RSS

BREAKING NEWS

Emirates gør klar til A380 nummer 100

Af Kenneth Karskov // Verdens største operatør af dobbeltdækkerflyet A380 gør klar til at modtage fly nummer 100. Det sker fredag den 3. november 2017. Over 80 millioner passagerer har siddet på en af Emirates snart hundrede eksemplarer af verdens største …

Godt nyt for dansk turisme: Kinesisk flyselskab til København

Af Kenneth Karskov // Københavns Lufthavn kan se frem til at kunne tilføje et kinesisk flyselskab til porteføljen fra næste forår. Kina er et af verdens største markeder fra flytrafik, og den danske turistbranche higer efter flere kinesiske turister til la…

Indisk fly-topchef: Norden er interessant, men...

Af Kenneth Karskov // “Vi kan sagtens forestille os flere destinationer i Europa”, siger Guarang Shetty, en af de to øverstplacerede i det ambitiøse indiske flyselskab Jet Airways, til Flybranchen.dk. Jet Airways er Indiens næststørste flyselskab, kun over…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Turkish Airlines Business Class til Asien

  • Written by:

Flyselskab: Turkish Airlines
Rute: Istanbul – Male (Maldiverne) – Colombo (Sri Lanka)
Rute: TK730
Klasse: Business Class
Sæde: 4J

Af Kenneth Karskov

“Skal jeg rede sengen?”, spørger det kvindelige besætningsmedlem. Flyet til Sri Lanka og Maldiverne har afgang fra Istanbul lufthavn 01:55 om natten, så det er tydeligt, at de fleste passagerer gerne vil gøre brug af muligheden for at få nogle timers søvn undervejs.

Business Class kabinen er smækfuld på denne natflyvning til Sydøstasien. TK730 flyver fra Istanbul (IST) til Malé (MLE) på Maldiverne, hvilket tager otte timer, og efter et kort stop videre til Colombo (CMB) i Sri Lanka, hvilket tager yderligere halvanden time.

Der er velkomst drinks inden afgang, og så snart flyet er i luften har personalet travlt med at få sengene klargjort for de passagerer, der gerne vil drage fordel af den ultimative luksus i luften: En god nats søvn i en 180 grader flad seng.

Så inden maden kommer på bordet, bliver der sørget for, at de, som gerne vil sove, kan få nogle timer på øjet. For nok er her Champagne, gourmet mad og flere film end man kan nå at se på en tur til Asien, men det allerstørste trækplaster er stolen, der kan blive til en seng.

Turkish Airlines har indrettet denne Airbus A330 med 28 sæder på Business Class opstillet i en klassisk 2-2-2 konfiguration med enorm benplads. Der er over halvanden meter til sædet foran.

En topmadras bliver rullet hen over sædet, en blød pude bliver anbragt ved hovedet og et tæppe til at tage over sig bliver fint lagt i fodenden. I den lille toilettaske – fra det italienske luksusmærker Furla – ligger flyverbriller, sokker samt et par ørepropper, så alle betingelser for en god lur er til stede.

Med afgangstid midt om natten er det da også tydeligt, at de fleste springer natmaden over og går direkte i seng. Eventuelt napper de lidt morgenmad inden landing på Maldiverne.

Hvis man bliver hængende til natmaden, så får man serveret et Middelhavs-inspireret måltid. Først en tallerken med et par lette forretter inklusive oliven og salat med feta.

Baren er åben og der er ingen smalle steder med drikkevarerne. Efter forretten kommer personalet rundt med hovedretterne. De varme retter bliver serveret fra en vogn, der triller igennem kabinen.

Fordelen er, at det er muligt at se de forskellige valgmuligheder, men det rummer selvsagt ikke lige så elegant, som de selskaber, der vælger at servere hovedretten på en tallerken, der bliver båret ind fra flyets lille køkken.

Der er anbragt et par gode støjreducerende hovedtelefoner af mærket Denon ved hver plads, filmudvalget er fremragende, så tiden går hurtigt forrest i kabinen. Langsomt overmander søvnen de sidste passagerer, og de som blev op til natmaden synes at springe morgenmaden over.

Og deri ligger den helt store forskel mellem Business Class og Economy Class. Maden er bedre, vinene er bedre og servicen er bedre, men den største forskel er pladsen. Pladsen til albuerne, til benene og ikke mindst til at ligge ned og sove.

Faktisk er benpladsen så god, at fødderne ikke kan nå skamlen, når man sidder med bæltet fastspændt

Størstedelen af passagererne står af i Malé, og kun en lille håndfuld bliver tilbage på flyet. Maskinen står en times tid på landjorden, inden det fortsætter til Colombo.

Dette stop undervejs giver en spændende mulighed for passagererne: Du kan flyve ud til Sri Lanka, besøge dette spændende land, tage den korte tur tilbage til Malé, stå af og nyde de paradisiske øer, og så flyve hjem. Uden det koster ekstra.

Det giver to spændende og meget forskellige oplevelser på samme billet. Maldiverne har ikke kultur, historie eller mad der kan matche Sri Lanka, og omvendt har Sri Lanka ingen strande, der kommer bare i nærheden af hvad Maldiverne kan tilbyde.

Inden landing i Colombo Bandaranaike lufthavn (CMB) bliver der serveret mere mad og drikke. Baren er fortsat åben og et lunt måltid kommer på bordet med kyllingespyd, ris, fyldte grøntsager, grillede peberfrugt, tomat og feta. Det smager af sol og sommer.

Turkish Airlines er udnævnt til Europas bedste flyselskab seks år i træk, senest i 2016. Selskabets lounge i Istanbuls lufthavn fortjener også at blive nævnt i denne anmeldelse, for det er et imponerende sted, som overgår hvad andre lounges i europæiske lufthavne kan tilbyde.

Faciliteter, design og forplejning er helt i top i loungen og her er både billardbord, biograf, legerum til børnene, mulighed for at fyre et par golfslag af samt flere madstationer med forskellige lækkerier. Det er et sted, man gerne tilbringer et par timer, inden det er tid til næste afgang.