RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Shenzhen Airlines

  • Written by:

Shenzhen Airlines ZH9090
Rute: Hong Kong – Harbin
Sæde: 2A
Klasse: Business Class
Flytype: Airbus A320

Af Kenneth Karskov

Det er småt med information om Star Alliance’s kinesiske medlem Shenzhen Airlines.

Selskabet transporterer årligt 25 millioner årlige passagerer, og er altså blot en smule mindre end SAS med 30 millioner passagerer, men selskabets hjemmeside er ikke den mest brugervenlige, og internettet vrimler ikke ligefrem med rapporter om produktet ombord.

Så usikkerheden omkring turen fra Hong Kong til Harbin i Nordkina er stor. Især fordi flyvninger fra Hong Kong pr. definition er defineret som “international rute”, der i teorien har et opgraderet servicekoncept i forhold til indenrigsruterne.

Der findes nogle få rapporter på nettet omkring Shenzhen Airlines på indenrigsruterne, men ikke fra selskabets relativt få udenrigsruter til nærliggende asiatiske lande. Tilmed indikerer billetten et “teknisk stop” i Jinan, som ikke er til at vide, hvordan flyselskabet tackler, så der er en del åbne spørgsmål omkring turen.

Shenzhen Airlines maskinen står parkeret ved gaten, og er tilsyneladende smækfyldt på denne eftermiddagsafgang fra Hong Kong. Lufthavnen er verdens 8. travleste, og håndterer over 70 mio. passagerer om året, men det forekommer altid at være en velsmurt maskine, hvor alting fungerer. Det er virkelig nemt at skifte fly her.

Check-in foregår i transitområdet, så selvom dette ikke er en sammenhængende billet og de to selskaber, der henholdsvis stod for flyvning ind til Hong Kong, og det som tager sig af turen videre herfra, intet har med hinanden at gøre, så fikser de snildt tingene i transfer check-in zonen.

Der er ingen grund til at skulle igennem sikkerhedskontrollen. Glem besværet med at stå i kø, hente bagagen og gå op i afgangshallen. Næh, her klarer personalet det hele i transitområdet, og de spørger sågar, om der er bagage fra det forrige fly, som skal checkes ind på turen til Harbin.

For så vil de hente det ved bagagebåndet, og sende det videre. Se, dét er tjekket!

Derfra går turen til Singapore Airlines loungen i lufthavnen, hvor der er tid til at få lidt at spise og drikke. Det er godt lige at få tanket op inden en lang tur til Harbin, hvor det er usikkert, hvad der bliver serveret af Shenzhen Airlnes.

Ved gaten er der nogenlunde ro og orden, og med priority boarding som en del af Business Class billetten er det nemt og bekvemt at komme ombord.

Flyet er indrettet med otte store Business Class stole i rødt stof forrest på Airbus flyet. Syv ud af de otte sæder er optaget, og det lader til at hele Economy Class sektion – hvor alle sæder er blå – er propfuld.

Komforten er fin. Sæderne på Business Class er rummelige og behagelige, og de er udstyret med en fodstøtte, som kan foldes ud, så det faktisk bliver en rigtig god oplevelse. Det er i hvert fald en markant bedre komfort end på Business Class indenfor Europa.

De øvrige passager på flyet er alle asiater. Mens de finder vej til deres pladser, er det tid til at gøre sig magelig i det store sæde.

Der bliver ikke serveret nogen velkomstdrink, men det kvindelige besætningsmedlem kommer rundt med kinesiske aviser, og så åbner hun den lille taske, som ligger i samtlige stolelommer på Business Class.

I tasken ligger et par tøfler i samme røde farve som stolene, som hun tager frem og sætter på gulvet. Desuden ligger et tæppe og en pude i sædet, så det burde være muligt at slappe godt af de næste par timer.

Turen fra Hong Kong til Jinan varer 3 timer. Derefter er der en uspecificeret ventetid i Jinan lufthavn, hvorefter turen videre til Harbin tager 2 timer og 30 minutter. Det er dermed en relativt lang flyvetur, så det skal blive spændende at se, hvad de byder på undervejs.

På den første del af turen serverer Shenzhen Airlines et varmt måltid. Der er to forskellige muligheder til hovedret, men ellers består bakken af en salat, en skål frisk frugt samt en lille roulade til dessert.

Den varme nudelret er med kylling og kinesiske svampe, det hele serveres på rigtigt porcelæn og bestikket er nydeligt pakket ind i en stofserviet.

Her er intet menukort, ingen Champagne og intet overdådigt udvalg af drikkevarer. Maden smager fint, men drikkevarerne er ikke nogen særlig luksusoplevelse. Det matcher dog perfekt destinationen for turen, at Shenzhen Airlines serverer kolde Harbin øl ombord. I rigtige glas.

Efter knap tre timer lægger flyet an til landing i Jinan. Byen er hovedstad i Shandong provinsen, og lufthavnen håndterer årligt flere end 7 millioner passagerer.

Alle bliver bedt om at forlade flyet, men det er usikkert, hvad der så skal ske. En dame står for enden af fingeren og råber på kinesisk “哈尔滨旅游” i en skrattende megafon. Det er kun selve bynavnet “Ha-er-bin”, som udenforstående med lidt held vil kunne opfange, og derfra skal de tænke sig til, at alle, som skal videre til Harbin, fortsætter i samlet flok igennem lufthavnen.

Gruppen går mod paskontrollen, og dette er ikke en uvæsentlig detalje. Det betyder, at hvis ruten er grundlag for et besøg i Harbin, så er det hermed udelukket at bruge Kinas nye visumfri indrejseregler (læs om indrejsereglerne på Wikipedia). Denne tur vil således kræve et kinesisk visum.

Dernæst skal bagagen hentes på båndet, og bæres op i afgangshallen for at blive checket ind til den sidste del af rejsen. Et nyt boardingkort bliver udskrevet, sikkerhedskontrollen forceres, og så går jagten ind på at finde loungen. 

“First Class Lounge” er det fine navn for dette rum i kælderen, som rummer en række hvide læderstole, et tykt gulvtæppe, køleskab med sære drikkevarer og absolut intet spiseligt. Det sted er spild af tid.

En tavle ude foran loungen angiver, at her er adgang for passagerer fra de store kinesiske flyselskaber som Air China, China Southern og Hainan Airlines, men også for en lang række små og ukendte kinesiske flyselskaber som Ruili Airlines, Jiangxi Air og Air Guilin for at nævne et par stykker.

Lufthavnen i Jinan ligner en typisk kinesisk provinslufthavn, og det er ret tydeligt, at her kommer ikke mange vestlige turister. For eksempel ser alle toiletter således ud…

..og man skal snige sig ind på handicaptoilettet, hvis man ønsker at sidde ned.

Jinan lufthavn har en lang række indenrigsruter, nogle få udenrigsruter til asiatiske storbyer som Tokyo, Bangkok og Singapore samt en direkte rute to gange om ugen til Los Angeles. Dertil kommer en ret usædvanlig flyforbindelse med det nordkoreanske flyselskab Air Koryo til Nordkoreas hovedstad Pyongyang.

Nuvel, her er ikke det store at komme efter hvad angår shopping, og det bliver hurtigt tid til at komme til Gate 22 og tilbage på flyet.

Denne gang er Business Class kabinen anderledes tom. De seks andre passagerer er stået af flyet her, så kun ét sæde ud af de otte er taget på den sidste del af turen.

Flyet er ordnet, så alle puder er sat pænt og et tæppe er lagt frem. Et par tøfler bliver igen fundet frem, mens resten af passagererne går ombord.

Kort efter afgang bliver der serveret endnu et måltid. Denne gang er det tydeligt, at der er afgang fra én kinesisk provinslufthavn med retning mod en endnu nordligere kinesisk lufthavn.

Cateringen har ikke det gængse internationale snit, som ellers ses på fly, men derimod et udpræget nordkinesisk præg. Her er en stegt jiaozi med kålfyld, en dampet bolle, en bleg majskolbe og en farverig salat – altsammen delikatesser på disse kanter.

Omkring midnat er der endelig touch-down i Harbin lufthavn. Termometret viser minus 26 grader, og en lang flyvetur er vel overstået.

Shenzhen Airlines er ikke Star Alliancens mest polerede oplevelse. Komforten fejler intet, men mad og drikke har et udpræget kinesisk snit, så på den led er det en noget “rustik” tur.

Det som kan drille er, at informationsniveauet ikke tårnhøjt – og slet ikke på engelsk. Det gælder både på flyselskabets hjemmeside, såvel som ombord på flyet.

Omvendt er personalet lutter smil, og servicen fejler intet. De lader til at ville gøre alt for glade passagerer på turen.

Billetten var betalt med bonuspoint