RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS “Economy Extra” oversøisk

  • Written by:

Rute: København – Shanghai
Flytype: Airbus 340-300
Flyselskab: SAS Scandinavian Airlines
Klasse: Economy Extra

Først det basale: Sædet på SAS Economy Extra er en tak større end sædet på Economy. Der er en stol mindre i hver række og samtidig er benpladsen mere generøs.

For mig er dette det helt essentielle ved Economy Extra: Pladsen.

Der er en markant forskel ned til Economy, for på Extra er her fin plads både i bredden og ingen problemer med at have benene nogen steder. Stolene er placeret med en lille meter imellem sig og sædet er 47 cm bredt, så du sidder ikke klemt op ad sidemanden.

Da SAS i foråret skar i servicen forsvandt Champagne og den lille pose med sokker og flyverbriller fra Economy Extra. Til gengæld er tanken at personalet skal være mere synlige i Economy Extra kabinen undervejs på den lange flyvetur.

På turen til Shanghai starter personalet med at komme rundt med en varm klud, og derefter er der cocktails. Jeg beder om en Gin & Tonic – og kan glæde mig over den gode Bombay Sapphire Gin – samt en pose cashewnødder.

På Economy Extra er der to valgmuligheder til aftensmaden: “Vil du have kylling eller hvid fisk?”, spørger personalet.

Jeg ville sådan ønske, at SAS gav et lille menukort eller i det mindste viste på skærmen, hvad måltidet bestod af, for jeg har altid sat pris på at vide, hvad jeg spiser. Samtidig hæver det min oplevelse af maden, og uden en beskrivelse af retterne vælger jeg i blinde.

Jeg hopper på kyllingen, som viser sig at være inderfilet af kylling i rødvinssauce. Det står der i hvert fald angivet på folien hen over den varme mad, da jeg får min bakke udleveret. Under sølvpapiret gemmer sig to stykker inderfilet i en kraftig sauce med en bastant kartoffelmos og et par skiver cherrytomat.

De øvrige ting er et par skive lufttørret oksekød, bresaola, en lækker kage til dessert, en trekant af Castillo, en blød dansk hvidskimmelost ost, samt et stykke afsindigt lækkert knækbrød. Personalet kommer rundt med lunt brød, og alt i alt er det et hæderligt flymåltid.

Det slutter med en kaffe og cognac, og herefter lægger jeg sædet tilbage og lukker øjnene. Jeg har aldrig haft problemer med at sove på et fly, og med et dejligt tykt tæppe over mig får jeg snildt et par timers søvn i Economy Extra sædet.

Halvanden time før landing i Shanghai er der morgenmad. En bakke bestående af Øllingegaard økologisk jordbæryoghurt 3%, en lille pose med Møllerens morgen müsli økologisk, Arla Harmonie økologisk smør Rynkeby økologisk appelsin marmelade, en skive rullepølse og en varm ret i form af æg med bacon og kartoffeltern.

Personalet kommer rundt med de samme gode boller som til aftensmaden, og SAS bør høste anerkendelse for godt brød – hvilket ikke er nogen selvfølge i 10 kilometers højde, for jeg har ved gud fået mange dårlige boller ombord på fly.

Så ros for en række gode, økologiske produkter, godt brød og rigtigt glas på bakken, ligesom der er metalbestik (sammelignet med plastglas og – bestik på Economy).

Inkluderet i billetprisen på Economy Extra er også adgang til SAS Fast Track i Københavns Lufthavn.

En opgradering fra Economy til Economy Extra koster 15.000 Eurobonus point pr. vej på de lange flyvninger til USA og Asien. Selvom pointprisen steg med 50% her i foråret, så er det i min bog stadig den bedste anvendelse af bonuspoint overhovedet.

Konklusion

Economy Extra giver lige den ekstra plads, der gør en lang flyvetur lidt mere behagelig. Samtidig er serviceniveauet et hak over Economy – men du må ikke gå ombord og forvente at en slags “Mini-Business”, for i så fald bliver du slemt skuffet.

SAS skal have ros for godt brød og mange økologiske produkter, og kan du få en opgradering til Economy Extra for dine bonuspoint, så er det en fremragende måde at bruge pointene på.