RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Nu også airberlin – betal ekstra for kufferten

  • Written by:

airberlin har et problem. De tjener ingen penge. Modellen med lave priser og høj service fungerer ikke længere.

Jeg har ellers altid nydt at flyve med airberlin. Det er rart at træde ombord på deres fly, de giver altid en kop kaffe, lidt at tygge i og var jeg mere sulten så kunne jeg købe en af deres “gourmet menuer”, f.eks. den klassiske Curry Wurst. Tilmed var bonuspoint, kuffert, sædevalg inkluderet i de lave priser.

airberlin ændrer strategi - nu koster kufferten penge

Det var næsten for godt til at være sandt, og nu laver airberlin da også om. I modsætning til mange andre selskaber, så er det ikke de gratis glæder ombord der forsvinder, men derimod fjerner de bagagen, lufhavns check-in og sædevalg på de billigste billetter.

Billetpriser uden kuffert og lufthavns check-in

airberlin er Tysklands næststørste flyselskab, og havde mere end 35 millioner passagerer i 2011. Indtil nu har det været et full-service selskab med lave priser, men nu bliver der lavet om i strategien og fremover vil airberlin have tre individuelle priskategorier: JustFly, FlyClassic og FlyFlex.

– Justfly er en flybillet uden bagage, uden sædevalg, uden børnerabat, uden mulighed for ændringer, uden adgang til check-in skrankerne eller automaterne (check-in skal foretages via hjemmesiden eller mobilen). Til gengæld er drikkevarer og snacks ombord fortsat gratis, ligesom der gives nogle få bonuspoint. Denne billetkategori bliver dog kun tilbudt på de mest konkurrenceprægede strækninger.

– FlyClassic er en lidt dyrere billet med kuffert og det hele inkluderet, bortset fra sædevalg, der nu koster 10-15 EUR. Ændringer er ikke mulige.

– FlyFlex har det hele inkluderet, sågar “Priority Handling” ligesom ændringer af billetten også er tilladt.

Prøvet før – men uden større succes

Det er en disciplin som mange andre selskaber har prøvet før dem. Og med begrænset succes (Spanair gjorde det f.eks. og endte jo knap så lykkeligt). Det er et forsøg på at tage kampen op med lavprisselskaberne på den ene side, og samtidig ikke give køb på fordelene ved at være et netværksselskab på den anden side.

Det ender nogen gange med at man sætter sig mellem to stole, men lad os se på det i praksis.

Det nye prissystem bliver indført for flyvninger fra d. 1. juli 2012, så jeg har søgt flyvninger fra 8. august til 22. august fra København til Berlin.

Den billigste billet uden kuffert – JustFly – koster kr. 274,-. FlyClassic inklusive en kuffert koster kr. 345.- (med andre ord 71 kroner mere end den billigste billet). Og til sidst koster en FlyFlex med alle fordelene 1.101,-.

En halvtredser flytter kunder

Hvem vil købe den billigste flybillet uden en kuffert? På turen til Berlin er der sikkert mange, der kan klare sig med lidt håndbagage. Endnu vigtigere er det, at airberlin nu giver sig selv muligheden for at lokke folk ind i butikken med lave priser. Pludselig er fra-prisen de kan annoncere med reduceret med 74 kroner.

Det er ikke ligegyldige småpenge.

Allerede for flere år tilbage sagde man, at en 50’er flytter kunder i flybranchen. Og prissætningen på Europa flyvninger anno 2012 fungerer på den måde, at du lokker folk ind i butikken med en lav pris og så lægger du på undervejs. Sådan tjener Ryanair, easyJet og Norwegian store summer.

Om disse tiltag gør airberlin billige nok i en prissammenligning er det store åbne spørgsmål.

Tiltaget er dog velkomment, selvom der ikke findes mange eksempler på selskaber, der har haft succes med at gøre det på denne måde. Det forvirrer kunderne og især i starten vil der være flyrejsende, der uopmærksomt køber den billigste billet uden bagage, og uforvarende tropper op med en kuffert i lufthavnen.

Den slags går aldrig stille for sig, men for airberlin er situationen, at noget skal der ske. Blødningen skal stoppes og alle midler må tages i brug.


Se detaljerne om de nye prisklasser her: http://www.airberlin.com/da-DK/site/landingpages/yourfare_tariffs.php