Rutetjek: Sådan var Business Class på SAS i Europa

Indtil for ti år siden kunne du købe en billet på Business Class med SAS på de europæiske ruter. Det var i 2013, at SAS besluttede at afskaffe Business Class på ruterne indenfor Europa og i stedet indføre de nuværende kabineklasser “SAS Go” og “SAS Plus“.

Så denne anmeldelse er et kig tilbage i tiden. Til dengang der fandtes Business Class hos de skandinaviske flyselskab. En luksus som siden er forsvundet.

Med SAS på Business Class til Amsterdam

Flyveturen til Amsterdam tager blot halvanden time, så spørgsmålet er, hvor stor er forskellen på en tur på Business og en tur på bageste række?

Lad det være sagt med det samme, at, ja, der er en markant forskel.

Oplevelsen i lufthavnen, pladsen ombord og maden er altsammen bedre på Business Class, men det er også værd at bemærke, at prisforskellen ligger på 5-6000 kroner fra den billigste til Business Class billetten. Eller i dette tilfælde, nogle tusinde ekstra bonsupoint.

Fast-track og lounge

Jeg checker ind på nettet, så jeg går direkte til SAS Fast Track i Terminal 3.

Ikke bare slipper jeg for den lange kø i den almindelige sikkerhedskontrol, jeg skal heller ikke spadsere over til Terminal 2 for at blive undersøgt, for derefter at spadsere hele vejen tilbage for at gå i loungen.

SAS loungen ligger lige ved udgangen fra Fast Track, og dermed bliver det ikke bedre i Kastrup, end det her.

SAS loungen er den bedste af lufthavnens “venterum”. Loungen er opdelt i to sektioner: Stueplan som er for Business Class passagerer og første sal som er for guldkortkunder. Forskellen er, at første sal har et større udvalg i mad og drikke.

“Reserved for comfort”

Jeg sidder ikke længe i loungen, inden det er tid til boarding. Maskinen til Amsterdam er en af de gode gamle MD’er.

De larmer skrækkeligt, hvis man får plads helt nede bagi, men på de forreste pladser er støjniveauet tilsvarende mindre.

“Reserved for comfort”: På de europæiske ruter er midtersædet frit på Business Class.

I modsætning til en række andre flyselskabers fortolkning af Business Class på de korte, europæiske ruter, så kommer SAS ikke rundt med en velkomstdrink, de hænger ikke din jakke op i det lille skab, de trækker heller ikke altid gardinet for mellem Business og Economy, og der kommer ikke en lille hvid dug på bordet.

Om det er vigtigt er en smagssag, men disse ting er ikke usædvanlige hos konkurrenterne.

SAS skal have stor ros for fremragende brød, Summerbird chokoladerne og Nicolas Feuillatte champagnen.

Til gengæld kan jeg ikke mobilisere samme entusiasme omkring de fem tynde skiver oksekød med linser, men der er for så vidt ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Det hele naturligvis serveret på porcelæn med metalbestik og drikkevarer i rigtige glas, og bagefter er der Moyet Cognac til kaffen.