RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Sidste chance for SAS

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Sidste udkald. Så dramatisk er problemstillingen blevet stillet op for det fællesskandinaviske flyselskab, og derfor er der lanceret – endnu – en spareplan. Denne gang er navnet ”4Excellence – Next Generation”

“Dette er vores ’final call’, hvis der fortsat skal være et SAS. Vi har fået denne sidste chance for at begynde forfra og gennemføre disse fundamentale forandringer. Jeg ved, at vi kræver meget af vores medarbejdere, men der findes ingen anden udvej”, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

3 milliarder skal spares

SAS personalet skal 15% ned i løn

Totalt omfatter planen årlige besparelser på 3 milliarder svenske kroner samt frasalg til 3 milliarder svenske kroner.

Den nye plan skal give SAS muligheden for at “begynde forfra”, som det formuleres, og “etablere en helt ny platform for fremtiden”. Målet er at give SAS markedsmæssige vilkår i alle kollektivaftaler, centralisere og reducere administrationen og lave mere outsourcing.

Frasalg, fyringer og lønnedgang

Hovedpunkterne i den nye plan er, at SAS vil sælge ground handling virksomheden SGS og flyselskabet Widerøe, samle al administration i Stockholm og fyre 800 administrativt ansatte, give det resterende personale får nye ansættelsesvilkår med lavere løn og ændret pensionsordning.

SAS har fået opbakning til planen fra både banker og hovedaktionærer, som til gengæld kræver, at de nye dramatiske kollektivaftaler, hvor lønnes skal ned med op til 15%, skal være underskrevet med fagforeningerne inden for en uge.