RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Nul gebyrer = 4 mia. kr. i indtægt

  • Written by:

Det er blevet dyrt at tage en kuffert med ombord på et lavprisfly. 250,- kroner tur/retur med Ryanair (15 pund pr. vej), 170 kr. tur/retur til Berlin med easyJet og kr. 110 med Norwegian tur/retur til London.

Gebyrerne er blevet en god indtægtskilde, og det anslås at Ryanair i år vil tjene fem milliarder kroner på gebyrer. Derfor sidder de store europæiske flyselskaber også og kigger lavprisselskaberne over skuldrene, og spekulerer på om de skulle gøre noget lignende for at få lidt ekstra kroner i kassen, men endnu er ingen hoppet på den vogn.

Lavprisselskaberne vil gå langt for at få deres pris til at se billig ud, og så tjene pengene hjem på salg ombord, bagagegebyrer og alle mulige andre tillæg undervejs. Det er stik imod, hvad de traditionelle flyselskaber altid har gjort – og stadig gør – nemlig inkluderer det hele fra starten.

Så der hvor den står lige nu er, at det første har vist sig at være enormt effektivt for lavprisselskaberne, men ubelejligt for kunderne. Det sidste meget simpelt for kunderne, men skidt for forretningen.

De traditionelle flyselskaber tjener simpelthen ikke penge nok på at inkludere det hele i billetprisen, men inden de på direktionsgangene rundt omkring i Europe konkluderer, at den mest succesrige forretningsmodel er at splitte flybilletprisen op i atomer og lave gebyrer for hver enkelt lille ydelse, så bør de lige kigge en ekstra gang på, hvordan de gør hos Southwest, “alle lavprisselskabers moder”.

Southwest transporterede sidste år over 100 millioner passagerer rundt i USA. Indtil sammenlægningen af Delta og Northwest i år, så var Southwest verdens største flyselskab målt på antallet af passagerer.

Hos Southwest tager de ikke gebyr for bagage – ligesom de også gratis giver alle passagerer lidt at tygge i og noget at skylle efter med – men det gør de til gengæld hos en række af de store konkurrenter.

Så tidligere i år lancerede Southwest en håndfuld sjove tv-reklamer med budskabet at “kufferter flyver gratis”, og spurgte bl.a. ‘hvorfor hader de andre flyselskaberne din bagage’? Kampagnen var sjovt lavet og flyselskabet fik effektivt slået et af deres selling points fast i de rejsendes bevidsthed.

Nu er regnestykket gjort op, og det viser sig, at Southwest har fået fire milliarder kroner (USD 800 mio.) i indtægter på kampagnen, kan man læse på The Street:

Southwest says its strategy of eschewing fees for baggage handling and other amenities has boosted revenue by nearly $800 million annually, CEO Gary Kelly said.

Southwest has seen a market share shift of roughly one percentage point in response to its “immensely successful ‘bags fly free’ advertising campaign, in a time when we are actually reducing our capacity and the domestic market is actually shrinking,” Kelly said at an investment conference. With the domestic air travel market worth about $80 billion to $90 billion annually, “a market share shift like that has a very significant positive effect for Southwest,” Kelly said.

Så det kan altså være en rigtig god forretning ikke at opkræve gebyrer. Så for de flyselskaber, som fortsat arbejder for at alt skal være inkluderet i billetprisen, så er der håb forude. På trods af det lige nu er lavprisaktørerne med de mange gebyrer, som har vind i sejlene.

Se en af reklamefilmene fra Southwest kampagnen “Bags Fly For Free” – tryk her!