RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business (ny kabine)

  • Written by:

Af Kenneth Karskov

Lad os være ærlige: Det var tiltrængt med en opfrisker. SAS flyene var ikke længere attraktive at træde om bord på, og både Norwegians lavprisfly og de mellemøstlige selskabers luksusmaskiner virkede mere tillokkende.

Derfor var det nødvendigt med en opgradering af SAS flyene, og det er nu sket. Selskabet har givet flåden af Airbus A330 og A340 langdistancefly en ordentlig overhaling fra første til sidste række.

Ny stole i alle kabiner, knivskarpe HD skærme, bugnende underholdningssystem, trådløst internet og ikke mindst stikkontakter til at holde de elektroniske dimser kørende – uanset rejseklasse.

Så de nye fly er gode nyheder for alle passagerer, men forskellen mellem før og nu er allerstørst på de dyre pladser forrest i flyet. Her er der virkelig gjort et stort stykke arbejde for at sende SAS tilbage i toppen af europæisk luftfart.

SAS Business er ikke kun forbeholdt travle forretningsfolk, men også almindelige rejsende, som bruger Eurobonuspoint til at lade sig opgradere eller giver sig i kast med selskabets nye auktionsside, hvor det er muligt at byde på en opgradering.

Komfort ******

Pladsen ved vinduet er helt genial. En halv meter bred lænestol med fodskammel og påmonteret fladskærm står alene ude i vinduesrækken og giver det bedste fra begge verdener: Vinduesplads og ingen sidemand.

Denne rummelighed i kabinen giver en indre ro og føles som en ypperlig luksus, og står som en skærende kontrast til hvordan flyselskaberne normalt propper maskinerne med flest mulige passagerer.

SAS-ny-kabine-9-SAS-Business

Udviklingen på Business Class har da også været skånselsløs de seneste ti år. Især de mellemøstlige selskaber har været med til at hæve overliggeren, så det sæde, der var avanceret for ti år siden, virker decideret gammeldags i dag.

Trenden er nu, at alle Business Class passagerer skal have fri adgang til midtergangen, og den vogn er SAS hoppet med på. Én stol ved vinduet, to i midten og således blot fire sæder i hver række. Til sammenligning er der otte sæder i hver række på økonomiklassen.

En lille knap viser et symbol med en seng, og et tryk på dén forvandler lænestolen til en to meter lang seng, der er flad som en pandekage. Og pandekagen bliver toppet med en hovedpude og en dyne fra Hästens, så der er optimale betingelser for et par gode timers søvn undervejs.

Man skal til gengæld lige vænne sig til at selen ikke er den klassiske mavesele, som ellers kendes fra fly, men derimod en trepunktssele, der ligner dem fra bilen. Det er vilkårene for en stol, der også kan være en flad seng.

SAS er gået væk fra den klassiske dybblå farve og spiller i stedet på de grålige nuancer, men både farve- og materialevalg udstråler kvalitet. Her er ingen bling-bling som hos visse arabiske flyselskaber, men en nedtonet og elegang tilgang til indretningen. Det emmer af luksus på en typisk skandinavisk facon.

SAS-Business-Class-starter---foto-Kenneth-Karskov

Mad og drikke ****

Boblerne springer lystigt op fra bunden af det lille vinglas, som det kvindelig besætningsmedlem sætter på bordet ved siden af mig. Indholdet er Charles Heidsieck Brut NV champagne, og velkomstdrinken bliver serveret mens flyet stadig står på jorden i New Yorks Newark lufthavn.

Det er en god start på turen, men herefter går der næsten halvanden time inden personalet igen dukker op. Denne gang kommer de rundt med varme nødder og mere at drikke, og de serverer lystigt både Champagne, særlige cocktails som ’SASmopolitan’ og ’Air Born’ og special-øl fra bryggeriet Mikkeller, som er lavet eksklusivt til SAS.

Dernæst står den på en fem-retters menu med masser af valgmuligheder til både forret og hovedret: Togarashi-krydret tun eller Bresaola og mozzarella til forret og torskefillet med sauterede grøntsager, grillet kyllingebryst med sorte ris, braiseret oksetværreb med kartoffelgratin eller ravioli med ricotta og spinat til hovedret.

SAS-Business-Class-main-course---foto-Kenneth-Karskov

Maden kommer rullende på en serveringsvogn, så det er muligt at se de forskellige for- og hovedretter inden valget foretager, og ikke kun læse de farverige beskrivelser i menukortet.

En salat, ostebord og dessert er de sidste ingredienser i måltidet, og det hele akkompagneres af et vinkort, der rummer to røde, to hvide, Champagne, portvin, sauternes, calvados og selvfølgelig en god XO cognac til kaffen.

Så det er primært et spørgsmål om at udvise mådehold så hovedet ikke begynder at snurre, men heldigvis har SAS en række interessante drikkevarer uden alkohol, især den gode James Grieve æblemost, de spændende te-varianter som Earl Grey Yin Zhen og Gunpowder og friskbrygget espresso og cappucino fra Illy.

SAS-New-York-1

Underholdning *****

Med internettet keder man sig aldrig, og i princippet burde det være døden for selv det bedste underholdningssystem. Nettet rummer ubegrænset underholdning, så i teorien er der intet kan hamle op med trådløst internet om bord.

Der er dog et lille men. For selvom SAS har installeret wifi på hele selskabets flåde af Airbus A340 og A330, der bliver brugt på ruterne til Asien og USA, så er forbindelsen dog ikke til at samtlige passagerer kan se Netflix på turen.

Hastigheden er dog glimrende til Facebook, Twitter, Ingstagram, Snapchat, sende og modtage mails og mange andre ting, og derfor er det også til stor glæde at SAS har installeret stikkontakter, så både telefon, tablet og computer ikke løber tør for strøm undervejs.

Med internettets begrænsninger er underholdningssystemet altså ikke helt ligegyldigt. På SAS Business er der installeret en 15,4 tommer touch skærm proppet med musik, tv, film, spil og et interaktivt kort, der viser flyruten.

Hovedtelefonerne er diskret gemt i et lille skab, men det ville være en skam ikke at finde dem frem, for de er af den gode støjreducerende slags, der dæmper flyets lyde og fremhæver musikken og dialogen i filmen.

Der er 59 forskellige film at vælge mellem, både nye og gamle, skandinaviske og internationale og børne- og voksenfilm. Alt fra James Bond filmen Spectre over klassikeren Big med Tom Hanks til tegnefilmen Den gode Dinosaur.

SAS-ny-kabine-8-SAS-Business

Service ****

“Har du en jakke, jeg skal tage for dig?”, lyder spørgsmålet opmærksomt fra personalet efterhånden som passagerne på SAS Business træder ind i kabinen.

Et godt SAS crew kan være en fornøjelse at flyve med, men omvendt kan en dårlig dag blandt det flyvende personalet også ødelægge en hel flyvning. Denne tendens synes tydeligere hos SAS og de traditionelle europæiske flyselskaber end hos de arabiske og asiatiske selskaber, hvor serviceniveauet er konstant.

På denne SAS flyvning er personalet både venlige og imødekommende. Det er ikke service-robotter, der er trænet til at sidde på knæ foran passagererne og sige ”sir” i slutningen af hver sætning, men derimod mænd og kvinder af kød og blod, der møder passagererne i øjenhøjde og med den her nordiske no-nonsense tilgang til service: Det er måske ikke ekstravagant, men det virker.

Hvis der skal sættes en finger på noget, så er det fordelingen af tiden til at spise og til at hvile. Alt i alt tager middagen tre timer, hvilket er en kende langstrakt ud af syv timers flyvetid fra New York til Skandinavien.

Hele filmen “Krigen” med Pilou Asbæk i hovedrollen, når at spille færdig inden hovedretten er på bordet, og fra desserten bliver taget ud er der blot tre timer til at morgenmaden står klar.

SAS-Business-Class-HD-screen---foto-Kenneth-Karskov

Derfor er der også flere af passagererne, der siger pænt nej tak til både mad og drikke efter afgang, for i stedet at lægge sædet tilbage med det samme og få en god nats søvn på flyet, iført flyverbriller og puttet under dynen.

Så springer de på morgenmaden og en friskbrygget espresso om morgenen, hvilket giver det interessante perspektiv, at nok er mad og drikke i en helt anden liga end på Economy Class, men det er ikke et par skiver røget laks og et glas Champagne, der lokker folk op på de dyre pladser. Det er muligheden for at kunne sove undervejs.

Så spørgsmålet det kvindelige besætningsmedlems spørgsmål “Har du lyst til at blive vækket til morgenmaden” er ikke så dumt endda. For det kunne jo være, at man bare ville sove igennem og så springe morgenmaden over, når man nu har en seng til rådighed.

Så konklusionen må være, at med tre timers middag, tre timers søvn og så en gang morgenmad kræver det en god appetit og et lillebitte søvnbehov at flyve så godt.

Flyselskab: SAS Scandinavian Airlines
Rute: New York Newark – Oslo
Flytype: Airbus A330
Klasse: SAS Business
Karakter *****

Plus: At sove i en seng med pude og dyne på for så at vågne op til en friskbrygget espresso. Fremragende!
Minus: Tre timers middag, to timers søvn og så morgenmad. Det kræver en god appetit og et lille søvnbehov at flyve i luksus

SAS-Business-Class-cabin---foto-Kenneth-Karskov

Flybranchen.dk var inviteret af SAS