Flyselskab: Jestar Pacific Airlines (Vietnam)
Rute: Hanoi – Danang
Flytype: Boeing 737-400
Klasse: Lavpris
På trods af at Jetstar er et lavprisselskab, så var deres hjemmeside faktisk slet ikke skidt at bruge. Ryanairs hjemmeside er et skræmme eksempel i denne sammenhæng, men hos Jetstar gik det nemt med at få bestilt billetterne. Siden er simpel og overskuelig at bruge og rummer ikke mange af lavprisselaskabernes typiske svinkeærinder. Naturligvis får man først smækket en billig billetpris i ansigtet, som så stiger på næste side, hvor skatter og afgifter kommer på, og til allersidst ryger der også lige et heftigt kreditkortgebyr oveni hatten. Der er også muligheder for at tilkøbe sig services og opgradere billetten til en dyrere kategori, men det virkede ikke overdrevet bondefanger-agtigt. Så langt så godt.

Halv pris
Her har Jetstar sit eget check-in område i etagen under alle de andre flyselskaber. Her er ikke specielt pænt, der er ikke gjort noget særligt ud af personalets fremtoning, og det er i det hele taget en lidt rodet omgang med folk, der hopper ind foran i køen og papirer der flyver frem og tilbage mellem passagerer og damen bag check-in skranken. Det er ikke usædvanligt, at check-in er lidt mere kaotisk og langsommelig hos selskaber hvor bagagen koster ekstra, end hos selskaber hvor kufferten er inklusive i billettens pris. Det giver en livlig trafik mellem check-in og Jetstars ‘Ticketing Counter’, hvor der skal betales ekstra for bagage, der ikke var bestilt på forhånd, håndbagage der er for stor og derfor skal checkes ind, og så for dem som har mere end 20 kg. med i kufferten. Den sidste kategori tilhører jeg. Jeg havde købt et stykke bagage, men det vejer for meget, så jeg må forlade køen med en lap papir i hånden og betale 350.000 Dong – omkring 100 danske kroner – i cash, og så gå tilbage til skranken for at få mit boardingkort. Et boardingkort som i øvrigt ikke er det normale stykke pap, men en bon, som minder om mit sidste besøg i Bilka.Bus ud til flyet
Indenrigsterminalen i Hanoi Noi Bai Airport er et dødsygt sted. Jeg kan se en lang række Vietnam Airlines maskiner, men ingen fra Jetstar. Som forventet er betjeningen med en finger ud til flyet sparet væk, og vi skal med bus ud til det fjernt parkerede fly. Det giver til gengæld mulighed for at bruge både forreste og bageste dør til ombordstigning, hvilket lavprisselskaberne er glade for, fordi de kan vende flyet hurtigere og dermed få flere penge ud af deres metalrør. For passagererne er det heller ikke skidt at komme hurtigt ombord, men på denne regnvejrsdag er det en trist omgang med trapperne. Maskinen er en 16 år gammel Boeing 737-400, som tydeligvis har fløjet nogle kilometer. Der er ikke nogen særlig velkomst fra personalet, da jeg stiger ombord. Mange andre selskaber ville typisk lade et medlem af besætningen står i døren og byde velkommen, men det volder mig nu ingen problemer at finde række 5.Minimal benplads

Stor ros for maden
