RSS

BREAKING NEWS

Nu vil du elske briterne for... maden!

Af Kenneth Karskov // Sig Storbritanien og mad i samme sætning, og alle er klar over problemet. På trods af, at engelske kokke som Jamie Oliver og Gordon Ramsay har domineret alverdens tv-skærme, og at restauranten The Fat Duck tilhører den absolutte verdense…

Ryanair aflyser 2000 fly: Disse danske ruter er ramt

Af Kenneth Karskov // Op til 50 Ryanair flyvninger om dagen vil bliver aflyst over de næste seks uger. Lavprisselskabet er i problemer og må aflyse over 2000 afgange den næste halvanden måned. Tilsyneladende er det et efterslæb med ikke-afholdt ferie, som …

Qatar Airways laver små samlerobjekter

Af Kenneth Karskov // “Amenity Kits” er navnet på de små toilettasker, som passagererne på Business og First Class får udleveret ved flyvningens start. Indholdet varierer, men typisk rummer den lille taske en tandbørste, et par flyverbriller, en læbepomade og…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business Class i Europa

Bemærk! Business Class er afskaffet og erstattet af SAS Plus – læs mere her: “Test: SAS Plus

Flyveturen til Amsterdam tager blot halvanden time, så spørgsmålet er, hvor stor er forskellen på en tur på Business og en på bageste række?

Og lad det være sagt med det samme, at, ja, der er en markant forskel. Oplevelsen i lufthavnen, pladsen ombord og maden er altsammen bedre på Business Class, men det er også værd at bemærke, at prisforskellen ligger på 5-6000 kroner fra den billigste til Business Class billetten. Eller i dette tilfælde, nogle tusinde ekstra bonsupoint…

Jeg checker ind på nettet, så jeg går direkte til SAS Fast Track i Terminal 3.

Ikke bare slipper jeg for den lange kø i den almindelige sikkerhedskontrol, jeg skal heller ikke spadsere over til Terminal 2 for at blive undersøgt, for derefter at spadsere hele vejen tilbage for at gå i loungen. SAS loungen ligger lige ved udgangen fra Fast Track, og dermed bliver det ikke bedre i Kastrup, end det her.

SAS loungen er den bedste af lufthavnens “venterum”. Loungen er opdelt i to sektioner: Stueplan som er for Business Class passagerer og første sal som er for guldkortkunder. Forskellen er, at første sal har et større udvalg i mad og drikke.

Jeg sidder ikke længe i loungen, inden det er tid til boarding. Maskinen til Amsterdam er en af de gode gamle MD’er. De larmer skrækkeligt, hvis man får plads helt nede bagi, men på de forreste pladser er støjniveauet tilsvarende mindre.

“Reserved for comfort”: På de europæiske ruter er midtersædet frit på Business Class.

I modsætning til en række andre flyselskabers fortolkning af Business Class på de korte, europæiske ruter, så kommer SAS ikke rundt med en velkomstdrink, de hænger ikke din jakke op i det lille skab, de trækker heller ikke altid gardinet for mellem Business og Economy, og der kommer ikke en lille hvid dug på bordet.

Om det er vigtigt er en smagssag, men disse ting er ikke usædvanlige hos konkurrenterne.

SAS skal have stor ros for fremragende brød, Summerbird chokoladerne og Nicolas Feuillatte champagnen. Til gengæld kan jeg ikke mobilisere samme entusiasme omkring de fem tynde skiver oksekød med linser, men der er for så vidt ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Det hele naturligvis serveret på porcelæn med metalbestik og drikkevarer i rigtige glas, og bagefter er der Moyet Cognac til kaffen.