RSS

BREAKING NEWS

Nu kommer ruten til “Nordens Venedig”…. i Rusland!

Af Kenneth Karskov // Snart bliver det igen muligt at flyve direkte fra København til en af Ruslands smukkeste byer. "Nordens Venedig" rummer over fem millioner indbyggere og har fået sit tilnavn på grund af byens mange kanaler. Det er det russiske flysels…

Ny rute til Singapore

Af Kenneth Karskov // “Vi holder ord og fortsætter med at ekspandere vores netværk af asiatiske destinationer”, siger Rafał Milczarski, øverste direktør i det polske medlem af Star Alliance, LOT Polish Airlines. Med de ord kan han løfte sløret for flyselskabe…

Største vinterprogram i 94 år

Af Kenneth Karskov // Finnair gør klar til det største vinterprogram nogensinde i flyselskabets 94- årige historie. Den store vintersatsning inkluderer 64 planlagte afgange hver uge til sol og varme i Asien, Nord- og Centralamerika, bl.a. 16 ugentlige afgange…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SWISS First Class

Hvis ikke det var for fly informationerne på den lille skærm, der angiver at vi befinder os i ti kilometers højde, ville det ligne en scene fra en hyggelig, lille restaurant: Kæresten og jeg som kigger hinanden i øjnene henover et veldækket bord.

Måltidet skal i øvrigt vise sig at være en mavepuster til de som måtte mene, at flymad aldrig bliver rigtig lækkert.

First Class kabinen på denne aftenflyvning til Hong Kong er stuvende fuld. Det vil sige otte passagerer på en Airbus 340, hvor er placeret en stol vinduet i hver side af flyet og to i midten af kabinen. Der er således overordentlig meget plads, og gæsterne er en herlig blanding af topfolk indenfor forretningslivet og et andet ungt par, der meget vel kunne være på bryllupsrejse.

SWISS er et af kun fire europæiske flyselskaber med First Class (de tre andre er Lufthansa, British Airways og Air France), og kun på de lange oversøiske flyvninger.

På ruterne til Asien er det altid den ældre udgave af First Class. SWISS har en nyere version af deres ultimative luksuskabine, men den findes kun på ruterne til USA. Alligevel skal der dog ikke lyde nogen klage herfra, og selvom sædet måske ikke er sidste skrig, så er der intet dårligt at sige om komforten. Det er en kæmpe lænestol i topkvalitet, der kan trylles om til en helt flad seng.

Tilbage til maden. Imens jeg bladrer i det udførlige menukort, sipper jeg et glas Laurent-Perrier Grand Siècle. Det siges meget passende siges at have været Simon Spies’ yndlingschampagne, og rygtet vil vide, at rejsekongen drak en flaske eller to om dagen.

Jeg pønser i mit stille sind på at gøre ham kunsten efter…

Menukortet indeholder i øvrigt seks forretter, tre forskellige hovedretter, ostebord med fem schweiziske oste, to valgmuligheder til dessert og til sidst kaffe/the og schweiziske chokolader.

SWISS First Class forret: Balik laks

SWISS First Class forret: Balik laks

Det hele bliver serveret ved bordet, den ene ret efter den anden og ypperligt anrettet. Hver stol har en fodskal – en ottoman – og under måltidet bruger kæresten min ottoman som stol. Således kan vi sidde overfor hinanden og nyde måltidet, og inden det kommer til at lyde alt for kummerligt med en fodskammel som sæde, bør jeg måske forklare, at alene ottomanen her er større end et almindeligt Economy Class sæde.

Vinkortet er lige så omfattende som menuen, og efter et par timers gourmet oplevelser er det skønt, at stolen kan foldes ud til en to meter lang seng. Stewardessen reder op, imens vi skifter til de udleverede Van Laack pyjamas og siger pænt godnat!

Faktisk er der kun én dårlig ting at sige om First Class oplevelsen med SWISS, og desværre er det er i Københavns Lufthavn, at kæden hopper af.

“Har I checket ind på nettet?”, spørger damen, der huserer bag Business Class skranken, med en stram mine.

“Nej”, må jeg svare for web check-in virkede ikke.

“Hrmf! Næste gang er det altså vigtigt, at I vælger den rigtige kø”, formaner hun. “I skal gå hen, hvor der står Economy. Den her kø altså kun er til passagerer på Business Class”, fortsætter hun.

Jeg kunne være blevet rasende over den nedladende facon, men jeg forsøger mig med en lidt mere elegant løsning:

“Det er fremragende. For vi flyver First Class i dag….”

Rute: Zürich – Hong Kong
Klasse: First Class, sæde 1A
Flytype: Airbus 340-300
Flyvetid: 11 timer 45 minutter

Indflyvning til Hong Kong, set fra sæde 1A

Indflyvning til Hong Kong, set fra sæde 1A