RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

SkyTeam sætter sig på Kina

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kina bliver spået til at være stedet for luftfartens helt store boom de næste år. Her vil flytrafikken vokse eksplosivt efterhånden som kineserne får flere penge mellem hænderne, og skal man have en bid af kagen, så gælder det om at bide sig fast i markedet nu.

Det er naturligvis ikke gået det tre store luftfartsalliancers næse forbi, så de prøver hver især at lokke de kinesiske flyselskaber indenfor i varmen, og den kamp har indtil videre haft en klar vinder: SkyTeam.

Xiamen Airlines har 15 millioner passagerer årligt

Det bliver der heller ikke lavet om på foreløbig, for nu har SkyTeam – med bl.a. KLM, Air France og Delta –  netop optaget endnu et kinesisk medlem, Xiamen Airlines. Det er alliancens fjerde kinesiske medlem.

Trækker det længste strå

Hvis ikke Xiamen Airlines umiddelbart får en klokke til at ringe, så er her et par fakta: Selskabet transporterer årligt 15,2 millioner passagerer på 85 fly og har over 10.000 ansatte.

At SkyTeam har taget teten i Kina tyder på godt fodarbejde og gode kinesiske kontakter hos SkyTeam folkene. SkyTeam er hverken den største eller mest flashy af de tre alliancer – f.eks. har de selskaber som Saudia, Aeroflot og romænske Tarom på listen over medlemmer – men i kampen om Kina ser de ud til at trække det længste strå.

De fire kinesiske SkyTeam medlemmer er China Southern Airlines, China Eastern AIrlines og Xiamen Airlines fra Folkerepublikken Kina, samt China Airlines fra Taiwan.

SkyTeam med Kinas to største flyselskaber

Dermed tæller SkyTeam to af Kinas største flyselskab, China Southern med 80 millioner passagerer i 2011, samt det næststørste China Eastern med 68 millioner årlige passagerer.

Star Alliance kan prale af Air China (48 millioner passagerer årligt) samt det netop optagede medlem Shenzhen Airlines (18 millioner årlige passagerer). Næste år bliver det taiwanesiske selskab EVA Air også optaget i Star, mens oneworld alliancen “kun” kan prale af Hong Kong selskabet Cathay Pacific og dettes datterselskab Dragonair.