RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du betale sædegebyret med bonuspoint

Af Kenneth Karskov // Gratis flybilletter, opgraderinger og hotelværelser. Det er mange muligheder for at bruge bonuspoint, men i takt med at de traditionelle flyselskaber er begyndt at opkræve gebyrer for ting, der tidligere var en del af flybillettens pris,…

Nu kommer der lavprisfly mellem Europa og Indien

Af Kenneth Karskov // Det islandske lavprisselskab WOW air har annonceret, at de vil åbne en rute til den indiske hovedstad Delhi. Dermed tager islændingene hul på en ny æra, hvor det bliver muligt at flyve lavpris til verdens største demokrati. Hidtil har…

Når flyselskaber sponserer fodbold... og det stikker af for dem

Af Kenneth Karskov // I sidste måned kunne Qatar Airways meddele, at de bliver ny sponsor for det italienske fodboldhold AS Roma. Dermed kommer flyselskabets navn på maven af de ikoniske bordeauxrøde trøjer indtil sommeren 2021. AS Roma er et af Italiens s…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business Class i Europa

Bemærk! Business Class er afskaffet og erstattet af SAS Plus – læs mere her: “Test: SAS Plus

Flyveturen til Amsterdam tager blot halvanden time, så spørgsmålet er, hvor stor er forskellen på en tur på Business og en på bageste række?

Og lad det være sagt med det samme, at, ja, der er en markant forskel. Oplevelsen i lufthavnen, pladsen ombord og maden er altsammen bedre på Business Class, men det er også værd at bemærke, at prisforskellen ligger på 5-6000 kroner fra den billigste til Business Class billetten. Eller i dette tilfælde, nogle tusinde ekstra bonsupoint…

Jeg checker ind på nettet, så jeg går direkte til SAS Fast Track i Terminal 3.

Ikke bare slipper jeg for den lange kø i den almindelige sikkerhedskontrol, jeg skal heller ikke spadsere over til Terminal 2 for at blive undersøgt, for derefter at spadsere hele vejen tilbage for at gå i loungen. SAS loungen ligger lige ved udgangen fra Fast Track, og dermed bliver det ikke bedre i Kastrup, end det her.

SAS loungen er den bedste af lufthavnens “venterum”. Loungen er opdelt i to sektioner: Stueplan som er for Business Class passagerer og første sal som er for guldkortkunder. Forskellen er, at første sal har et større udvalg i mad og drikke.

Jeg sidder ikke længe i loungen, inden det er tid til boarding. Maskinen til Amsterdam er en af de gode gamle MD’er. De larmer skrækkeligt, hvis man får plads helt nede bagi, men på de forreste pladser er støjniveauet tilsvarende mindre.

“Reserved for comfort”: På de europæiske ruter er midtersædet frit på Business Class.

I modsætning til en række andre flyselskabers fortolkning af Business Class på de korte, europæiske ruter, så kommer SAS ikke rundt med en velkomstdrink, de hænger ikke din jakke op i det lille skab, de trækker heller ikke altid gardinet for mellem Business og Economy, og der kommer ikke en lille hvid dug på bordet.

Om det er vigtigt er en smagssag, men disse ting er ikke usædvanlige hos konkurrenterne.

SAS skal have stor ros for fremragende brød, Summerbird chokoladerne og Nicolas Feuillatte champagnen. Til gengæld kan jeg ikke mobilisere samme entusiasme omkring de fem tynde skiver oksekød med linser, men der er for så vidt ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Det hele naturligvis serveret på porcelæn med metalbestik og drikkevarer i rigtige glas, og bagefter er der Moyet Cognac til kaffen.