RSS

BREAKING NEWS

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så til stede ved åbningsceremonien var både erhvervsminister Rasmus Jarlov samt Kinas ambassadø…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når de skal vælge flyselskab. Og svaret er: Komfort på flyet og kortest mulig rejsetid. Det giver god mening, men der man…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing 787-8 Dreamliner, som blandt andet er indrettet med et overdådigt soveværelse til præsidentparret. Mexico har fået en ny præsident fra den yde…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

SAS’ svære valg

  • Written by:

SAS knokler i øjeblikket med at blive enige med kabinepersonalet om en ny aftale. Stewardesserne skal gå flere tusinde kroner ned i løn og arbejde mere, mener ledelsen. Ikke overraskende er medarbejderne ikke enige.

Hvad end de bliver enige om – for enige SKAL de jo blive – så er spørgsmålet om det er nok til at redde det fællesskandinaviske flyselskab?

For en aftale med de ansatte retter ikke op på en række grundlæggende problemer. SAS med den nuværende struktur og med den danske, svenske og norske stat som ejere er ikke nogen særlig fleksibel størrelse. Konkurrencen er benhård og konkurrenterne har lavere omkostninger, bedre trimmede organisationer og kun et mål for øje: At tjene penge.

At løse disse problemer kræver en gennemtænkning af selskabet. Hvad er ambitionen med SAS? Skal de tjene penge? Skal de tage nationale hensyn? Skal de være et lavprisselskab? Skal de være et full-service selskab? Skal de være forretningsmandens eller turisternes selskab? Skal de konkurrere om langdistance-kunder eller forvandles til et regionalt selskab?

Det er som om, at SAS prøver at svare ja til det hele. Den går bare ikke.

Før de problemer er løst – og svarene givet – så forslår en aftale med medarbejderne som en skrædder i helvede.

Endnu mere usikkerhed om deres situation kan kun virke demotiverende på dem. De seneste mange år har SAS ikke handlet om andet end nedskæringer, hvilket slider på medarbejderne. Den slags må man tage med i dårlige tider, men at trække pinen ud over flere år er ikke nogen løsning. Nu har vi i flere år hørt om det ene spareprogram efter det andet, og hver gang viser det sig ikke at være nok. Så kommer der en ny spareplan.

Dét øger ikke motivationen, og der er ikke noget at sige til at medarbejderne er frustreret. Så indtil videre får SAS ledelsen bare endnu mere frustrerede medarbejdere ud af det uden at have løst de virkelig store problemer. Man må virkelig håbe, at ledelsen denne gang gør alt hvad de mener er nødvendigt, så selskabet kan begynde at se fremad. At blødningen bliver stoppet, for først da vil de dårlige vibes omkring selskabet forsvinde.

Det kan være der skal drastiske midler til, så må det være det. Men gør det nu en gang for alle. Og tag derefter hul på at komme af med det statslige ejerskab og få trimmet resten af organisationen, så SAS kan konkurrere på lige vilkår med resten af branchen.

Flere nyheder

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…

Hærværk på grønlandske flyvepladser

Af Kenneth Karskov // Specielle pærer, som er særligt beregnet til lufttrafik, er igen og igen blevet smadret på helikopterflyvepladser i…

Bryllup aflyst - kapitalfond overtager

Af Kenneth Karskov // Det store islandske flybryllup er aflyst. Icelandair har i sidste øjeblik aflyst det planlagte køb af konkurrenten…

Rio de Janeiro bliver ny Norwegian destination

Af Kenneth Karskov // Rio de Janeiro i Brasilien bliver ny Norwegian destination fra 31. marts 2019. Ruten vil afgå fra…