Rutetjek: Singapore Airlines Premium Economy

Af Kenneth Karskov
Bedre sent end aldrig. Det må have været sloganet for Singapore Airlines, da selskabet i 2015 introducerede Premium Economy – mere end 15 år efter mellemklassen første gang så dagens lys hos konkurrenterne. Det femstjernede flyselskab har ellers længe fastholdt, at deres Economy Class var så god, at der ikke var plads i produktsortimentet til Premium Economy, men det er tilladt at skifte mening, og når man ikke er first-mover, er der til gengæld mulighed for at få produktet sammensat HELT rigtigt. Derfor sidder jeg på Singapore maskinen fra Manchester til München – en tur på små to timer – for at få et indtryk af, om det er lykkedes. Overordnet består består Premium Economy oplevelsen typisk af fire elementer: Bedre plads, bedre mad, mere service og mere bagage end på Economy Class. Ofte er der tale om en lille, separat kabine, der er afskærmet fra Economy Class. Derfor er der ofte mere roligt på Premium Economy, men selvom kabinerne er adskilt fra med både væg og gardin, så bliver gardinet ikke trukket for på samme måde som op til Business. Det er også værd at bemærke, at toiletterne deler passagererne på Premium Economy med Economy Class, og de er placeret bagest i flyet, så du skal ned i den anden ende, når vandet skal hældes fra kartoflerne. SQ-Premium-Economy-06 Den lille kabine på denne Boeing 777-300ER består af tre rækker Premium Economy. Sæderne er betrukket med mørkegråt læder, og på hver stol ligger en orange pude. Den orange farve går igen flere steder i kabinen, bl.a. på stolelommen og ved armlænet, og er et lidt overraskende farvevalg. I europæisk luftfart associeres orange typisk med lavprisselskabet easyJet, og det ikke en afdæmpet og lækker farve, der signalerer “den lille luksus” som Premium Economy egentlig er. Skærmbillede 2016-02-29 kl. 09.15.31 Sæderne er opstillet med to sæder i hver vinduesrække og fire i midten, en såkaldt 2-4-2. På Economy Class hos Singapore Airlines sidder man 3-3-3, så forskellen mellem de to klasser er, at på Premium Economy er der ét sæde mindre i hver række. Det giver plads til et bredere sæde, og samtidig er der 15 cm ekstra benplads. Her er således plads til både albuer, skuldre og knæ, hvilket er den altoverskyggende fordel ved mellemklassen: Alle gener ved en lang flyvning på Economy Class er med et trylleslag forsvundet. SQ-Premium-Economy-04 Forreste række i Premium Economy kabinen har tonsvis af benplads, men til gengæld ikke noget vindue. Anden række har også god benplads – som billedet ovenfor viser – og sæderyggen indeholder en 13,3 tommer skærm fyldt med underholdning samt et USB-stik til at holde telefon eller tablet kørende under den lange flyrejse. I stolelommen ligger et par hovedtelefoner samt et menukort med både mad og drikke. Denne korte tur fra Manchester til München varer knap to timer og giver naturligvis ikke det fulde billede af serveringen, som passagererne der fortsætter til Singapore kan glæde sig til. Alligevel er det dog muligt at få et kvalificeret indtryk. Der er fri bar under hele rejsen og alle valgmulighederne er beskrevet i menukortet og tæller blandt andet Champagne. Bortset fra de dyre franske dråber, så ser udvalget ud til at være identisk med selskabets Economy Class. SQ-Premium-Economy-05 Servicen på denne korte strækning lever fint op til Singapore Airlines ry som et fem-stjernet flyselskab, og personalet er flinke til at fylde efter af både kolde og varme drikke. Champagneglasset når aldrig at blive tømt. På de lange oversøiske flyvninger med Singapore Airlines har Premium Economy passagererne adgang til at forudbestille mad fra selskabets Book The Cook service, der giver adgang til et større udvalg af retter end ombord. På flyvninger fra Singapore er det f.eks. lokale favoritter som Dim Sum, en malaysisk specialitet “Nasi Lemak” eller stærk indisk byriani samt internationale favoritter, bl.a. pasta med alt godt fra havet i fløde-tomatsauce. Maden på den korte flyvning fra Manchester til München er blot en snack. Den bliver serveret på en bakke med hvid dug, men alt service og bestik er af plast. Kaffen i plastkop, croissanten på en plasttallerken og Champagne i et plastglas med fod. Maden er den samme som på Economy, og består af enten en croissant med skinke eller et stykke wienerbrød. Dertil en kirsebæryoghurt samt kaffe eller the. SQ-Premium-Economy-02 Hvor god pladsen på Premium Economy er, bliver faktisk først for alvor tydelig, når man igen sidder klemt ned i et almindeligt flysæde. Så er det tydeligt, hvordan de ekstra centimeter i bredden og ved knæene gør en markant forskel på en lang flyrejsen. Især hvis sidemanden er en stor kleppert og personen foran lægger sædet tilbage… På Premium Economy slås man ikke om armlænet, man gnider ikke skuldre med sidemanden og der kommer ikke et sæde flyvende lige i smasken, når personen foran gerne vil sove. Og her er plads nok til, at man faktisk kan have en computer stående foran sig og få lidt arbejde fra hånden. Premium Economy kommer på ruten København-Singapore fra efteråret 2017. Første afgang fra Danmark med mellemklassen bliver d. 31. oktober 2017. For passagerer fra Jylland er det også muligt at flyve til London/Frankfurt/Amsterdam og skifte fly dér. Dermed er der endnu flere muligheder for at fange et Singapore Airlines fly med Premium Economy.

Flybranchen.dk var inviteret af Singapore Airlines