Korean Air vs. Airbus 380

Nymalet Korean Air Airbus 380

Den første Korean Air Airbus 380 er netop rullet ud fra malerværkstedet. Det betyder, at der ikke er lang tid til at det koreanske SkyTeam medlem får det første eksemplar af den store fugl.

Efter succesfuld malerarbejde er næste stop at få den stoppet med isenkram på fabrikken i Hamburg, og et sted i andet kvartal skulle den være klar til koreanerne.

Indtil videre ved vi, at Korean Air bliver det flyselskab, der fylder færrest sæder ind i den store fugl. 407 stole bliver der plads til, fordelt på 12 First Class, 94 Business og 301 Economy.

Qantas: 450 sæder (14 First Class, 72 Business, 32 Premium Economy og 332 Economy)
Singapore Airlines: 471 (12 Suites, 60 Business og 399 Economy)
Emirates: 489 sæder (
14 First Class, 76 business og 399 Economy)
Lufthansa: 526 (8 First Class, 98 Business Class og 420 Economy)
Air France: 538
(9 La Première, 80 Affaires og 449 Voyageur )

Korean Air First Class "Kosmo Suite"

Korean Airs første flyvning med Airbus 380 bliver d. 10. juni 2011 og turen går til Japan. Koreanerne vil i begyndelsen sætte 380’eren i rutefart mellem hovedstaden Seoul og de asiatiske storbyer Tokyo, Hong Kong og Bangkok. Senere kommer USA, og med lidt held også Europa sidst på året.

I så fald bliver det Frankfurt, som mange danske passagerer bruger som transit på vej til Korea. Så snart Frankfurt kommer på rutekortet bliver der god mulighed for at gå ombord i det store fly, så lad os se nærmere på, hvad Korean Air har tænkt sig at fylde ind i maskinen…

First Class

De 12 passagerer på første klasse får lov at sidde i den allerforreste del af “stueetagen”. De kan glæde sig til at sidde i “Kosmo Suites”, som er en meget privat kabine, men dog ikke med en lille dør, som det ses hos Singapore og Emirates. De vil være opstillet i en 1-2-1 konfiguration.

Afstanden mellem stolen er 83″ og sædet kan naturligvis lægges 180 grader tilbage og danne de perfekte rammer om en god nats søvn på den lange rejse.

Hele øverste dæk bliver "Prestige Class"

Business Class

Hele øverste dæk vil blive Business Class kabine – ellers som Korean Air kalder det “Prestige Class” – og koreanerne bliver således de første til udelukkende at have Business på første sal.

I alt vil der blive plads til 94 stole med 74 tommer mellem sæderne. “Prestige Sleeper Seat” vil være 180 grader fladt, når det er foldet helt ud, og stolene vil stå i en 2-2-2 konfiguration.

Economy Class

Økonomiklasse passagererne kommer til at sidde i en 3-4-3 konfiguration, men den gode nyhed er, at de får relativt meget benplads. Som udgangspunkt siger antallet af sæder på flyet ikke noget om, hvor god eller dårlig plads der er ombord, men Korean Air lover 33-34 tommer (afhængigt af, hvor I flyet du sidder) mellem sæderne på Economy.

Economy får 33-34 tommer mellem sæderne

Efter dagens standarder er det meget generøst. De fleste andre flyselskaber kører mellem 31 og 32 tommer på de lange flyvninger, så med andre ord er det helt op til 3 tommer – eller knap 10 cm – ekstra benplads, der bliver vundet! Det gør helt sikkert en forskel på de lange flyvninger.

Alle sæder får 10,6 tommer stor skærm samt USB stik, så du kan oplade f.eks. et kamera, iPhone eller lignende.

Du se hvordan koreanerne har indrettet flyet her: Korean Air Airbus 380 seat map