RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Tomme fly giver PR sejr

  • Written by:

Når et flyselskab starter en ny rute op, så er det aldrig nemt at have fuldt hus på de første par flyvninger. Folk skal lære produktet at kende, og den slags tager tid.

Så hvordan vender man det til sin fordel? Det har Norwegian lige bevist i et PR-stunt for deres nye København – Karup rute.

Giv billetterne væk til én krone, få en masse gratis omtale og de tomme sæder er forvandlet fra en truende katastrofe til en PR-sejr.

Norwegians held med den nye indenrigssatsning vil blive fulgt tæt af pressen. Hvis journalisterne først får nys om, at der ikke er nogen med flyene, så er der lagt i ovnen til et par historier om, at det ikke går for godt for Norwegian på de nye ruter.

Så idet de har siddet i hovedkvarteret og set, at tallene for de første par flyvninger sikkert ikke var for gode, så slog de op på side 1 i PR-håndbogen for lavprisselskaber: Giv flybilletterne væk og få omtale.

Så den første uge koster det kun en krone for billetten at flyve mellem København og Karup – dertil kommer naturligvis et kreditkort-gebyr – men det kan de lige så godt gøre, som at flyve med tomme maskiner. Så tabet på indtægtskontoen er ikke stort, men gevinsten er betragtelig.

Nu får Norwegian fyldt flyene og får en masse gratis omtale. De artikler, der kommer ud af dette initiativ ville have kostet en formue at indrykke i medierne, de får slået budskabet om, at de er det billige alternativ på ruten fast med syv-tømmer søm, og samtidig giver de en lang række passagerer mulighed for at prøve produktet af, og de kan fortælle det videre til deres venner og kollegaer.

Og vupti – katastrofen er vendt til en sejr. Dygtigt gjort!