RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer Air China til CPH - hvad kan du forvente?

Af Kenneth Karskov // Det er en af de mere stille ruteåbninger, når Air China d. 30. maj lancerer en ny rute mellem Danmark og Kina. Nye oversøiske forbindelser bliver ellers fejret med stor ståhej, og det var da også en historie i mange medier, at Cathay Pac…

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Royal Jordanian “Economy Class” til Amman

  • Written by:

Når flyselskabet Royal Jordanian d. 3. juni åbner en ny rute fra København til Amman, får danskerne endnu et mellemøstligt flyselskab at vælge mellem. Royal Jordanian vil gerne sende danskerne på ferie i Jordan samt flyve dem videre ud i verden.

Men kan produktet ombord måle sig med de store mellemøstlige flyselskaber som Emirates og Qatar Airways?

Flybranchen.dk har testet ruten fra Amsterdam til Amman – som er tilsvarende den kommende rute til Danmark – for at få en idé om, hvilken rejseoplevelse du kan se frem, når Københavns seneste oversøiske rute åbner til sommer.

Royal Jordanian A319 Business Class

Turen med Royal Jordanian fra Amsterdams Schiphol lufthavn til Jordans hovedstad Amman hedder RJ152 og forlader Holland om eftermiddagen.

Der er afgang kl. 16.45, og denne eftermiddag er det en Airbus A319 (JY-AYM) som flyver den 3400 kilometer lange tur til Jordan. Royal Jordanian veksler mellem at bruge Airbus 319 og A320 på ruten til Amsterdam, hvilket er samme maskiner de også bruger til storlufthavnene Frankfurt og München samt planlægger at sætte ind på København.

Royal Jordanian A319 Economy Class

Forrest er der et par rækker med Business Class, hvor passagererne sidder i gode gammeldags lænestole i lyst læder. Der er ikke tale om flatbeds, men derimod om magelige stole med masser af plads til både knæ og albuer.

Afgangen er propfyldt og personalet har travlt med at få folk på plads.  Economy Class er indrettet med tre stole i hver side af kabinen. Sæderne føles rummelige og benpladsen er acceptabel.

Alle passagerer har egen skærm, men der er ikke tale om den allerseneste teknologi. Indholdet er dog glimrende med 72 forskellige Hollywood film, 35 arabiske film og forskellige tv-udsendelser. Der er til gengæld ingen internet – hverken gratis eller betalt.

Undervejs på turen bliver der serveret en snackbox og drikkevarer. Der er fri bar på hele rejsen med både juice, sodavand og kaffe, the samt øl og vin.

Snackboxen indeholder en sandwich samt humus, små brødstænger, en muffin og et glas vand. Der er frit valg mellem ost- eller kyllingesandwich, og smagen er ikke helt dårligt af en flysandwich at være.

For en flyvning omkring spisetid ville mange nok forvente lidt mere af serveringen ombord, men der er ingen varme måltider på denne flyvning til Amman. Niveauet er dermed et nøk under hvad de de konkurrerende mellemøstlige selskaber tilbyder, men omvendt så har hverken SAS, Norwegian eller Finnair nogen servering på flyvningerne til Mellemøsten.

Når indholdet er snackboxen er pakket ud af plasten, ser det således ud. Der er i hvert fald rigeligt med kulhydrater i dette måltid…!

Derefter bliver lyset slukket – også selvom klokken ikke er mere end 19:00. Kabinen er som sådan mørkelagt indtil personalet i slutningen af turen kommer rundt med postevand og små poser med jordnødder.

Dermed nærmer flyvningen fra Amsterdam til Amman sig sin afslutning, og klokken 21:45 lander flyet i den jordanske hovedstad Amman.