RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Farvel til Lufthansa Italia

  • Written by:

Lufthansa trækker nu stikket på deres italienske selskab, Lufthansa Italia. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Lufthansa Italia blev oprettet i kølvandet på alle problemerne med Alitalia, som efterlod et tomrum i Milan Malpensa lufthavnen, som tyskerne var hurtige til at udnytte. Det gav dem nogle konkurrencemæssige fordele, men nu bliver det vurderet, at det alligevel er bedre for den overordnede forretning, at lade ruterne overgå til hovedbrandet Lufthansa eller til Air Dolomiti, som er 100% ejet af tyskerne.

Det var ellers under stor bevågenhed, at Lufthansa i 2008 startede deres indtog i Italien. Kombinationen af det tyske og italienske var populært hos mange rejsende, som satte pris på Lufthansas effektivitet og komfort og det italienske præg fra maden og personalet.

Når det måske ikke er så overraskende, at Lufthansa tager livet af Italia brandet er det selvfølgelig fordi en lang række flyselskaber efterhånden har eksperimenteret med disse ‘selskaber i selskabet’. Der er nogle få eksempler på at det er gået godt, men langt flere eksempler på, at det ikke har været nogen god idé.

For Lufthansas vedkommende kan det simpelthen ikke svare sig i længden at opretholde et separat brand til dette formål. Flyene er malet i Lufthansa Italia farver, ombord er alt  brandet som Lufthansa Italia og personalet er iført særlig Lufthansa Italia uniformer. Den slags koster og er ikke nogen særlige fleksible foranstaltninger i en stor organisation, så nu har man i hovedkvaret vurderet, at det ikke længere kan betale sig.

Når flyselskaberne starter disse små selskaber i selskaberne er det ellers typisk et lavprisselskab, de søsætter. Langt de fleste har dårlige erfaringer med dette – tænk Go fra British Airways, Snowflake fra SAS eller Buzz fra KLM – fordi de ikke komplementerer hovedforretningen og tværtimod kapitaliserer på den.

Lufthansa Italia var ikke et lavprisselskab, men skabt ovenpå Alitalias konkurs og efterfølgende rekonstruktion. Alligevel er det ikke helt overraskende, at eventyret slutter med udgangen af sommerfartplanen i oktober 2011.