RSS

Skomager bliv ved din læst

  • Written by:

En læresætning de tilsyneladende taget til sig hos Brussels Airlines, der tilføjer en ny destination til rutekortet: Bamako i Mali.

Umiddelbart ikke en rute, der får mange danskere til at klappe entusiastik i hænderne, men en interessant nyhed for iagttagere i flybranchen, fordi det fortæller en interessant historie omkring et flyselskab, der har fundet sig en god niche.

Det Lufthansa-ejede Brussels Airlines er nemlig gode til Afrika. Rigtig gode endda. Det har belgierne alle dage været, og her skal vi nok skele til Belgiens tidligere status  som kolonimagt med betydelige interesser på det afrikanske kontinent.

Tabte alt på én rute

Hvor de andre europæiske selskaber slås om ruter til USA og Asien, så går Brussels Airlines langdistance-ruter udelukkende til Afrika. Der har været rygter om kommende USA ruter, men nej, belgierne holder fokus og fortsætter i samme spor som hidtil, og derfor virker det helt naturligt, når de nu annoncerer deres nyeste destination, Bamako.

Med fuld fokus på destinationer i Afrika, kan det umiddelbart undre, at Brussels Airlines IKKE flyver til dén helt store afrikanske destination, Johannesburg, som bl.a. Air France og Lufthansa betjener med Airbus 380.

Brussels Airlines Airbus 330

Brussels Airlines sender deres Airbus 330 til Mali

Men netop deri ligger forklaringen. For med intens konkurrence på Johannesburg er pengene, der kan tjenes små. I de gode gamle Sabena dage var Sydafrika naturligvis på rutekortet, og her går historien, at alt hvad flyselskabet tjente på samtlige deres ruter i Afrika, tabte de på den ene rute til til Johannesburg.

Så da de gode gamle dage sluttede og den økonomiske virkelighed trængte sig på, var det tid til at fokusere på de ruter, der gav penge i kassen. Og konkurrencen er ikke stor på Bamako.

Og derfor passer ruten til Mali så perfekt ind i den lille niche som Brussels Airlines passer godt på.

Flere nyheder

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…

Test: MEA var et stort og vigtigt flyselskab. Engang.

Flyselskab: Middle East Airlines (MEA)Klasse: Economy ClassRute: ME210 Paris (CDG) - Beirut (BEY)Flytype: Airbus A330-200 (reg: OD-MED)Flyvetid: 3 timer 57…

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov // Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov…