RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Gulf Air skærer ind til benet

  • Written by:

Gulf Air står lidt i skyggen af de to store arabiske flyselskaber i København, Emirates og Qatar Airways. I forhold til de to mastodonter syner Gulf Air ikke af meget, og på det seneste har Bahrain selskabet været økonomisk udfordret.

Det er derfor Gulf Air som mange peger på som det selskab, der først må strække våben i kampen om Mellemøsten. Derfor er det med bekymring, at jeg åbner pressemeddelelsen “Gulf Air to close underperforming routes for commercial reasons”.

Gulf Air skærer ind til benet - men Københavner-rute består

Gulf Air offentliggjorde tidligere på måneden beslutningen om at lukke ruterne til Entebbe og Geneve, så derfor kunne man godt frygte at nedskæringer også ville ramme København.

Det sker dog ikke i denne omgang. Gulf Air lukker fire ruter, men København forbliver på rutekortet. Damascus, Milano, Athen og Kuala Lumpur ryger som følge af ‘de økonomiske udfordringer, den politiske situation, den høje oliepris og de lave passagertal’, som det hedder fra selskabet.

“Disse lukninger er pragmatiske, kommercielle beslutninger, forklarer selskabets direktør, Samer Majali, og tilføjer at fokus skal ligge på ruter med høj indtjening og høj passagertal.

Skal vi tage det for pålydende, så betyder det, at det går over forventning med Københavner-ruten og at selskabet er tilfreds med performance. Og alt andet lige er det gode nyheder for Københavns Lufthavn og de danske flyrejsende.