RSS

BREAKING NEWS

Islandsk flyselskab er et flyvende teater

Af Kenneth Karskov // Icelandair kan i år fejre 80 års fødselsdag, og det fejrer flyselskabet med en række anderledes initiativer. Flyselskabet har således fået en britisk teatergruppe til at undervise kabinepersonalet i performanceteater. Formålet er, at …

Flyselskab hædrer dansk EM-triumf

Af Kenneth Karskov // Det er i dag 25 år siden, at det danske fodboldlandshold slog Tyskland i EM-finalen, og dermed skrev dansk historie. Den begivenhed hædrer lavprisselskabet Norwegian nu. Flyselskabet offentliggør i dag, at nyeste “halehelt” - som er N…

Qatar Airways vil købe bid af American Airlines

Af Kenneth Karskov // Qatar Airways vil købe sig ind i oneworld-partneren American Airlines. Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse. Qatar Airways sigter i første omgang på at købe op til 4,75% af aktierne i det amerikanske flyselskab…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SWISS Economy Class til Asien

Af Kenneth Karskov

Rute: København til SIngapore via Zürich
Flytype: Airbus 340-300
Flyselskab: SWISS
Klasse: Economy Class

Når turen går til Asien, kan det ofte være billigere at tage turen via en af de store europæiske lufthavne fremfor at flyve direkte fra København. En mellemlanding i Frankfurt, Paris eller i dette tilfælde Zürich kan således hurtigt skære flere hundrede kroner af en flybillet – nogle gange endda flere tusinde.

Forbindelsen fra København til Singapore er i øvrigt ideel. Afgang kl. 19:55 fra København og turen til Zürich tager under to timer. Det er lige tids nok til, at alle passagerer får serveret en sandwich af rustikt brød og en sodavand, øl eller vin. Ganske gratis.

Sandwich på aftenafgangen med SWISS fra København til Zürich

Herover: Gratis sandwich på turen fra København til Zürich

Herefter er der blot en time til næste afgang. Rigeligt tid til ikke at skulle stresse igennem lufthavnen, og tilpas kort til at man ikke føler, at man spilder sin aften her.

SWISS flyver til Singapore med en Airbus 340 med god plads. Flyet har nogle år på bagen, og det samme gælder kabinen. Indretningen er den klassiske 2-4-2 med to sæder i hver af vinduesrækkerne og fire i midten af flyet.

Brun er den gennemgående farve – vi taler brunternede stofsæder, der er indkapslet i lysebrun plast – og selvom det måske ikke er den mest moderne og elegante løsning, så er her rart at være.

Benpladsen er til at leve med, nakkestøtterne kan foldes om hovedet, så det ikke vælter, når man sover, og her ligger allerede en pude og et tæppe klar, når vi stiger ombord.

Hvert sæde har egen skærm, og underholdningssystemet er loadet med en række nye film og en godt bagkatalog af klassikere. Alle passagerer kan starte og stoppe filmene efter behag, men denne luksus kommer på bekostning af benpladsen, for en boks til underholdningssystemet tager en del af pladsen under sædet foran dig.

SWISS LX178 Economy Class Seat

Herover: SWISS Economy Class har to sæder i vinduesrækkerne og fire i midten af flyet

Turen starter lige på og hårdt. Her bliver ikke serveret en drink inden maden, hvilket sikkert skyldes, at klokken er 22.45 før dørene lukkes og flyet sætter kurs mod Asien. Så vi går direkte på maden.

Jeg er helt med på, at økonomien i flymad er helt anderledes end i alle andre former for catering. På grund af de store krav til bl.a. sikkerhed omkring produktion og transport af flymad, så koster det op mod en krone for hver ekstra skive peberfrugt, der skal på bakken.

Så et flymåltid løber hurtigt op. Jeg forstår derfor udmærket, at der bliver skåret ind til benet, men hvis du kan skimte den sørgelige salat på det grynede billeder herunder, så ser du et levende bevis på, hvad der sker, når folkene med regnearket får lidt for meget at skulle have sagt.

SWISS-LX178-Singapore-economy-class-dinner

Herover: SWISS Economy Class aftensmad en time efter afgang fra Zürich

Et salathoved snittet i små stykker tilsat fire (ja, præcis fire styks – jeg talte dem) milimeter-tynde strimler gulerod. Det er ikke den mest spændende salat i hele verden. Hvad med lidt forkælelse i form af bare én enkelt cherrytomat, lidt agurk eller en strimmel peberfrugt?

Fair nok, flymad på Economy Class er i bund og grund glorificerede færdigretter, men omvendt må jeg være ærlig og sige, at jeg haster ikke med at gøre plads i fryseren til dette måltid: “Beef with mashed potatoes”.

Hos SWISS er der i princippet to retter at vælge mellem, og den anden mulighed er grøntsagslasagne, som dog er udsolgt, da personalet når til række 36.

SWISS Economy Class cabin long-haul

Herover: Serveringsvognen ruller igennem SWISS Economy Class

Så jeg får serveret en hovedret bestående af snittede haricots verts, en klat kartoffelmos og en finthakket oksefrikadelle, der kan skæres over med en gaffel. På bakken ligger også en bolle, et stykke Gruyère ost og en fin, lille dessert.

Jeg er lige ved til at sige, at børnemaden faktisk ser bedre ud end de voksnes måltid. Herunder kan du se, hvad SWISS serverer til de yngste passagerer, hvis du bestiler “Child Meal” (CHML – vær opmærksom på, at dette skal bestilles inden afrejse).

SWISS child meal CHML

Herover: SWISS Economy Class aftenmåltid til børn (skal forudbestilles)

Flyet er smækfyldt, og her er ikke et eneste ledigt sæde. Så personalet har travlt, men de fremstår de stadig smilende, engagerende og joviale på samme tid. Det er stærkt!

Under hele flyvningen er der fri bar. Det gælder sodavand, øl, vin, spiritus og sågar en mousserende vin, hvis man starte turen med et glas bobler.

Inden landing i Singapore bliver der serveret en morgenbakke med en skål med frugt, hindbæryoghurt, bolle med smør og marmelade, en varm ret med omelet, tomatsalsa og to kartoffelrösti.

Swiss Air Lines LX178 Zurich to Singapore (ZRH-SIN) breakfast

Herover: SWISS Economy Class morgenmad inden landing i Singapore

Hjemturen fra Singapore til Zürich foregår på samme måde, dog med den forskel at maden er markant bedre. Man plejer at sige, at flyselskaberne serverer den bedste mad på turen ud fra deres hjemmelufthavn, men her forholder det sig stik modsat.