En fod indenfor i Europa

Der foregår en benhård positioneringskamp i europæpisk luftfart i disse år. De arabiske flyselskaber satser benhårdt på regionen med flyvninger til en lang række europæiske byer, som de forbinder til resten af verden gennem deres hubs, og samtidig sker der en konsolidering af den internatnionale trafik i tre store selskaber : Lufthansa-gruppen, Air France KLM og BA-Iberia.

Så vil man lege med, så skal man til at foretage sit træk. Og mens de fleste store europæiske flyselskaber har nærmet sig den ene eller anden partner, så er der stadig nogle tilbage i gruppen af små og mellemstore selskaber, der søger legekammerater.

Turkish Airlines vil have en fod indenfor i Europa

LOT Polish Airlines har længe været sat til salg af den polske regering, som gerne ser private investorer i det skrantende flyselskab. Rygterne har længe talt om Turkish Airlines, men også Air China har været nævnt.

Problem: Max 49% af aktierne

Problemet er dog, at intet flyselskab udenfor EU må eje mere end 49% af et EU-flyselskab, så selvom bl.a. de arabiske selskaber har været interesseret i at få en fod indenfor i Europa, så har denne begrænsning lagt en dæmper på det.

Men interessen fra Turkish Airlines er blomstret op igen, ifølge avis-forlydender. Det er formanden for bestyrelsen i Turkish Airlines, Hamdi Topçu, der er kommet med en udtalelsen efter han har mødtes med den polske økonomiminister i december.

For Turkish Airlines handler det om at få et ben indenfor i EU, men det fortæller også sin helt egen historie om, hvor seriøse tyrkerne er med at udvikle deres flyselskab og deres hub i Istanbul. I forvejen har tyrkerne 49% af aktierne i Bosnien & Hercegovinas flyselskab BH Airlines, og mit gæt er, at Turkish Airlines er på vej til at blive en spiller, vi kommer til at høre meget mere til.

Flere selskaber i spil

LOT er ikke det eneste flyselskab, der er i spil. Også Czech Airlines har længe været på udkig efter en medspiller og det samme gælder ungarske Malev.

For nylig overtog Etihad 29% af airberlin (ja, de insisterer på, at navnet skal skrives ud i en lang smøre og med små bogstaver). Samtidig annoncerede airberlin en rute til Abu Dhabi, hvilket er det parterne betegner som et “strategisk partnerskab”. Eller på godt dansk: airberlin skal levere passagerer til Etihads mange flyvninger fra Abu Dhabi og ud i verden.