Emirates til København

Det må betegnes som gode nyheder, når Emirates chefen Tim Clarke udtaler, at Emirates vil komme med en rute til København indenfor 12-24 måneder.

Når det er en rigtig god nyhed for rejseglade danskere, så er det fordi der dukker rigtigt mange nye muligheder op med Emirates indtog. Siden Emirates sidst forsøgte at åbne en rute til København, er både SAS og Norwegian begyndt at flyve direkte fra København til Dubai, så udover at det vil presse prisen, giver det også mulighed for at komme til en lang række eftertragtede destinationer hurtigere og nemmere med et stop i De Forenede Arabiske Emirater.

Med et enkelt flyskift i Dubai er det muligt at komme videre med Emirates fly til de mange destinationer i Australien, Asien, de arabiske lande og Afrika, som ellers kræver et par ekstra stop undervejs og er meget dyre at rejse til. Det mønster ser man fra andre lufthavne, hvor Emirates flyver. Selvsagt er der en hel del point-to-point trafik med forretningsfolk og turister, der skal til Dubai, men en stor del af flyet er også fyldt med folk, der skal connecte til en anden destination.

En ny rute fra København vil give bedre forbindelser til bl.a. New Zealand (Auckland og Christchurch), Australien (Brisbane, Sydney, Melbourne, Perth), Sydkorea (Seoul), Japan (Osaka og Nagoya), Kina (Shanghai og Hongkong), Filipinerne (Manila), Malaysia (Kuala Lumpur), Maldiverne (Male), Indien (Delhi, Mumbai, Chennai, Hyderabad, Cochin, Thiruvananthapuram, Bangalore, Kolkata), Sydafrika (Johannesburg), Mauritius, Seychellerne og en lang række destinationer i Afrika, som ellers er svære at komme til.

Derudover er det rart at se, at et selskab, der bevidst satser på service og komfort ombord, tager kampen op på København. For os almindelige økonomiklasse rejsende betyder det gratis mad og drikke ombord samt top underholdningssystem til at fordrive tiden med og sidst men ikke mindst: Lavere priser. Det er den slags, der altid sker med øget konkurrence.

For lige at tage historien fra 2006, hvor Emirates senest forsøgte at starte en rute til København op, så var alt sådan set klart og salget var sågar påbegyndt. Planen var, at sende en Airbus 330-200 med plads til 278 passagerer til København fire gange om ugen med start 1. oktober 2006, men allerede fra slutningen af oktober 2006 at gå over til en daglig afgang.

Så dukkede Jyllands-Postens Muhammed tegninger dukkede op, og flyselskabet kom i bekneb med material og måtte lukke ruten på grund af akut mangel på fly. Der var således passagerer, der allerede havde nået at købe billet med Emirates, som så måtte sættes på andre fly.

Fra officielt hold blev sammenhængen naturligvis benægtet, men da deres danske generalagent var kommet til at sige det højt, så lød det lidt hult, da hovedkvarteret senere benægtede det.

Nuvel, vi krydser fingre for at det lykkes denne gang. For det er godt nyt for alle os, der godt kan lidt at flyve!


Posted

in

by