Iberia og British Airways går sammen

Endelig blev det bekræftet: British Airways og Iberia går sammen. Umiddelbart kan det være svært at se, hvad et spansk og et engelsk luftfartsselskab kan bruge hinanden til, men når man kigger det efter i sømmene, giver det måske god mening.

I praksis bliver der oprettet et spansk selskab med operationelt hovedkvarter i London og med British Airways’ nuværende CEO i spidsen for de to selskaber.

For det første sender det igen de to selskaber ind i kampen om at være de store i Europa. Sammenlægningen giver Europas tredjestørste flyselskab med over 60 millioner passagerer. Så er de i haserne på Lufthansa gruppen – der udover Lufthansa også tæller Austrian, Brussels og Swiss – med 89 mio. passagerer og Air France/KLM med 79 mio. passagerer.

For det andet giver det en større volumen og god synergi. Det er de alle virksomhedsledere håber på med en sammenlægning, og Willie Walsh, CEO hos British Airways, har tidligere udtrykt respekt for hvad Air France har fået ud af sammenlægningen med KLM og hvad Lufthansa har opnået med deres opkøb. Ikke kun på omkostningssiden, men også hvad angår synergieffekter. Tallene viser, at et kombineret Iberia og British Airways giver en omsætning på sammenlagt mere end 110 milliarder danske kroner.

For det tredje er Iberia faktisk det mest oplagte valg for British Airways. Begge selskaber er medlem af Oneworld alliancen, de supplerer hinanden rimeligt – og så mange andre store er der ikke tilbage at lege med. Set udefra, så havde det givet bedre mening med et ægteskab mellem British Airways og American Airlines. Det har været forsøgt, men de relevante myndigheder sig sig imod, og af de store europæiske selskaber er der ikke mange andre tilbage end netop Iberia.

Så det ligner et fornuftsægteskab. Bortset fra at de to selskaber begge er i dyb krise, og de problemer fjerner en sammenlægning på ingen måde.


Posted

in

by