Lufthansa hopper med på Premium Economy bølgen

  • Written by:

Det stolte tyske luftfartsselskab har længe strittet imod, mens konkurrenterne en efter en har indført Premium Economy kabiner. Nu bliver tonen en anden, for det store flyselskab er presset fra alle sider. På de europæiske flyvninger af lavprisselskaberne og på de oversøiske ruter af de arabiske selskaber.

Lufthansa indfører Premium Economy

Derfor vil Lufthansa nu gennemføre væsentlige ændringer i selskabets drift, skriver Süddeutschen Zeitung.

Det betyder, at Lufthansa nu hopper med på Premium Economy bølgen og indfører den populære “mellemklasse” mellem Business Class og Economy Class. Konkurrenter som British Airways, Air France og SAS har med stor succes indført  Premium Economy, men hos Lufthansa har der længe været en modstand mod konceptet.

Når stemningen nu vender, så skyldes det, at også blandt Lufthansas kunder sker der en bevægelse væk fra de dyre pladser foran i flyet. Introduktionen af Premium Economy handler ikke så meget om at give økonomiklasse passagererne mulighed for en lidt bedre flyvetur, men primært om at stoppe den strøm af forretningskunder, der af deres virksomheder er blevet henvist fra fra en dyr plads på Business Class til en af de billige sæder i Economy. Hvis det er muligt at stoppe dem på halvvejen, så er en del af fortjenesten reddet.

Premium Economy er dog ikke det eneste tiltag i spareplanen. Lufthansa vil ved samme lejlighed afskaffe First Class bliver på mange ruter, og det ultimative luksusklasse bliver kun opretholdt på ruter, hvor indtjeningen kan forsvare det.

Datterselskabet Germanwings skal overtage en lang række tyske indenrigsruter, der bliver sat en stopper for nye flyindkøb, og Europa flåden bliver skåret ind til benet.

Samtidig forlyder det, at Lufthansa kigger på flere ruter, der skal kæmpe for overlevelse, og det gælder Nanjing, Chennai og Bangkok (!).