Lavpris i Asien: Jetstar

Når talen falder på lavpris i Asien, så er det typisk altid Air Asia, der bliver nævnt. Med god grund, for det succesfulde malaysiske lavprisselskab har bredt sig over hele Asien, og for alvor gjort lavprisflyvning populært i denne folkerige verdensdel.

Der findes dog også en række andre lavprisselskaber i Asien, der er værd at holde øje med. Et af dem er Jetstar, der er et datterselskab til det australske “full-service” selskab Qantas.

Alene dét gør Jetstar til noget særligt, for der er i tidens løb set mange eksempler på traditionelle flyselskaber, der forsøger sig med et lavprisflyvninger under et andet brand – bl.a. Go fra British Airways, buzz fra KLM og Snowflake fra SAS – men uden den store succes. Jetstar ser dog ud til at være undtagelsen, der bekræfter reglen.

Paraplyorganisation

Jetstar er egentlig en paraply for en række selskaber.

  • Jetstar Airways med hovedkvarter i Melbourne, Australien. Selskabet tager sig af en lang række indenrigsflyvnigner, samt regionale og internationale flyvninger. Selskabet blev oprettet af Qantas, som svar på den udfordring Richard Branson & Co. gav dem i form af Virgin Blue Airlines.
  • Jetstar Asia Airways med hovedkvarter i Singapore. Første flyvning var et tur fra Singapore til Hong Kong i december 2004.
  • Jetstar Pacific Airlines med hovedkvarter i Ho Chi Minh City i Vietnam. Hed tidligere Pacific Airlines, men blev omdøbt til Jetstar Pacific Airlines i maj 2008.

Et andet interessant aspekt ved Jetstar er deres long-haul operation med ni Airbus 330-200 (læs også artiklen: Langdistance til lavpris med stor succes om Air Asia X langruter). De bliver brugt på en række lange flyvninger til og fra Australien – bl.a fra Melbourne til Singapore – men Jetstar har også planer om lavprisflyvninger til Europa. 15 Boeing 787-8 er på bestilling, og de skal erstatte 330’erne, så snart Airbus kan levere det nye fly.

Jetstar store i Vietnam

Det er dog på min vej rundt i Vietnam, at jeg får chancen for at flyve med Jetstar for første gang. En indenrigstur fra Hanoi til Danang, som er en lille times flyvning samt en to-timers Ho Chi Minh til Hanoi flyvning, en rute Jetstar stort set har timedrift på.

I mit konkrete tilfælde var det ca. halv pris med Jetstar i forhold til Vietnam Airlines. Hos Jetstar kommer prisen i tre kategorier: Uden kuffert, med kuffert og fuld fleksibel. For at give en idé om niveauet, så koster det fire dollar ekstra at få en 20 kg. kuffert med og ca. dobbelt op ift. billigste pris at få en fuld fleksibel. Og her taler vi 60 USD for en fuld fleksibel billet!

Dertil kommer lufthavnsskatter og naturligvis kreditkortgebyr, men det er stadig billigt. Så jeg bestiller billetten med en kuffert inkluderet, og lidt overraskende er pladsreservation med i prisen, hvilket der vist ikke er mange andre lavprisselskaber i verden, der kan prale af! Og ekstra benplads koster sølle 2 USD mere, men desværre var det ikke muligt på disse flyvninger.

Så det bliver spændende at se, hvordan produktet kan konkurrere, for er det mon kun mad og drikke, der er forskellen på den billige lavprisbillet og den dyre full-service flybillet?

Jeg skal naturligvis berette om turen herinde på bloggen, så snart de to flyvninger er vel overstået… (fortsættelse følger)