RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Norwegian bestiller Boeing 787 Dreamliner

  • Written by:
Norwegian vælgere Boeing 787 Dreamliner

Norwegian bestiller Boeing 787 Dreamliner

Rygterne har længe svirret om langruter hos Norwegian, og flyselskabet har da også flittigt pustet til ilden og kommenteret på rygterne. I dag kommer så første håndgribelig bevis på, at der rent faktisk er ved at ske noget, for Norwegian underskriver i dag en aftale om leasing af to styk Boeing 787 Dreamliner fra ILFC.

Nordmændene skriver i en pressemeddelelse, at de kigger på yderligere 4-6 fly af samme type. Altså i alt seks til otte langdistancemaskiner, hvilket er ganske ambitiøst. Til sammenligning har SAS 11 langdistancefly (7 Airbus 340-300 og 4 Airbus 330-300).

De to første fly skal efter sigende blive leveret i foråret 2012. Dette vil jeg dog tage med et gran salt, for en lang række selskaber står til at få leveret fly af denne type før Norwegian får deres maskiner, og da den første Dreamliner ikke er leveret endnu, så kan der snildt gå mere end halvandet år før de får deres maskiner.

Første kunde til Boeing 787 Dreamliner er det japanske Star Alliance medlem ANA, mens første europæiske flyselskab, der kan præsentere det nye fly er det polske Star Alliance medlem LOT Polish Airlines.

For et kig indenfor i Boeing 787 Dreamliner, så tjek denne video:

1 comment

  1. ABA

    “…Dette vil jeg dog tage med et gran salt, for en lang række selskaber står til at få leveret fly af denne type før Norwegian får deres maskiner…”

    Alt i luftfart skal tages med et gran salt – men når man placerer og indfrier ordrer på mere end halvtreds fly af samme familie, kan meget lade sig gøre. Derudover vil der givetvis være ordrer, placeret af andre selskaber, som ikke ønsker disse indfriet alligevel.

    Jeg tror ikke 2012 er urealistisk for lige netop dette norske fænomen.