Kampen om Kina

Flyselskaberne slås om kunderne til Kina, og byer som mange danskere end ikke kender begynder at dukke op som nye ruter med direkte forbindelse fra Europa. Xiamen (KLM), Wuhan (Air France), Qingdao (Lufthansa) og Shenyang (Lufthansa) er bare nogle af de nye bynavne, som er dukket op på afgang- og ankomsttavlerne i Europas lufthavne.

Finnair satser hårdt på Kina

Interessen for Kina skyldes en række faktorer. For det første oplever Kina en hæsblæsende økonomisk vækst, der skaber en ny velstand i Kina, og det giver grobund for en flere hundrede millioner stor mellemklasse, der skal ud at rejse.

For det andet er der en flittig trafik frem og tilbage af forretningsfolk, der gerne betaler for de dyre pladser på Business Class.

Finnair satser hårdt på Kina

Så hvor ruterne til f.eks. Bangkok lider, fordi mange af passagererne er turister, der udelukkende booker de billigste Economy Class billetter, så er ruterne til Kina en anderledes god forretning.

Et af de selskaber, der satser hårdt på Kina er Finnair, og den finske genvej til Kina er populær blandt danskerne. Kina er et stort satsningsområde for Finnair, der som det første europæiske flyselskab i Europa i år åbnede en rute til Chongqing.

Samtidig går det fremad på ruterne fra København via Helsinki til Beijing og Hongkong. Beijing er vokset med 60 procent efter årets første 8 måneder i forhold til 2011. I Hongkong er væksten mere ydmyg, men den er stabil og var i august på over 8 procent.

Finnair flyer til fire destinationer i Kina: Beijing, Shanghai, Chongqing og Hong Kong. Fra København er der blot direkte forbindelse til to byer i Kina, nemlig SAS-ruterne til henholdsvis Beijing og Shanghai.


Posted

in

by