RSS

Spanair konkurs

  • Written by:

Rygterne har svirret hele dagen om store problemer i Spanair. Det spanske flyselskab, som SAS har en ejerandel af, har været i forhandlinger med Qatar Airways, hvilket dog endte uden resultat. Qatar Airways har forladt forhandlingerne og derfor opgiver Spanair ævred og går konkurs.

Spanair er gået konkurs

Der er ikke kommet nogen officiel melding om konkurs endnu, men Spanairs hjemmeside er væk, og rygterne går på, at Spanair indstiller operationen ved midnat her d. 27. januar 2011.

Konkurs koster SAS 1,8 millarder

Indtil videre er der ikke mange officielle oplysninger af finde, og kun nogle få artikler der kaster lidt lys over sagen, bl.a. denne Reuters artikel: Qatar Airways leaves Spanair talks. Nedenstående pressemeddelelse fra SAS er den eneste officielle bekræftelse af konkursen.

SAS var med til at starte Spanair i 1986, og ejede på et tidspunkt 100% af det spanske flyselskab. I 2009 solgte SAS  en stor del af aktierne i Spanair, men beholdt 10,9% og har stadig betydelige forpligtelser i Spanair, der koster SAS ca. 1,8 mio. svenske kroner.

Spanair fløj fra København til Madrid, Barcelona og Malaga. Spanair har tidligere også fløjet fra Købenahavn til Mallorca i højsæsonen.

Følgende pressemeddelelse er lige tikket ind her kl. 21:45

SAS writes down SEK 1.7 billion – liquidity effect limited to MSEK 200-300

The SAS Group has continuously informed that following the divestment of most of its ownership in Spanair early 2009, the SAS Group has had a remaining exposure of approximately SEK 1.8 billion.

Spanair’s Board of Directors has today decided to apply for bankruptcy. Due to the situation in Spanair, SAS has decided to make a write down of the outstanding debt and receivables on Spanair of approximately MEUR 165, as well as reserve MEUR 28 in guarantees and costs due to the bankruptcy.

SAS ownership in Spanair is currently 10,9%, but the value of these shares has already been written down and are booked at 0 value. The write down will affect the SAS Group’s result as a non-recurring item and equity negatively by SEK 1.7 billion in total. As informed earlier, the effect on the SAS Group’s liquid assets is estimated to be limited to MSEK 200-300.

Flere nyheder

Billund Lufthavn på jagt efter vild rekord: Vil fordoble passagertallet

Af Kenneth Karskov // Billund lufthavn vil være endnu større og investerer mange hundrede millioner i nye bygninger og anlæg. Det…

Suite med egen dør: Her er British Airways' nye Business…

British Airways har løftet sløret for deres længe ventede nye Business Class. Og det er artige sager, som…

Lufthansa vokser: 10% flere rejsende fra Danmark

Lufthansa gruppen har godt fat i de flyrejsende fra Danmark. I løbet af 2018 steg trafikken med over 10% til…

Norwegian åbner ny dansk indenrigsrute

Af Kenneth Karskov // Norwegian åbner en ny dansk indenrigsrute, når det norske lavprisselskab kaster sig over ruten København-Billund. I forvejen…

Test: easyJet - skrabet, men fint

Af Kenneth Karskov // Flyselskab: easyJet Rute: Berlin Tegel til København Rutenummer: U2 5687 Klasse: Lavpris easyJet er et af Europas originale lavprisselskaber. Hvad der…

Ny rute: Hvor populært er Sri Lanka lige?!?

Af Kenneth Karskov // Sri Lanka er et af tidens hotteste rejsemål, og efterspørgslen på flybilletter til øriget ved Indiens sydlige…