Et af de små Air Seychelles fly til indenrigsflyvning mellem øerne (foto: Kenneth Karskov)

Rutetjek: Ægte feriestemning på Air Seychelles Business Class

Af Kenneth Karskov

Boblerne i mit glas danser lystigt til tonerne af Seychellernes lokale sega-musik og feriestemningen breder sig i denne Boeing 767 på vej mod ø-staten Seychellerne. Mens de sidste passagerer stiger ombord, bliver jeg tilbudt et glas Lanson champagne til at fordrive ventetiden.

At stige ombord på et Air Seychelles fly er som at tage hul på ferien otte timer inden den egentlig starter.

Champagne i stride strømme

”Kunne De tænke dem en drink inden maden?”, lyder det venlige spørgsmål i stort set samme sekund som ”Fasten Your Seatbelt”-skiltet slukker. Jeg beder om lidt mere champagne, mens jeg bladrer i menukortet for at få en idé om, hvad aftenen vil bringe af kulinariske oplevelser.

Vi er kun seks passagerer på de 24 sæder forrest i maskinen, så personalet har god tid alle forespørgsler om Gin-Tonics, Martinis eller champagne.

Det bedste ved Business Class – eller Pearl Class som Air Seychelles kalder det – er pladsen. Her er halvanden meter til sædet foran og god albuerum til passageren ved siden af. Det har betydning for maden ombord, for den smager bare bedre, når man ikke sidder på skødet af hinanden og får en albue i siden, hver gang sidemanden stikker gaflen ned i foliebakken.

Det grå plasticbord får en lille dug over sig, og straks ser det hele lidt mere appetitligt ud. Maden bliver serveret på ægte porcelæn og drikkevarerne hældt op i rigtige glas – ikke noget med vin i plastkrus og opvarmet mad i små knitrebakker her!

Lækker kylling i kokossauce, et godt stykke oksekød i kraftig pebersauce eller fyldt pasta i en delikat cikoriesauce? I forhold til Economy Class er maden udsøgt her, og vinene flyder på samme rundhåndede måde som Champagnen. Jeg når aldrig til bunds i glasset, før det er fyldt op igen.

Det fortsætter med en rullende dessertvogn med små frugttærter, Tiramisu og udvalgte oste, og slutter først da kaffen og cognac’en kommer på bordet. Pyh! Maven er proppet og hovedet begynder at snurre lidt efter et par gode glas til måltidet.

Forretten er serveret (foto: Kenneth Karskov)

En god lur

Derefter er det bare at køre sædet tilbage og lukke øjnene. Sæderne på denne Boeing 767 fra Air Seychelles kan ikke lægges fladt ned og laves om til en ’seng’, men de kan bøjes i en vinkel på 138 grader, og det er nok til en god lur.

Den virkelige forskel ligger i, at du med halvanden meters benplads aldrig får knæ i ryggen eller skal høre på brok fra rækken bagved, når du lægger sædet tilbage.

Dertil kommer, at der heroppe ganske enkelt er færre passagerer pr. kvadratmeter, så støjniveauet er markant lavere end på Economy Class. Det er med til at du kan lukke øjnene og lade kroppen slappe af, mens flyet suser af sted med over 900 km/t.

Da jeg vågner og kigger på det elektroniske verdenskort på min skærm, kan jeg se, at vi hastigt nærmer os de 115 prikker i Det Indiske Ocean, der udgør Seychellerne. Morgenmaden er en platte med ost, pålæg og frisk frugt og mens jeg indtager den, kan jeg så småt skimte de første af ø-rigets paradisiske strande.

Kort efter hjulene har ramt landingsbanen, får jeg varmen lige i ansigtet, for ”Pearl Class” passagererne træder af borde som de første, så jeg stryger lige igennem paskontrollen. Det er den sidste lille bonus ved at sidde oppe foran: Jeg kommer hurtigere igennem lufthavnen end alle andre, min kuffert dukker op som den allerførste, og jeg kan således endnu hurtigere komme ud og stikke fødderne i det kridhvide sand samt tage de første svømmetag i Seychellernes smukke turkisblå vand.

Note: Air Seychelles har siden denne anmeldelse fra 2007 skilt sig af med alle sine long-haul fly og flyver kun korte ruter med Airbus A320 og mindre.

Seychellernes strande er uimodståelige (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

by