RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business Class i Europa

Bemærk! Business Class er afskaffet og erstattet af SAS Plus – læs mere her: “Test: SAS Plus

Flyveturen til Amsterdam tager blot halvanden time, så spørgsmålet er, hvor stor er forskellen på en tur på Business og en på bageste række?

Og lad det være sagt med det samme, at, ja, der er en markant forskel. Oplevelsen i lufthavnen, pladsen ombord og maden er altsammen bedre på Business Class, men det er også værd at bemærke, at prisforskellen ligger på 5-6000 kroner fra den billigste til Business Class billetten. Eller i dette tilfælde, nogle tusinde ekstra bonsupoint…

Jeg checker ind på nettet, så jeg går direkte til SAS Fast Track i Terminal 3.

Ikke bare slipper jeg for den lange kø i den almindelige sikkerhedskontrol, jeg skal heller ikke spadsere over til Terminal 2 for at blive undersøgt, for derefter at spadsere hele vejen tilbage for at gå i loungen. SAS loungen ligger lige ved udgangen fra Fast Track, og dermed bliver det ikke bedre i Kastrup, end det her.

SAS loungen er den bedste af lufthavnens “venterum”. Loungen er opdelt i to sektioner: Stueplan som er for Business Class passagerer og første sal som er for guldkortkunder. Forskellen er, at første sal har et større udvalg i mad og drikke.

Jeg sidder ikke længe i loungen, inden det er tid til boarding. Maskinen til Amsterdam er en af de gode gamle MD’er. De larmer skrækkeligt, hvis man får plads helt nede bagi, men på de forreste pladser er støjniveauet tilsvarende mindre.

“Reserved for comfort”: På de europæiske ruter er midtersædet frit på Business Class.

I modsætning til en række andre flyselskabers fortolkning af Business Class på de korte, europæiske ruter, så kommer SAS ikke rundt med en velkomstdrink, de hænger ikke din jakke op i det lille skab, de trækker heller ikke altid gardinet for mellem Business og Economy, og der kommer ikke en lille hvid dug på bordet.

Om det er vigtigt er en smagssag, men disse ting er ikke usædvanlige hos konkurrenterne.

SAS skal have stor ros for fremragende brød, Summerbird chokoladerne og Nicolas Feuillatte champagnen. Til gengæld kan jeg ikke mobilisere samme entusiasme omkring de fem tynde skiver oksekød med linser, men der er for så vidt ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Det hele naturligvis serveret på porcelæn med metalbestik og drikkevarer i rigtige glas, og bagefter er der Moyet Cognac til kaffen.