RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian introducerer bonusprogram

  • Written by:

Først var de så meget imod SAS Eurobonus, at det skulle forbydes at få bonuspoint i hele Skandinavien, men nu er Norwegian vendt rundt på en tallerken og indfører deres eget loyalitetsprogram. Norwegian introducerer bonusprogrammet “Norwegian Reward” og giver fra i dag passagererne mulighed for at opspare Cash Points.

Cash Point kan så bruges på flybilletter, bagage eller sædevalg hos Norwegian. Man opsparer 10% Cash Points på de dyre Full Flex billetter (hvem pokker flyver egentlig på dem?) og 2% på de billige lavprisbilletter. Nyskabelsen er, at man ikke skal opspare et bestemt antal point, før man kan bruge dem, men sagtens kan fyre dem af som både som hel eller delvis betaling for flybilletter.

Det er ikke typisk for lavprisselskaberne at lave bonusprogrammer. Faktisk er det kun et fåtal, der har dem – f.eks. airBerlin – og de to store, Ryanair og easyJet, kunne det aldrig falde ind at lave den slags. Det er imod selve lavpristanken, at lave bonusprogrammer og Norwegian har også tidligere var meget imod SAS Eurobonus programmet.

I 2002 opkøbte SAS det rivaliserinde flyselskab Braathens, og fik hvad der kunne ligne et monopol på indenrigstrafik i Norge. Kort derefter begyndte Norwegian at flyve sine første større ruter, så for at fjerne SAS konkurrencefordel overfor det nye selskab, så forbød den norske konkurrencestyrelse bonuspoint på norsk indenrigsflyvning.  I 2005 klagede Norwegian – sammen med Sterling – igen, denne gang med det formål at få optjening af Eurobonus gjort forbudt på de skandinaviske ruter.

Siden er der løbet meget vand gennem åen, og Norwegian er nu næsten lige så store som SAS i Norge. Og så er bonusprogrammer pludselig helt fine…

Desværre for Norwegian, så har deres indædte modstand mod SAS Eurobonus ramt dem som en boomerang. For når de nu introducerer deres eget Norwegian Reward, så er det ikke muligt at optjene de nye Cash Points på norske indenrigsruter.