RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Economy Class på Asien rute

Rute: Shanghai – København
Flytype: Airbus 340-300
Flyselskab: SAS Scandinavian Airlines
Klasse: Economy Class

Af Kenneth Karskov

SAS Economy Class på de lange flyvninger til USA og Asien var under beskydning i foråret. SAS besluttede at ændre i service-konceptet for de bageste pladser, og det gav ballade i medierne. Mest markant var fjernelsen af gratis drikkevarer mellem måltiderne – og altså ikke til måltiderne –  så ovenpå mediestormen er det interessant at se, hvordan produktet udfolder sig.

For at starte med kabinen, så har SAS for så vidt glimrende benplads og jeg sidder udemærket i sædet. Hverken værre eller bedre end andre Economy Class kabiner.

Alle passagerer har egen skærm, men på SAS Economy Class er der ikke mulighed for at starte og stoppe filmen. Så du skal være klar, når de sætter gang i underholdningen, for alle filmene starter samtidig og kører i loop, og du kan ikke lige stoppe filmen, når du skal på toilettet, eller skifte til en anden film undervejs (i så fald ser du to halve film).

I en tid, hvor mange har loadet deres smartphones eller tablet med film og underholdning løser det problem næsten sig selv, men det er rart at være opmærksom på inden afrejse, så man kan fylde telefonen eller iPad’en.

Efter afrejse fra Shanghai bliver der serveret frokost. Måltidet består af en salat, en varm ret, en dessert, en lille skål frugt og nogle kiks.

Der er ingen valgmuligheder, så det er take-it-or-leave-it med hovedretten. Det er ikke unormalt at konkurrerende flyselskaber giver 2-3 forskellige valgmuligheder, men når det er sagt, så smager denne ret nu glimrende. Det er oksestrimler i en fyldig, krydret sauce med lynstegte sølvbeder og dampede ris – en klassisk kinesisk ret, men dog også uden noget skandinavisk præg overhovedet.

Forretten er en grøn salat med små kyllingestykker og en dressing i en separat beholder, til dessert er der et stykke kage og en frugtskål med bl.a. melon og ananas. Et par kiks ligger også på bakken, og personalet kommer rundt med en lun bolle.

Alt er plast på bakken: Glas, kop, skåle, bestik – det hele. Ikke ligefrem unormalt på Economy Class blandt de europæiske selskaber, men sammenlign evt. med denne frokost fra Thai Airways med metalbestik og rigtige glas.

Da SAS i foråret skar i servicen på de lange ruter til USA og Asien forsvandt de gratis sodavand mellem måltiderne. Der lød et ramaskrig i medierne, hvilket må siges at være en overreaktion, for hvor mange liter sodavand når man egentlig at drikke mellem måltiderne? Almindeliget drikkevand er fortsat gratis, så man bliver ikke totalt dehydreret af dette tiltag.

I min bog gør det faktisk langt større skade på Economy Class oplevelsen, at de har afskaffet drinks før maden. For det betyder, at du nu skal bestille alle dine drikkevarer på én gang – og sammen med maden.

Så du må gerne få en en Gin & Tonic, en øl til maden og måske en cognac til kaffen, men du skal bestille det hele på én gang, og så ser dit bord ud som på biledet herover.

Så længe man ved det på forhånd, er det ikke et uoverkommeligt problem – omend noget upraktisk. Ulempen er, at når drikkevarerne kommer samtidig med maden, så bliver min hovedret kold, mens jeg drikker min Gin & Tonic.

For folk som ikke er vant til at rejse med SAS i Economy Class på de lange ruter til Asien og USA, kan det være en overraskelse, at drikkevarer ud over denne ene bestilling koster penge. SAS personalet gør dog opmærksomme på dette over højttaleranlægget i starten af flyvningen.

Mellem måltiderne laver personalet en lille “kiosk” bagest i flyet (billedet herover). Her kan du købe vin, øl og sodavand, og samtidig sælger de også chokolade, chips og slikposer. Det var ting, der ikke tidligere var tilgængelige på SAS, så bliver du lækkersulten undervejs, kan du nu stille din sukkertrang bedre end før – omend mod betaling.

Midtvejs mellem Shanghai og København bliver der budt på små sandwiches. Dette er en dagsflyvning, så der er god afsætning af sandwichene, og personalet er flittige til at gå rundt i kabinen med vand.

Inden landing i København kommer der en let anretning på bordet. Den består af en kold hovedret, en bolle, en juicebrik og en chokolade. Det smager faktisk bedre end billedet herunder umidelbart antyder.