Rutetjek: Singapore Airlines på Business Class

Af Kenneth Karskov
Hvis der er ét flyselskab der er selve definitionen af fem stjerner i luften er det Singapore Airlines. Et af verdens bedste flyselskaber, der år efter år modtager priser, hæder og rosende omtale for deres produkter, og som er med til at bestemme, hvor højt overliggeren skal sidde i flybranchen. Men… det er en position under trussel. Den evige konkurrent er Hong Kongs ligeledes fem-stjernede flyselskab Cathay Pacific, men også de tre store fra Mellemøsten trænger sig på. Emirates, Qatar Airways og Etihad er blevet seriøse udfordrere til positionen som luftens bedste. Så flybranchens tektoniske plader er i bevægelse. Hvor det i 90’erne og 00’erne var Asien, der var regionen med de mest innovative flyselskaber, så bliver der i dag kigget mod Mellemøsten, når det handler om, hvor meget luksus, der kan klemmes ind i et metalrør. SQ328-01 Men bare fordi andre trænger sig på, betyder det ikke, at Singapore Airlines er blevet dårligere. Tværtimod, betyder det blot, at der er flere ypperlige selskaber at vælge mellem, og Singapore Airlines er stadig et af dem.

Singapore Airlines Business Class

Det er lidt snyd kun at flyve fra München til Manchester og så forsøge at give en seriøs vurdering af Singapores Business Class produkt. En række af de mest ekstravagante servicetiltag er nemlig skåret væk på den korte flyvning på to timer og 15 minutter. Væk er den store servering med flere retter og mangfoldige valgmuligheder. Væk er Book-The-Cook muligheden for at forudbestille yndlingsretterne. Væk er hovedtelefoner til underholdningssystemet. Væk er flyverbriller og små toiletartikler. Allesammen en del af de tiltag, som Singapore Airlines reklamerer med, når de skal forklare fordelene ved deres Business Class. SQ328-07 Samtidig er det svært i praksis at give en vurdering af stolen som seng, men når alt det er sagt, så giver den korte tur en fin smagsprøve på den oplevelse, der venter de heldige med billet til Singapores Business Class. For alle de andre ting er her. Et ekstremt komfortabelt sæde med ypperlig plads, et glas juice inden afgang, Champagne ad libitum, en stor skærm fyldt med film og friskbrygget dobbelt espresso til morgenmaden. SQ328-02 Første indtryk er godt. Kabinen er indrettet i nuancer af gyldenbrun og står badet i blødt lys. Det ligner en eksklusiv lounge, og selvom sæderne står relativt tæt, så er her formidabelt med plads. Den store lænestol er halvanden gang så bred som mine skuldre. Eller med tal: 76 cm bred. Sædet er så bredt, at det nærmest er en sofa. Du kan lægge dig ned. Du kan sidde på skrå. Du kan strække benene fuldt ud. Du kan sidde lige ud og stirre på skærmen. Du kan køre sædet tilbage og læse en bog. Lidt mindre personer vil kunne krølle sig sammen til en bold, så megen megen plads som er her. Stoleryggen er højere end billederne måske umiddelbart lader tro, så du er godt skærmet af fra de andre passagerer, ligesom du heller ikke kan kigge ind til dem. Det er som at have sin egen lille boks, og indretningen værner om passagerernes privatliv på bedst mulig vis. SQ328-03 Maden på denne korte flyvning fra München til Manchester er en bakke med yoghurt og dertil enten Pasta Marinara eller en lun sandwich med kalkun og ost. Begge dele er ret voldsomt som morgenmad, men ikke desto mindre serveringen på denne kl. 06.10 afgang. Med til historien hører, at serveringen selvsagt er tilpasset de passagerer, der har siddet i maskinen hele vejen fra Singapore til München og nu venter på at komme det stykke til Manchester. Og hvis indre ure er fuldstændig fucked og knap aner, om det er morgen, aften eller sort nat. SQ328-05 Sandwichen er stykke helt hvidt brød med et læs tyndt skåret kalkunpålæg, en skive smelteost og fire grillede grøntsager. Det hele er lunet og serveret på porcelæn, med metalbestik og rigtige glas. Det er nok her forskellen mellem den “rigtige” oplevelse på en lang flyvning til/fra Asien og så denne korte tur kommer til udtryk. Dette måltid er middelmådigt, men et kig i menukortet løfter sløret for en fem retters middag med flere valgmuligheder og et stort morgenmåltid på den lange rejse fra Singapore til Europa. Det er helt sikkert i en anden liga. SQ328-06 Servicen har altid været en af Singapore Airlines stærkeste sider, og et punkt hvor de mellemøstlige selskaber ikke kommer i nærheden. Også på denne korte flyvning er servicen helt i top, og personalet gør en dyd ud af at tiltale alle passagerer ved deres efternavn. Resten af turen går hurtigt. Der er lige tid nok til at lege lidt med underholdningssystemet, få en kaffe mere og prøve sædets forskellige muligheder. Skærmen er en 15,4 tommer stor LCD skærm, her er adskillige stik til computer og telefoner og flyet er udstyret med wifi. Det koster dog ekstra at gå på nettet – også for Business Class passagerer. Prisen er USD 12,99 for 30MB (ca. 89 danske kroner) og USD 19,99 50 MB (ca. 137 danske kroner). Selvom turen er kort er konklusionen klar: Singapore Airlines har en ypperlig indrettet Business Class kabine, hvor det vil  være en fornøjelse at sidde på en lang flyvetur. SQ328-04 Flybranchen.dk var inviteret af Singapore Airlines