Tomme fly giver PR sejr

Når et flyselskab starter en ny rute op, så er det aldrig nemt at have fuldt hus på de første par flyvninger. Folk skal lære produktet at kende, og den slags tager tid.

Så hvordan vender man det til sin fordel? Det har Norwegian lige bevist i et PR-stunt for deres nye København – Karup rute.

Giv billetterne væk til én krone, få en masse gratis omtale og de tomme sæder er forvandlet fra en truende katastrofe til en PR-sejr.

Norwegians held med den nye indenrigssatsning vil blive fulgt tæt af pressen. Hvis journalisterne først får nys om, at der ikke er nogen med flyene, så er der lagt i ovnen til et par historier om, at det ikke går for godt for Norwegian på de nye ruter.

Så idet de har siddet i hovedkvarteret og set, at tallene for de første par flyvninger sikkert ikke var for gode, så slog de op på side 1 i PR-håndbogen for lavprisselskaber: Giv flybilletterne væk og få omtale.

Så den første uge koster det kun en krone for billetten at flyve mellem København og Karup – dertil kommer naturligvis et kreditkort-gebyr – men det kan de lige så godt gøre, som at flyve med tomme maskiner. Så tabet på indtægtskontoen er ikke stort, men gevinsten er betragtelig.

Nu får Norwegian fyldt flyene og får en masse gratis omtale. De artikler, der kommer ud af dette initiativ ville have kostet en formue at indrykke i medierne, de får slået budskabet om, at de er det billige alternativ på ruten fast med syv-tømmer søm, og samtidig giver de en lang række passagerer mulighed for at prøve produktet af, og de kan fortælle det videre til deres venner og kollegaer.

Og vupti – katastrofen er vendt til en sejr. Dygtigt gjort!


Posted

in

by