. Det ses også hos Emirates, Air France og KLM, mens f.eks. Thai Airways og Singapore Airlines holder fast i de oprindelige ni sæder i hver række med bedre komfort til følge. Så selv om Qatar Airways sender en række splinternye fly rundt i verden, der er så nye at de næsten dufter af ny bil, så er komforten ikke klassens bedste. Selv om flyselskabet har udstyret maskinerne med lækkert lys, gode skærme og andet lir, så kan det ikke skjule, at der er klemt det maksimale antal sæder ind i kabinen. Strækningen fra København til Doha er med Boeings nye Dreamliner fly, og her har Qatar faktisk nogle centimeter mindre benplads end mange af konkurrenterne. Det bliver der delvist kompenseret for ved at installere tynde sæder, så det ikke tager så meget af benpladsen, men ulempen er, at de sæder kan føles hårde i både ryg og numse efter nogle timers flyvning. Qatar-Airways-Economy-Class-Dreamliner-Full-cabin-DOHCPH Herover: Qatar Airways Economy Class på Dreamliner flyet til København Det som redder oplevelsen fra den rene elendighed er to ting: For det første en rigtig god nakkestøtte, som kan foldes om hovedet, så det rent faktisk ER muligt at få lidt søvn uden hovedet langsomt peger ned mod navlen. For det andet, en lille taske med flyverbriller, ørepropper og tandbørste, som er en luksus ikke mange selskaber tilbyder på Economy Class længere.

Underholdning

Ved døren ind til flyet står en rullevogn fyldt med god gammeldaws, analog underholdning: Aviser. Og de er gratis. Ikke som i “gratis-aviser”, men som i aviser, der normalt koster penge, men som Qatar Airways har inkluderet i billettens pris, ligesom bagagen, maden og drikkevarerne. Hver passagerer har egen skærm, hvor filmene kan startes og stoppes efter behag. Skærmene er loadet med 3.000 forskellige muligheder og hver måned fylder de op med 10 splinternye blockbuster film hver. Qatar-Airways-QR-960-DPH-DPS-entertainment Det er bl.a. Star Wars: The Force Awakens, James Bond filmen Spectre og tegnefilmen Den gode dinosaur. Dertil kommer en lang række nyere film, Udvalget er stort, og derudover er skærmene loadet med tv-serier, musik og spil. Der er rigeligt til at få selv en lang flyvetur til at gå. Eneste minus er, at hovedtelefonerne er af en kvalitet, der til tider gør det svært at høre dialogen i filmen. Så et lille tip er, at selv at medbringe et par gode hovedtelefoner til turen. I disse tider, hvor alle passagerer som minimum kommer ombord med en smartphone, har Qatar Airways sørget for at montere et USB stik i sædet, så du kan få strøm til telefonen eller tabletten undervejs. En række af Qatar Airways fly har også wifi, men det koster ekstra, og systemet virker ikke, når flyet passerer over indisk luftrum, hvilket er et par timer ud af en flyvetur til Asien.

Mad og drikke

På landjorden i Qatar er det næsten umuligt at opdrive alkohol. Det er kun særligt udvalgte restauranter og hoteller, som har den slags, men på landets flyselskab mangler der ikke noget. Qatar-Airways-QR-960-DPH-DPS-menu Her er både øl, vin og spiritus – og der er fri bar. Drinkskortet har en rød- og hvidvin, to slags øl – både Heineken og den australske Foster’s – samt Hennessy VS Cognac, Beefeater Gin, Johnnie Walker Red Label Whisky og Smirnoff Red Vodka. Aftenafgangen fra København til Doha afgår klokken 21.25, og servering af aftensmaden tager de første to timer af turen. Det er sålees tæt på midnat, da kaffen kommer rundt, og der er kun fire timer tilbage inden du skal af i Doha. Der er ikke mange timer at lukke øjnene i. På alle flyvningerne er der tre valgmuligheder til hovedret. I teorien i hvert fald, for flere gange på de fire flyvninger må personalet melde om udsolgt af først den ene så den anden valgmulighed. Qatar-Airways-QR-960-DPH-DPS-Breakfast Herover: Economy Class måltid på Qatar Airways til Asien Maden bliver serveret på en plastbakke med plastglas til vinen, papkrus til kaffen og papirservietter. Underligt nok er der på den korte flyvning til og fra København rigtigt metalbestik, men det forsvinder på den lange tur, hvor der er skrøbelig plastbestik til at spise maden. De fleste af retterne smager glimrende, målt efter niveauet for Economy Class måltider generelt. Det er ikke gourmet, nærmere gode færdigretter, og på den måde er flymad en svær størrelse, for det skal tilfredsstille alle ombord, og samtidig skal det kunne tåle at blive varmet op i flyets lille ovn. Morgenmaden på flyvningen til Bali er f.eks. en bakke med lidt frisk frugt, en jordbæryoghurt, en blød croissant med smør og marmelade, appelsinjuice og en varm ret som er enten “dampet fisk med basilikum i en soya tamarind sauce”, “Røræg med cheddar ost og purløg” eller “amerikanske pandekager med æble og kanel kompot”. Altså, noget for enhver smag. Qatar-Airways-Economy-Class-Dreamliner-snack-DOHCPH Herover: Snack inden landing i København på Qatar Airways flyet fra Doha

Service

Skulle du være fan af fodboldholdet Real Madrid, så kan du godt forberede dig på, at det bliver en lang tur. For Qatar Airways er sponsor for ærkerivalerne FC Barcelona, og flyselskabets sikkerhedsvideoen er derfor optaget med Barcelona-spillere som Messi, Pique og Mascherano i hovedrollerne, og med udgangspunkt i en fodboldbane viser de, hvordan passagererne skal forholde sig i en nødsituation. Personalet på flyet er både venlige og imødekommende. Serviceniveauet er højt, og der er ingen sure miner, når de bliver ulejliget med ekstra bestillinger af drikkevarer mellem måltiderne. Noget som ellers godt kan få andre flyselskabers personale til at se lidt stramme ud. Og ulempen ved Qatar Airways er stoppet i Doha. Du flyver fra København om aftenen, tilbringer seks timer på Dreamliner flyet, lander klokken halv fire om morgenen dansk tid i Doha, og spadserer lidt hovedløst rundt i et par timer. Så flyver du ni timer videre til Bali, hvor flyet lander omkring midnat. Det kan godt give lidt jetlag. I Doha skal alle passagerer igennem sikkerhedskontrollen. Køen er lang og tager lige omkring en halv time at komme igennem, men når først du har fået samlet din håndbagage sammen igen, så begynder det at lysne med hensyn til oplevelsen i lufthavnen. Dohas nybyggede lufthavn er både lys og imødekommende. Her er masser af butikker, restauranter og områder til børn. Restauranterne spænder fra Caviar House Prunier til Burger King, butikkerne er både almindelige toldfri og dyre mærkevarebutikker og børnene kan få løbet lidt af uroen ud af kroppen i nogle af de store legeområder. Rute: København – Doha – Denpasar (Bali) Flytype: Boeing 787 Dreamliner og Boeing 777 Klasse: Economy Class Qatar-Airways-QR-960-DPH-DPS-service