RSS

BREAKING NEWS

Eksperiment: Kineser skal bo 30 dage i Helsinki lufthavn

Af Kenneth Karskov // Normalt vil de rejsende gerne tilbringe så kort tid i lufthavnen som muligt. Selvom der bliver investeret store summer i shopping, madsteder og oplevelser, så foretrække de fleste stadig korte ‘layovers’, for selv den bedste lufthavn i v…

Nu vil du elske briterne for... maden!

Af Kenneth Karskov // Sig Storbritanien og mad i samme sætning, og alle er klar over problemet. På trods af, at engelske kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsay har domineret alverdens tv-skærme, og at restauranten The Fat Duck tilhører den absolutte verdense…

Ryanair aflyser 2000 fly: Disse danske ruter er ramt

Af Kenneth Karskov // Op til 50 Ryanair flyvninger om dagen vil bliver aflyst over de næste seks uger. Lavprisselskabet er i problemer og må aflyse over 2000 afgange den næste halvanden måned. Tilsyneladende er det et efterslæb med ikke-afholdt ferie, som …

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Qatar Airways København – Doha på Economy Class

  • Written by:

Flyselskab: Qatar Airways
Flynummer: QR 164
Rute: København – Doha
Flytype: Boeing 787 Dreamliner
Klasse: Economy Class
Flyvetid: 6 timer

Af Kenneth Karskov

Det er aften i Kastrup, og der er stadig to-en-halv time til at Qatar Airways QR 164 forlader København og flyver mod Doha. Køen ved check-in er lang, men ikke uoverkommelig, og de passagerer som har checket ind på nettet, kan spadsere uden om køen og gå direkte hen for at aflevere kufferten.

Qatar Airways har to daglige afgange fra København til Doha. Det her er QR164, som er den faste aftenafgang fra Kastrup med afrejse kl. 22:40, mens den anden daglige afgang med Qatar Airways nogle dage har rutenummeret QR162, når den forlader København om formiddagen, andre dage QR160 når den flyver op ad eftermiddagen.

Det sene afgangstidspunkt har både fordele og ulemper. Det gode er, at på denne tid af dagen er der stille i Københavns Lufthavn, så der er ikke lang kø ved hverken sikkerhedskontrollen eller paskontrollen. Det er skønt at kunne stryge lige igennem lufthavnen uden megen ventetid.

qr-dreamliner-economy-class-cabin-service

Omvendt, så betyder en afrejse kl. 22:40 at alt hvad der foregår på flyet af servering og visning af film sker på et tidspunkt, hvor du egentlig burde sove. Maden bliver først serveret omkring midnat, og på fjerde række i Economy Class er klokken 00:10 inden der kommer en bakke på bordet.

Før maden er spist, kaffen er serveret og bakken fjernet igen er der blot tre timer til landing i Doha.

Det levner ikke megen tid til søvn på turen med Qatar Airways QR164. Personalet skal også klargøre kabinen til landing, så en times tid inden Dreamliner flyet sætter hjulene på landjorden i Doha begynder det at rumstere, og langsomt bliver der skruet op for lyset. Når flyet lander i Qatar er det lyst udenfor og klokken er lidt i seks om morgenen lokal tid.

Undervejs på den knap seks timers lange flyvning med QR164 fra København til Doha bliver der serveret ét måltid. Det er et standard måltid med lille forret, varm hovedret med et stykke brød til og en dessert.

Bestikket er af metal – hvilket efterhånden er usædvanligt på Economy Class – men det er altid en fornøjelse at slippe for at sidde og fedte med plastkniv og -gaffel her.

qr-dreamliner-economy-class-main-meal-service

Generelt set har Qatar Airways et glimrende niveau for mad og drikke på flyet. For flymad smager det glimrende, og her er rigeligt at drikke. Baren er åben under hele rejsen, og alt hvad du kan hælde ned er gratis – det gælder både sodavand, øl, vin og spiritus.

Efter dansk tid lander flyet klokken fire om morgenen i Doha. Det er her, hvor Dreamlinerens bløde lys for alvor kommer til sin ret, for mens kropsrytmen siger nat, og øjnene er små sprækker der ikke bryder sig om lyset, så kommer flyets moderne ‘mood lightning’ for alvor til gavn.

Ganske langsomt bliver der skruet op for styrken og skarpheden, og kabinen bliver badet i bløder farver, der nænsomt signalerer til kroppen, at det er tid til at stå op.

Så på den led er turen egentlig for kort. Sådan føles det jo sjældent, når man stiger af flyet efter en længere tur på økonomiklassen, men seks timer i luften er i hvert fald ikke tid nok til både at spise, drikke, se en film og få sovet tilpas meget til at være klar til en ny dag.

qr-dreamliner-economy-class-seat

En strategi kan være at spise noget mad i lufthavnen inden ombordstigning, tage flyverbriller på (de ligger i den lille stofpose som alle passagerer får udleveret) og så sove mest mulig på turen.

Spring maden, drikkevarerne og filmen over, tag et par gode hovedtelefoner med stille musik på eller sæt ørepropper i (som også er at finde i den lille stofpose) så alle lyde forsvinder og tag så en hættetrøje på, så du nærmest kan lukke dig inde i dig selv.

Sæderne er opstillet 3-3-3, tre sæder ved vinduerne og tre sæder i midterrækken. De står på en lige linje igennem flyet (flere flyselskaber har faktisk rækkerne stående lidt forskudt, men ikke hos Qatar), hvilket er en fordel for en familie på fire, der rejser sammen. Så kan det sidste familiemedlem sidde på den anden side af midtergangen, men stadig ikke være længere væk end en armslængde.

Sæderne er glimrende at sidde i, men dog tyndt polstret. Puderne er ikke tykke og relativt hårde, så efter nogle timers flyvning kan det godt mærkes. Faktisk er sædets allerbedste feature en fremragende nakkestøtte, der kan indstilles i højden og kan “krølles” rundt om nakken. Med den rigtigt indstillet er det faktisk muligt at finde en hvilestilling, der kan give et par timers søvn undervejs.

qr-dreamliner-economy-class-entertainment-system

Kan du ikke sove, så vil du til gengæld glæde dig over at hver eneste sæde på Qatar Airways Dreamliner fly har egen skærm. Underholdningen styres enten via touchscreen skærmen  (hånden giver en idé om størrelsen) eller den lille fjernbetjening (kan ses lige under skærmen). Her er masser af Hollywood, Bollywood, arabiske og internationale film, både premierefilm og klassikere.

Et USB stik (nederste højre hjørne på billedet herover) sørger for at du kan holde mobilen eller din tablet kørende, hvilket er guld værd på en lang flyvetur. Udgangen til hovedtelefonerne sidder for enden af armlænet, hvor der er monteret et dobbeltstik.

Det er meget typisk, at flyselskaberne bruger disse dobbeltstik, og dermed har monteret et tilsvarende dobbeltstik på de gratis hovedtelefoner ombord, for dermed er fristelsen for at “låne” flyselskabets hovedtelefoner med hjem minimal. Du kan ganske enkelt ikke bruge dem til noget derhjemme.

Ulempen er, at du ikke umiddelbart kan bruge din egne hovedtelefoner ombord. Med mindre du forbereder dig.

Dine egne hovedtelefoner er stort set altid er af højere kvalitet end de gratis ombord, men hvis du bare sætter det almindelige mini-jackstik i armlænet, så vil du opleve kun at have lyd i den ene side af hovedet. Løsningen er at slå vejen forbi en Tiger butik inden afrejse og købe en dobbeltstik-adapter til 10 kr. Så får du den perfekte lydoplevelse på flyrejsen.

qr-dreamliner-economy-class-head-phones-input

Fri bar og mad er inkluderet i billetprisen, og det samme gælder bagagen. Selv på Economy Class tillader Qatar Airways generøst, at du kan medbringe op til 30 kg gratis bagage.

Qatar Airways tilbyder også en app, som det er muligt at tjekke sin booking og checke ind på. Tidligere havde Qatar Airways en helt hjælpeløs app, men det er nu blevet markant bedre. Den app som Qatar Airways tilbyder giver en række fordele, som er værd at hente appen for inden afrejse.

På appen gemmes information om selve flyvningen, du får besked når flyet boarder og har muligheden for at se numrene på din bagage. Dét nummer sidder normalt ellers kun på de små tags som lufthavnspersonalet elsker at klistre bag på passet, men her er den info samlet ét sted i elektronisk form – smart!

qr-app